patriklundqvist 0 Postad 15 Maj , 2014 Hej, jag och kompisen har precis köpt en mercury fourstroke -02 40hk till vår ockelbo T17u men vi kommer inte upp i mer än 3000 varv. (Läste i manualen att den ska ligga på ca 5500 på Max) Vi har testat att spänna gasvajern och även skruvat upp reglaget och kollat men vad vi kan se är det inget fel där. Ska även tilläggas att vi båda är helt nya vad det gäller båtar. Reglaget tror vi är Honda, kan det vara felet? Hoppas det finns någon som kan skina lite ljus på problemet åt oss. /Patrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjaerven 23 Postad 15 Maj , 2014 Propellerhajarna här kommer nog vilja vet vad ni har för propeller på motorn - står instansat diameter och stigning på den. Uppfattar det som att ni köpt motorn löst till båten, den motorn kan ha suttit på en betydligt lättare båt tidigare och bestyckats med en propeller därefter. Nu vet jag inte vad ni har gjort tidigare men det kan vara värt att enkelt testa att "handgasa" genom att koppla bort gasvajern helt bak vid motorn - förslagsvis när någon annan styr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patriklundqvist 0 Postad 15 Maj , 2014 Propellerhajarna här kommer nog vilja vet vad ni har för propeller på motorn - står instansat diameter och stigning på den. Uppfattar det som att ni köpt motorn löst till båten, den motorn kan ha suttit på en betydligt lättare båt tidigare och bestyckats med en propeller därefter. Nu vet jag inte vad ni har gjort tidigare men det kan vara värt att enkelt testa att "handgasa" genom att koppla bort gasvajern helt bak vid motorn - förslagsvis när någon annan styr. Ska ner till båten sen så kollar vad det står på propellern då. Tack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vinor 3 Postad 17 Maj , 2014 Har ni bara hängt på motorn? Den måste sitta i rätt höjd emot lägsta punkten på aktern, får max skilja 2,5 cm iaf på yamaha f40 . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser