carlosterberg 0 Postad 14 Maj , 2014 Hej! Har en Nimbus 22 DC från -89 m AQ231 och 290DP. Sjösatte i går och allt funkar än :-) Satte dit nya, eller i alla fall tidigare oanvända, B5 proppar och båten gjorde 39 knop som mest på ca 4200 (tror jag att det var) varv/min vilket känns imponerande för en gammal båt men kanske inte en realistisk fart att cruisa i. Nu undrar jag vad som kan vara en bra marschfart/varvtal? Har inte fått varvräknaren att funka tidigare säsonger jag ägt båten utan jag har kört i ca 23-24 knop på ett varvtal som jag tyckt "låtit" bra men nu verkar den funka och i går gick det i ca 26 knop på 3000 varv/min. Några tips om bra hastighet för vettig förbrukning? Förra året snittade jag som sagt i ca 23-24 med en familj i båten och drog då ca 1,3-1,4 l/distans vilket ändå känns OK. //Calle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patflemming 30 Postad 15 Maj , 2014 4200 varv/min låter lite lågt. Du borde väl kunna få ut 4600 varv på topp. För det är en 5 liters V8 vi pratar om eller hur? För övrigt låter ju 26 knop vid 3000 varv helt OK. Där någonstans runt 2800-3200 bör väl vara optimala varv för ekonomisk gång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
carlosterberg 0 Postad 15 Maj , 2014 Ja det är en 5,0 liters V8. Jag ska kolla maxvarvet i helgen. Känns som det sliter hårt att köra max men detta kan vara inbillning. En virvel i tanken lär det ju bli i alla fall... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser