OscarWilde 0 Postad 15 Maj , 2014 Hallå! Härom dagen såg jag en video som handlade om hur kappseglingsbesättningar ska bete sig vid ett slag. Då noterade jag att de skotade förseglet på vinschen som sitter i lovart, något jag som bara semesterseglat i några år aldrig sett förut. Samma dag läste jag ett gymnasieprojekt av en kille som rustade sin H-båt för kappsegling, och även han skrev att man måste skota i lovart "för att kunna skota optimalt." (Ungefärligt citat.) Jag undrar helt enklet varför man gör så. Är det för att behålla gastens tyngd i lovart, eller finns det någon mer anledning? Det låter ju som att han mer syftar på att skotningen blir bättre, men skotpunkten ändras väl inte? Tacksam för svar! (Den första båten var förresten en J24) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amanda31 21 Postad 15 Maj , 2014 Gastens tyngd i lovart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 461 Postad 15 Maj , 2014 Gatens tyngd. MAckey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tompelompe 74 Postad 15 Maj , 2014 Underlättar även om man kör "singled handed" Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 15 Maj , 2014 En annan är helt ointresserad av kappsegling, så inte av den orsaken.....men...... jag har åsså då å då dragit skotet runt vinschen som en brytpunkt å skotat i lovart. Vafför? Jo, satt bättre å hade bättre uppsikt o slapp väl kanske solen i ansiktet, bekvämare ibland när man är ensam, skotet låg helt enkelt bättre till just då. Fast linan som gick tvärs över sittbrunnen var ju i vägen, men å andra sidan, det brukar ju bara jag ombord så det gör inte såååå mycket. Skulle bara berätta det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rgsson 9 Postad 16 Maj , 2014 Precis, men behåller gastens tyngd i lovart. Dessutom behöver man inte böja sig ner till vattenytan och ta hem det sista på pinkryssen, något jag har svurit över ett antal gånger. /R Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gurks 3 Postad 16 Maj , 2014 (redigerade) Jag har kappseglat mer än 10 år med en Express och i den klassen har alla fockskotet i lovart. En av anledningarna är som tidigare nämnts är att hålla kvar tyngden på lovartsidan. Dessutom så kommer man mycket lättare år skotet om focken behöver släppas när man behöver ducka för en stybordsbåt eller om man behöver ta 1 cm till för att kräma ut de sista höjdgraderna. Jag skulle vilja påstå att den viktigaste anledningen är att man mycket lättare och snabbare kommer åt skotet i lovart. Om det är lätta vindar och alla inte kan sitta i lovart så gör det ingenting att skotet är på 'fel' sida. Då handlar det mest om vana och alltid ha skotet på samma vinch i förhållande till vinden. Redigerad 16 Maj , 2014 av Gurks Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 16 Maj , 2014 (redigerade) Även jag som inte heller har något som helst kappseglingsintresse har ibland skotat på lovarts vinsch Anledningen är i regel att nån lagt beslag på den bänken där skotvinschen sitter. Personen i fråga brukar dessutom va helt ointresserad av segling och förstår inte varför man hela tiden skall hålla på att störa henne när hon vill ligga och sola. Det kan också finnas en del andra liknande anledningar, dock aldrig att jag vill ha min vikt uppe i lovart. Vill egentligen inte ha min vikt över huvud taget - en del mer än hälften hade varit nog. Seglar jag med två försegel använder jag bägge skotvinscharna Redigerad 16 Maj , 2014 av toaen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
utsegla 6 Postad 16 Maj , 2014 (redigerade) Man kan ha det på flera sätt med skotningen av focken. Jag har en winsch som används på båda bogarna. En hel skotlina som överhalas vid slag. Winschen hamnade där för att gömma det fula hålet efter vallasskorstenen när dess tid var ute. Fungerar förvånansvärt bra får bara se till att skotet viras runt åt rätt håll. Vad gäller den seglandes tyngd skulle jag behöva sitta längst framme i fören, då snipan seglar lite fortare men vikten i näsan. Men kappsegling är det inte tal om även om man kappseglar med sig själv. Stundtals var jag uppe i svindlande fem knop i den måttliga sjöbrisen i går em. Redigerad 16 Maj , 2014 av utsegla Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjorns_snipa 94 Postad 16 Maj , 2014 Efter några år med segelbåt tröttnade jag på att stå på huvudet och skota så jag löste det på ett lite annorlunda sätt. Jag satte helt enkelt en skotwinch i mitten och använde den på båda bogarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DMax 0 Postad 26 Maj , 2014 Efter några år med segelbåt tröttnade jag på att stå på huvudet och skota så jag löste det på ett lite annorlunda sätt. Jag satte helt enkelt en skotwinch i mitten och använde den på båda bogarna. Kul idé, har ju en winch i mitten men aldrig använt den för att skota, ska testa nästa gång och slippa ragla runt mellan sidorna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Luffarn 8 Postad 26 Maj , 2014 Intressant tråd! Man kanske borde korsa genuaskoten över rufftaket på nåt vis så man alltid får skota på lovartswinschen? Om det lutar, o att det brallar i en del så blir det ju betydligt mindre jobbigt att skota med winschen i vettig höjd jmf med att ha den lågt nere i lä. Jag har dubbla förstag o när jag seglar med x-fock skotar jag den med en mindre fallwinsch vid ruffluckan, det går väldigt galant. Selftackerskenans ändlägen sköter jag då med genuawinscharna, rejält overkill för det mesta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 27 Maj , 2014 Vill man ha koll på skvallersnörena i förseglet och skota optimalt efter dom har man bästa uppsikten när man sitter i lovart. Sen kan man ha ett varv runt lävinschen också om det är tungt att veva in och fördela vevandet på två man dvs en på varje vinsch. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
OscarWilde 0 Postad 2 Juni , 2014 Tack för alla varierade och insatta svar, roligt med så olika typer av seglare i samma forum! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser