Gå till innehåll
måndag 27 januari 2025
MrMe

Dieselmotor - rök, högljudd och svag?

Rekommendera Poster

Hej,

I dag var det dags för sjösättningen och att prova motorn som just satts tillbaks i båten efter byte av topplockspackning... Resultatet var inte vad jag hoppats på och jag har inte tillräckliga kunskaper om dieselmotorer - så jag vänder mig till er. Motorn i fråga är en Perkins HT6.354 jag ska också tillägga att jag inte har tillräcklig erfarenhet av motorn för att kunna säga vad som är "normalt"

Vid högre varvtal så ryker båten mer än vad jag anser vara normala avgaser. Röken skulle jag klassa som grå/svart.

Toppfarten låg på moderata 14 knop mot förväntade 18

Jag tycker att motorn låter mer än tidigare med ett tämligen hårt, knackande ljud (svårt att beskriva ljud)

Turbon laddar på och ger bra tryck

Teori 1: felaktigt justerade ventiler i samband med att toppen monterades?

Teori 2: symptomen rök och "klen" verkar kunna tyda på dåliga spridaren - men skulle detta ge missljud?

Teori 3: jag inbillar mig och är båt-problems-hypokondriker

Förslag och ledtrådar emottagen tacksamt!

/Christian

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet ej om det är en förkammar diesel. Men är det inte det så är frågan om spridare var demonterade när toppen plockades av. är det ej förkammar diesel så sticker alltid spridar spetsen ner lite och är lätt att skada. 

resultatet av en skadad spets är att det inte blir rätt spridarbild som ger svag motor diesel rök, och hård gång.

så kontrollera spridarbilden om det finns risk för att spetsen har stött imot på någon. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena. Kan säga att jag har en exakt likadan motor som i augusti förra året plötsligt blev kraftlös (vid farter över ca 6 knop), började bolma svart rök ur avgasröret osv. Tänkte direkt att turbon havererat då jag tidigare upptäckt att det runnit lite motorolja ur den. Skruvade bort den (efter en del blod, svett och svordomar :-) Den satt som f*n och bultarna hade verkligen bränt fast i avgassystemet) och skickade den på renovering. Skruvade tillbaka allt och bytte olja samt oljereturslangar. Sjösatte förra veckan och kunde konstatera att den går lika dåligt som tidigare :-( Spridarna blev renoverade av förra ägaren för ca 5-6 år sedan. Känner att jag kan för lite om dieselmotorer då jag mest mekat med bensinare, så även jag hoppas på någon kunnig person som har något tips kring detta! Tack på förhand!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...