Chha 19 Postad 15 Maj , 2014 Jag är inne på att byta ljudisoeringen och tänkte höra om man kan få några tips på bästa materialet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 15 Maj , 2014 Pratar vi motorrummet eller..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chha 19 Postad 15 Maj , 2014 Sorry, ja motorrummet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gameburg 1 Postad 15 Maj , 2014 Här finns bra grejer: http://www.karnag.se/ljudisolering.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 487 Postad 15 Maj , 2014 Nu kommer ett svar som inte är svar på frågan, men som jag hoppas ändå hjälper TS framåt. Generellt är tyngre material bättre på att hindra lågfrekvent motorljud att läcka ut än lättare material. Lätta skumgummivarianter kan du glömma direkt. 3M (där jag inte heller arbetar) har ett mycket bra material, men jag tror det är dyrt och jag vet inte var man får tag på det som privatperson. http://solutions.3m.com/wps/portal/3M/en_US/3M_Automotive/OEMs/Product_Center/Products/~?N=7574409+7574420+4607&rt=r3 Blymattor / tunga gummimattor har jag använt vid ljudisolering av torpedvägg på bil. Det funkar riktigt bra, men är dyrt. Det finns tunga "skumgummimattor" som är relativt prisvärda. Sådana mattor närmast väggen och ett lättare material som inte är slätt (typ som äggkartong) ovanpå detta ger en bra isolering. Högrekvent ljud absorberas av det lätta "äggkartongformade" materialet och lågfrekvent ljud av den tyngre mattan. Viktigast av allt är att lyckas isolera utan några öppningar där ljudet kan läcka ut. Alla hål och öppningar måste tätas. Gummilister på motorrumsluckor mm. måste sluta tätt. Hoppas Kalman ser tråden, han har säkert mycket klokt att tillföra. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 15 Maj , 2014 Bitumenmattor ger en del googleträffar, är en sorts tunga asfaltsmattor.Porolon är tjockare men lättare, har blank folie för att inte suga åt sig nåt brandfarligt.Själv har jag bäggedera men det bullrar en hel del i alla fall. Skulle kanske satsa på en gummipackning till motorluckan, tätheten verkar ha rejäl betydelse som sagt.(Blir i.a.f. förvånad hur mycket gatubuller som försvinner när jag drar till bägge fönsterhasparna här hemma. Pytte-springan som uppkommer med bara en hasp åtdragen ger faktiskt betydligt mer buller!) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 15 Maj , 2014 Håller helt med Mackey. Mina erfarenheter kommer från högtalarbranschen och kännedom om akustik. Material med liten densitet och stor yta närmast ljudkällan. Sen ytterligare ett eller flera lager med stigande densitet. Väggarna förses med butylgummimatta så att de får en stor tröghet. Ljud i ett motorrum är luft som rör sig fram och tillbaka med stor hastighet. Ljuddämpning går ut på att omvandla rörelsen till värme. Ibland förstärks en viss frekvens pga resonans, då måste man hitta vad det är och sen styva upp det. Det finns två andra sätt att dämpa ljud. Det ena är resonatorer, tex avstämda rör. Dessa fungerar dock bara för en viss frekvens, man kan ha flera resonatorer avstämda för olika frekvenser men det fungera egentligen bara för tex ett generatoraggregat. Sen finns det också något som heter aktiv motfaskompensation. Detta skulle kunna fungera mycket effektivt men det kräver en del utveckling. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 487 Postad 15 Maj , 2014 En kuriositet när det gäller ljud är att det finns något man kan måla på som omvandlar ljud till värme. Verkar lika troligt som att tillsatser i oljan ska laga växellådan, men det funkar. En fd. kollega till mig hade problem med buller från ett fläktrum och fick rådet av en akustiker. Tyvärr minns jag inte vad det var för produkt. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 15 Maj , 2014 En kuriositet när det gäller ljud är att det finns något man kan måla på som omvandlar ljud till värme. Verkar lika troligt som att tillsatser i oljan ska laga växellådan, men det funkar. En fd. kollega till mig hade problem med buller från ett fläktrum och fick rådet av en akustiker. Tyvärr minns jag inte vad det var för produkt. Mackey Kanske var det kanske någon av DESSA "tulipanarosor"? Är också skeptisk men böjer mig naturligtvis alltid för objektiva bevis. ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 15 Maj , 2014 Jag är lagd åt det hållet att jag hellre har lite buller än kastar ner båten med bitumenmattor. Sparsam är jag också, så jag har kört skumgummimattor m folie från Biltema - tycker det funkar helt OK. Läste för ett tag sedan hur man effektivt kunde isolera motorrummet med Thinsulate-duk, hittar ingen bra artikel bara... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 487 Postad 15 Maj , 2014 Men segelbåtar går ju nästan alltid väldigt tyst... Lite dunka, duka kan man stå ut med när när motorn används. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 15 Maj , 2014 En motor i en segelbåt SKA bullra, desto trevligare blir det att få stänga av den. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser