Gå till innehåll
tisdag 22 april 2025
redpirate

Justera tändningen på en Yamaha 40 hp -92 ?

Rekommendera Poster

Hej!

Någon som vet hur man justerar tändningen på denna motor? B)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet :) Vad föranleder frågan och vilken Yamaha 40 gäller det..?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet :) Vad föranleder frågan och vilken Yamaha 40 gäller det..?

Det är en 2-taktare som är lite tjurig vid kallstart om man inte muntrar upp den med lite startgas. Annars startar den och går hur bra som helst. Tänkte att om man ändrar en aning på tändningen så kanske den startar lättare :D  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

2 eller 3 burkar..? Låter mer som att chokespjäll eller autoprime-systemet inte lirar som det ska..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

2 eller 3 burkar..? Låter mer som att chokespjäll eller autoprime-systemet inte lirar som det ska..

3 cylindrar...tändningsjustering funka på min mc som också var en 2 takt (fast en Kawasaki) ;) det skall vara en autochoke på denna motor

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

CDI-boxen smäller själv upp tändningen under warm up mode.. Har du en pil på länksystemet ska denna linjera med märkena på CDI-boxen vid full retard resp full advance.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

CDI-boxen smäller själv upp tändningen under warm up mode.. Har du en pil på länksystemet ska denna linjera med märkena på CDI-boxen vid full retard resp full advance.

Tack...då vet jag. Ingen fördelardosa som det sitter på en bil som man kan pilla på :blink:

Hälsar

/RP

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack...då vet jag. Ingen fördelardosa som det sitter på en bil som man kan pilla på :blink:

Hälsar

/RP

Hej igen! Min fråga var från början kan man justera tändningen manuellt om man skulle behöva göra detta?

Soliga hälsninga Röde piraten :ph34r:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Njaee.. Kan o kan. Man kan troligen lägga lite offset på tändkurvan beroende på vad CDI-boxen accepterar men till vilken nytta..?

Går inte motorn riktigt med orginalinställningarna så är det fel nånstans. Min åsikt är att det alltid är bättre att laga felet än att försöka kompensera bort symptomen..

Den här motorn har ett automatiserat kallstartsystem. En kallstartventil fetar på blandningen och tändningen smäller upp några grader för att öka varvet under warm-up mode. Funkar detta system som det ska och motorn även i övrigt är frisk finns inga kallstartproblem.

Använder du rätt startmetod..? Du ska bara vrida på nyckeln, inte fippla med handgasen..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Njaee.. Kan o kan. Man kan troligen lägga lite offset på tändkurvan beroende på vad CDI-boxen accepterar men till vilken nytta..?

Går inte motorn riktigt med orginalinställningarna så är det fel nånstans. Min åsikt är att det alltid är bättre att laga felet än att försöka kompensera bort symptomen..

Den här motorn har ett automatiserat kallstartsystem. En kallstartventil fetar på blandningen och tändningen smäller upp några grader för att öka varvet under warm-up mode. Funkar detta system som det ska och motorn även i övrigt är frisk finns inga kallstartproblem.

Använder du rätt startmetod..? Du ska bara vrida på nyckeln, inte fippla med handgasen..

Tack för tipset ang. startproceduren...har både fipplat och använt startgas. Jag får testa eller så är de det automatiserat kallstartsystem som spökar förmodar jag :huh:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...