Gå till innehåll
torsdag 09 januari 2025
Sando

Hantering av AGM-batterier

Rekommendera Poster

 

bhemac:

Att 12,7V på ett AGM-batteri innebär 50% laddning. Har du någon källa på det?

 

Obs. Jag försöker inte vara dryg. Är bara genuint intresserad.

 

I brist på bättre sysselsättning googlade jag på din fråga och hittade detta.

 

http://www.xpnd.se/pdf/Batterier_laddning_rev4.pdf inte svar på din fråga, men kanske intresant - om man orkar läsa.

 

http://www.batteriexpressen.se/faq.html#Agmbatterier

 

http://tudor.se.loopiadns.com/wp/wp-content/uploads/2010/04/Laddning-av-batterier.pdf

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

jag skall intallera 3 gel batt på 55ah och använda ett vanligt startbatteri  till motor.

ringde å prata med batteriexperten.    om Gel å vad volten ska ligga på vid full resp  50%

Gel. fullt  12,9  V   50%  12,5 V 

bly    fullt  12,7 v  50%  12.3  V  kommer att separera systemen via omkopplare

3-vägs   1- 1-2- 2  och mäta volten med feltemas voltmeter 2st  ( som jag har kalibrerat )

å skruvat fast på poler    laddning från generator å solcell  ska gå till Gel  banken med möjlighet att med vred    ladda start batteriet  om volten går under 12,5

OBS risk finns för överladdning om man inte kan avsluta laddning på Bly batt när batt är fullt

 

Redigerad av Vegabjorn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man läser de olika dokumenten så blir man inte alltid klokare. De flesta brukar vara överens om att 12,7V betyder fullt för ett vått batteri och 12,3 betyder 50%. Under 12,4 ska man ladda snarast. Men det förekommer också andra uppgifter och det är mer olika när det kommer till AGM/GEL. Tex max laddning där uppgifterna varierar från 14 -14,7V. 

Detta är som jag uppfattar det/tror:

GEL, jag har erfarenhet av små batterier som sitter i larm, UPS mm. Laddar man de med max 13,8V har de drygt 80-90% kapacitet men håller väldigt länge, trots att man då och då urladdar dem helt.

AGM, här tror jag det finns lite olika teknologier. Mina Optima tvärdog efter ett par år, både hus och startbatteri. Det var i en motorbåt och jag tog nog aldrig ut mer än 20% av kapaciteten. Laddspänningen var 14,4V. Samma i en UPS, 4 OPTIMA i serie. Exakt samma senario. Batterierna måste ha laddats ihjäl.

Nyare AGM verkar tåla en högre laddspänning, man kan gissa att tillverkarna tvingats konstruera om batterierna pga många laddades ihjäl. 

Tumregler kan fungera för våta batterier men troligen inte för GEL/AGM.

Tabellen nedan kommer från skrift som en kille sammanställt. Han föreföll ha gjort en gedigen utredning. Tyvärr finns pdferna inte kvar på nätet, den adress jag har hade upphört.

 

Spänningen vid 25°C och tre timmars vila:
Våta:
100%      >12,6 
50-75%     12,2 - 12,4 
25-50%     12,0 - 12,2 
0-25%     11,8 - 12,0 
Tomt        <11,8 
 
GEL/AGM;
100%       >13,0
50-75%     12,6 - 12,8  
25-50%     12,4 - 12,6 
0-25%     12,2 - 12,4 
Tomt        <12,2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hjälp!

Min batteribank om närmare 2000 AH (AGM-T) 12/24V system är enligt sakkunniga helt slut och måste helt bytas ut! (?).   Båten är levererad från ett "prestigevarv" sommaren 2011. Ombord finns allt av teknisk utrustning som ska reglera elsystemet, d.v.s. laddningen via 8 kwh elverk eller shorepower. Det finns 3 "monitorer" och ett 10-tal bussar (vad de gör vet jag ej), men hur som helst så är batterierna enligt sakkunniga helt slut och allt måste bytas. Detta m.a.o. efter 26 månaders drift. Jag har vänt mig till varvet, men svaret är att batterierna nog "gått torrt en längre tid". (?). Min spontana reflektion är att jag trodde AGM-batterier var i princip underhållsfria, men tydligen är detta då en missuppfattning. Tidigare förståsigpåare sa att det måste vara fel på laddaren och övervakningskontrollen (det finns temp.sensorer på alla batterier).

