Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025
Eken

isolera värmeslangar Eberspächer

Rekommendera Poster

Funderar på att isolera värmeslangarna.... Spec i stuv facket där även kompressorn till kylen sitter monterad där vill ja ha så svalt som möjligt samt vid kylboxen där värmeslangen är dragen. ...

Kollade eberspächer isolering men den va ganska dyr så funderar om det finns andra alternativ. ... Tänkte om man kunde använda sig av vanlig rörisolering som finns tex på biltema. .. Skulle de funka?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borde funka, men finns det så grov isolering där?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kollade just nu i katalogen och de grövsta va bara 35mm så de funkar ju inte tyvärr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Härom dagen isolerade jag slangarna från min Wallas, och mätte temperaturer före och efter.

Jag använde 8 mm liggunderlag från Jula, 2 st à 49:- och satte ihop med silvertejp. Den ena slangen var ungefär 3 m och temperaturhöjningen blev 5 grader, den andra 4 meter och 4 grader. Kan låta futtigt men jag tycker det var prisvärt. Tvivlar på att tjockare isolering skulle gjort mycket mer. Provade att blockera utsläppet från den långa slangen och då blev temperaturhöjningen från den korta 17 grader

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja liggunderlag är ju ett billigt sätt att isolera. ... Bättre att höja tempen i utblåsen än att värma upp under durkarna.

Mätte du tempen vid utblåsen eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja liggunderlag är ju ett billigt sätt att isolera. ... Bättre att höja tempen i utblåsen än att värma upp under durkarna.

Mätte du tempen vid utblåsen eller?

Ja, och med utetemperaturen varierande mellan 9 och 14 grader var uppvärmningen av luften rätt konstant 36 och 30 grader mot innan 31 och 26 grader. Jag funderade också över vad man kunde uppnå genom att bara köra det ena utblåset och fick då 62,4 grader vid utetempen 13,4. Tyvärr hade jag inget sätt att mäta luftmängden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det blåser ju varmare ur första utblåset närmast värmaren. .. Ja monterade 2 utblås ett i sittbrunnen och ett i ruffen.... Satte nu det stängningsbara i ruffen men funderar på om ja skulle satt de i sittbrunnen närmast värmaren istället? Isolering får de nog bli då får man bättre värme i utblåsen. ..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har för mig att man inte får - i alla fall inte enligt instruktionsboken - stänga det ena utblåset.

Det kan också vara så att det ena uttaget är ok att stänga, men inte det andra.

Kolla!

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Minst ett uttag (helst det längst bort) måste alltid vara öppet.

Hade jag varit du hade jag satt det stängingsbara i sittbrunnen. Är ju onödigt att värma den på natten om ingen ändå vistas där, och dörren till ruffen är stängd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det blåser ju varmare ur första utblåset närmast värmaren. .. Ja monterade 2 utblås ett i sittbrunnen och ett i ruffen.... Satte nu det stängningsbara i ruffen men funderar på om ja skulle satt de i sittbrunnen närmast värmaren istället? Isolering får de nog bli då får man bättre värme i utblåsen. ..

Jag skulle absolut satt det stängningsbara i sittbrunnen.

Har också funderat på att isolera mina värmarslangar.

Det finns absolut grövre rörisoleringar att köpa. Jula, byggvaruhus eller rörmokare.  För raksträckor är ju det kanske att föredra.

Har ju isolerat ganska mycket i båten med liggunderlag. När jag drog vattenslangar till gångvärmen, isolerade jag med liggunderlag 12 mm där slangarna låg mot bordläggningen. Att de släpper lite värme mot boutrymmet gör inget

Om jag isolerar mina luftslangar tänkte jag ta tunna liggunderlag typ 6 mm och skära i remsor och linda runt slangarna. Med halvt överlapp. Dels får man inga öppna glipor och dels får man dubbelt så tjock isolering.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det kanske är bäst att flytta så jag får det stängningsbara utblåset i sittbrunnen då kan jag stänga det och få mer värme i ruffen. .. När jag monterade det tänkte jag först att de kanske är bäst att ha det stängningsbara i ruffen för då kunde jag stänga det om ja skulle tycka de blev för varmt. ... Har ju inte testat så mkt än så vet inte riktigt hur varmt de blir inne i båten när det är lite kyligt på nätterna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tar du luften från ett ouppvärmt utrymme bör du ha en extern tempsensor i ruffen, annars kommer aldrig värmaren gå ner i effekt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Luften tar jag från samma utrymme som värmaren sitter monterad och tycker att det blir ganska varmt i det utrymmet. .. Extern temp sensor hur fungerar en sån jämfört med som jag har idag utan?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780
Postad (redigerade)

Funderar på att isolera värmeslangarna.... Spec i stuv facket där även kompressorn till kylen sitter monterad där vill ja ha så svalt som möjligt samt vid kylboxen där värmeslangen är dragen. ...

Kollade eberspächer isolering men den va ganska dyr så funderar om det finns andra alternativ. ... Tänkte om man kunde använda sig av vanlig rörisolering som finns tex på biltema. .. Skulle de funka?

Hjertmans har tre meter anpassad isolering för 229 kr, det tycker  jag är rimligt och betydligt mer brandsäkert än liggunderlag.

http://www.hjertmans.se/article/isolering-50-60mm-rulle-3m

Redigerad av sdk780

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hjertmans har tre meter anpassad isolering för 229 kr, det tycker  jag är rimligt och betydligt mer brandsäkert än liggunderlag.

Vad menar du med att de är mer brandsäkra än liggunderlag!?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad menar du med att de är mer brandsäkra än liggunderlag!?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Luften tar jag från samma utrymme som värmaren sitter monterad och tycker att det blir ganska varmt i det utrymmet. .. Extern temp sensor hur fungerar en sån jämfört med som jag har idag utan?

Då kan du sätta den i ruffen, och när du har önskad värme där enligt reglaget går värmaren ner i effekt eller stängs av. Men tar du luften inifrån ett uppvärmt utrymme så behövs ju inte den. Däremot om du hela tiden matar den med kallt luft tex utifrån eller kölsvinet i sittbrunnen så känner den inte att det blivit varmt i ruffen utan matar på för fullt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hjertmans har tre meter anpassad isolering för 229 kr, det tycker jag är rimligt och betydligt mer brandsäkert än liggunderlag.

Sån har jag på mina slangar där jag inte vill att det ska läcka värme. Smidiga att trä på och kapa i rätt längd. Och som sagt, de känns lite mer värmebeständiga än ett liggunderlag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Även jag isolerade värmeslangarna till min Wallas. Jag har 100mm slangar så jag kapad till bitar 314 mm långa och med liggunderlaget bredd, 600mm. Rullade dem hårt och lät dem ligga ett tag. Sen var det enkelt att få dem på plats och fästa med buntband. Så småningom ska jag tejpa skarvarna, har en utmärkt aluminiumtejp som jag använde till aluminiumslangarna. Betr. brandsäkerheten är max lufttemp. från Wallas 85 gr men överhettningstermostaten löser innan det. Börjar värmaren brinna så kommer en massa trä och textilier att ta eld ändå. Liggunderlaget är ganska tåligt mot brand men det finns olika sorter, välj rätt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...