Gå till innehåll
lördag 22 februari 2025
trewq

Strunta i tejp och sprintar i vantskruvarna

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

För att inte skräpa ned Mackeys tejptråd...

För 40 år sedan fick jag tipset av en göteborgare att i stället för saxpinnar dra en linstump genom vantskruvarna, alltså inte genom hålen avsedda för saxpinnar, en knut i vardera änden så är det klart. Har kört med det sedan dess. Snöret ska inte hålla fast vantskruven, bara visa om den rör sig. Som mest har en vantskruv gängat upp sig ett halvt varv, och det ser man ju direkt.

Vid avmastning, lossa en knut och dra ut snöret - klart. Inga verktyg, kortare tid vid mastkranen. Nöter inte på segel, rostar aldrig inte ens på västkusten, håller i evigheter, gratis, gör inget om det tappas bort.

Redigerad av trewq

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så har jag gjort i många år med den skillnaden att jag använde kopptråd som bara viks. Vid avmastning går man runt med en tång och drar mycket enkelt ur tråden. Hur många gånger som helst har jag fått höra att "så kan man inte göra".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så har jag gjort i många år med den skillnaden att jag använde kopptråd som bara viks. Vid avmastning går man runt med en tång och drar mycket enkelt ur tråden. Hur många gånger som helst har jag fått höra att "så kan man inte göra".

Aha! Jag använder nyckelringar i bultarna som håller vantskruvarna mot röstjärnen Har provat med en rostfri tråd genom alla tre, men den var för hård att hantera. Koppartråd! Måste provas. Du får inte missfärgning på däcket när kopparn är ute i regnet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så har jag gjort i många år med den skillnaden att jag använde kopptråd som bara viks. Vid avmastning går man runt med en tång och drar mycket enkelt ur tråden. Hur många gånger som helst har jag fått höra att "så kan man inte göra".

Så kan man vist göra, men...

 

Man bör låsa både vantskruvarna och vajrinfästningarna så att ingetdera kan rotera.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Så har jag gjort i många år med den skillnaden att jag använde kopptråd som bara viks. Vid avmastning går man runt med en tång och drar mycket enkelt ur tråden. Hur många gånger som helst har jag fått höra att "så kan man inte göra".

Så kan man vist göra, men...

 

Man bör låsa både vantskruvarna och vajrinfästningarna så att ingetdera kan rotera.

 

Mackey

 

Det enda som inte är låst är skruven som håller vantet i vantskruven. Den vrider man knappast runt ett varv även om man ville, och att den skulle vrida sig så att det spelar någon större roll för spänningen har jag svårt att tro, det motsägs för övrigt av erfarenheten. Själva vantskruven är låst genom förbindningen med de övriga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det ingen som använder smartpins? Gjorde jag de sista åren jag hade förra båten. Det är en rostfri liten pinne som sitter på en ände av ett kardborrband. Väldigt enkelt att lossa och sätta fast och man behöver inga verktyg. Skaver inte mot seglen heller. Ett otroligt lyft från saxpinnarna (skall aldrig mer använde dem på riggen) jag körde med förut.

 

/R

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sätten äro många.

Jag använder rostrfria cykelekrar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det enda som inte är låst är skruven som håller vantet i vantskruven. Den vrider man knappast runt ett varv även om man ville, och att den skulle vrida sig så att det spelar någon större roll för spänningen har jag svårt att tro, det motsägs för övrigt av erfarenheten. Själva vantskruven är låst genom förbindningen med de övriga.

Man gör som man själv vill, men vridkraften kan vara förvånansvärt stor.

Våra vantskruvar vrider av saxpinnarna om man tar en grovlek mindre än vad som får plats i hålet i vantskruven.

Nu använder jag klips och det funkar bättre.

Infästningen i vantet skulle naturligtvis inte skruva upp sig helt, men säkert flera varv.

 

Det kanske beror på riggtyp, vantskruvar, mm. hur stor den vridande kraften blir.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...