 

Frågan är om jag ska köpa förklaringen om att "batterierna gått torra" (d.v.s. får skylla mig själv) eller är detta en dålig bortförklaring för att slippa garanti/fabrikationsfelsåtagandet från varvet resp. de som levererat utrustningen.  År 2011 köpte jag till ett annat flytetyg 1000A AGM (Kinatillverkade), dessa är helt slutna och fungerar som nya. Varför är en del slutna och en del AGM-batterier f.ö. "öppna".  (den utdömda batteribaken har bubblor på översidan och segaktiga syradroppar lite här och där.  

Kan någon förklara vad som kan vara den mest sannolika orsaken, dels den minst sannolika d:o, tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Elektronik är inte felfri. Speciellt tycker jag att laddningsaggregat av diverse slag har ganska kort livslängd. Varför kan man reflektera över. Stora strömmar, risk för överhettning, kondensatorer av billigare slag frestande att välja av tillverkaren. På min kant finns väl ett laddaggregat om år till återvinningen medräknat alla mobilladdare. Två båtladdare, en elmoppeladdare, ett par småbatteriladdare ingår under sista decenniet.

Det är nyttigt att inte ha för stor tilltro till laddapparaten. Att alltid ha laddaren ansluten är en risk. En vanlig enkel batteriladdare passar bättre att ha lite övervakning. Anslut när det behövs eller med timer om det gäller underhållsladdning. Kvart om dagen räcker över vintern. Betydligt mindre risk att den ska lägga av av. Har en granne från prestigevarvet som bytte batterier för en större summa också. Den grisdyra laddaren hade lagt av och batterierna fick ingen laddning fast man uppfattade det som att allt var anslutet och i underhållsladdning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om en stor batteribank ger upp efter så kort tid tycker jag man ska kontakta batteritillverkaren. Jag vet att de flesta brukar vara intresserad att utreda vad som hänt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 (den utdömda batteribaken har bubblor på översidan och segaktiga syradroppar lite här och där.  

Kan någon förklara vad som kan vara den mest sannolika orsaken, dels den minst sannolika d:o, tack!

Just detta låter i mina öron inte som ett batterifel utan att batterierna laddats med alldeles för hög spänning.

AGM-batterier är, enligt vad jag förstått, alltid slutna. Läcker det något, även det minsta lilla,  så är det något fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för kommentarer!

Har nu förstått att den berörda o havererade batteribanken är uppbyggd av 12 st MX6-230 på 24 V samt 4 st d:o på 12 V service, därutöver finns motor o bogpropellerbatterier som ännu ej besiktigats. Ovan laddas via 2 laddare av "värsta sorten", d.v.s. de som i reklamen ska ge batterierna "extra lång livstid". Det hela "vaktas" av 3 olika panelinstrument, vilka aldrig har varnat för att något skulle vara i olag. Batterierna är "täta" och ska vara underhållsfria, men det finns tydligen "övertrycksventiler", d.v.s. från detta kommer noterade syradropp /, typ lössen lämnar på blad.

cirka 80% av laddtid har kommit från ett elverk av samma kända fabrikat och resterande via landström. Displayerna har bytts några gånger på garantin, men det ska enigt tillverkaren ej ha ett dyft med ev. "torrkokning" att göra. 

Vad jag förstår så handlar ett batteribyte om betydande belopp. Hur mycket är ännu oklart.

Vet någon var dessa batterier tillverkas d.v.s. i vilket land i Europa de bör möjligen betinga sitt lägsta pris? Är dessa/ovan av bra kvalitet eller bör man söka sig annat fabrikat?

 

Frågan som uppstår är givetvis vad som kan ha gått galet och vem som ska står för s.a.s. fiolerna? Jag delar uppfattningen att med så avancerade laddare från ledande tillverkare bör det som hänt vara i princip omöjligt att prestera. Delar fler den uppfattningen, d.v.s. det bör med största sannolikhet vara någon teknisk brist/fabriksfel som ligger bakom katastrofen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då det gäller skillnaden i laddningsspänning mellan vanliga blöta blybatterier och AGM-batterier så har jag efter idogt sökande efter "sanningen" haft uppfattningen at AGM-batterier behöver, eller ska ha, något högre laddningsspänning än de vanliga blöta. Oklart varför.

 

Nu hittade jag  en "proffs-sida" som påstår det motsatta....

http://tudor.se/batterikunskap/optimal-laddspanning/

 

Vad ska man tro på, tro på, tro på när... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...