Gå till innehåll
lördag 26 april 2025
frpeon

Inställning förgasare Mercury 25hk

Rekommendera Poster

Nån som har en bra grundinställning och eventuell guide till denna förgasare?

Har kollat sprängskiss och kommit fram till följande:

1. Tomgång

2. Enrichment valve

3. Idle Screw

4. Jet, back drag

5. Main Jet

Nån som vet om detta stämmer?

2 och 3 är fjäderbelastade så i mina ögon är det dom två som ska justeras (förutom tomgången då).

4 och 5 har jag ingen aning om vad dom har för funktion och om dom ska justeras.

Tack på förhand!

post-95294-0-43828800-1400138225_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Verkar vara en "Tillotson" enligt bilden nedan? Bilden lånad ur denna MANUAL som gäller flera utbordare. Finns en del justeringstips men se alltså upp med manualens motorhänvisningar hit&dit.

[4:an enligt din numrering ovan är nog bara ett blindhål där tillverkaren kan gänga i nåt munstycke för helt andra motorer?
5:an är huvudmunstycket, det maximerar bensinförbrukningen och har en fast hålstorlek som helt enkelt kan ses som en sorts förträngning i bensintillförseln. Det får alltså sin mest markanta betydelse i fullgaslägen och är noga utprovat.]
post-86835-0-91595100-1400159228_thumb.jpg

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Backdrag eller backdraft sätter flottörhuset under visst undertryck. Mindre trycksskillnad mellan förgasarhals och flottörhus snålar ut blandningen vid jämn fart. Dessa munstycken hanterar alltså luft och är alltid fasta..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanon, tack!

Då ställer jag 4 och 5 i botten. Ska kolla manualen om jag hittar några bra värden att börja med, sen får man väl köra på känsla och hitta "mitten".

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...