Gå till innehåll
söndag 01 december 2024
carlosterberg

Tips på bra varvtal 25 år gammal V8

Rekommendera Poster

Hej! Har en Nimbus 22 DC från -89 m AQ231 och 290DP. Sjösatte i går och allt funkar än :-) Satte dit nya, eller i alla fall tidigare oanvända, B5 proppar och båten gjorde 39 knop som mest på ca 4200 (tror jag att det var) varv/min vilket känns imponerande för en gammal båt men kanske inte en realistisk fart att cruisa i. Nu undrar jag vad som kan vara en bra marschfart/varvtal? Har inte fått varvräknaren att funka tidigare säsonger jag ägt båten utan jag har kört i ca 23-24 knop på ett varvtal som jag tyckt "låtit" bra men nu verkar den funka och i går gick det i ca 26 knop på 3000 varv/min. Några tips om bra hastighet för vettig förbrukning? Förra året snittade jag som sagt i ca 23-24 med en familj i båten och drog då ca 1,3-1,4 l/distans vilket ändå känns OK.

//Calle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

4200 varv/min låter lite lågt. Du borde väl kunna få ut 4600 varv på topp. För det är en 5 liters V8 vi pratar om eller hur?

För övrigt låter ju 26 knop vid 3000 varv helt OK. Där någonstans runt 2800-3200 bör väl vara optimala varv för ekonomisk gång.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det är en 5,0 liters V8. Jag ska kolla maxvarvet i helgen. Känns som det sliter hårt att köra max men detta kan vara inbillning. En virvel i tanken lär det ju bli i alla fall...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...