Gå till innehåll
lördag 21 december 2024
Sando

Hantering av AGM-batterier

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har några frågor om hur AGM-batterier:

 

1. Gäller samma tumregel som för våta batterier, dvs att de inte bör laddas ur mer än 50% ?

 

2. Jag har hittat uppgifter om att vilospänning på 12,35 V motsvarar 50% laddat. I praktiken går det ju inte att avläsa vilospänningen när man är ute med båten. Hur ska man justera denna siffra för att få ett någorlunda rättvisande värde batteriernas laddning?  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Ja det är en bra tumregel att aldrig ladda ur batteribanken med mer än 50% oavsett typ av batteri.

 

2, Ja det stämmer att en vilospänning på ca 12,3 volt motsvarar ca 50% laddning beroende på typ av batteri.

 

Förstår inte vad du menar med att det inte går att läsa av vilospänningen när man är ute med båten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra tumregel som sagt, batterier håller definitivt bättre då.

 

Annars är nog själva vitsen med AGM att du kan urladda djupare än vanligt batteri utan att skada batterierna, långsiktigt. Siffran 2/3 nämns hos en del tillverkare. Men å andra sidan så nämns också antal cykler som batterierna klarar, många fler om du inte laddar ur mer än 1/3. Så är det bara. Alla batterier ska laddas fullt så snart som möjligt efter belastning.

 

Volttal är väldigt godtyckligt faktiskt. En bättre metod är att du skaffar en sk batterimätare. Den har en schunt där all förbrukning passerar och du får ett värde på kvarvarande kapacitet i procent. Det stämmer ganska väl men ger framförallt indikation på när du behöver ladda ordentligt ( efter en djupare urladdning )

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag håller inte med om att ett batteris vilospänning är godtycklig.

 

Ett vanligt batteri i vila (ej laddat eller urladdat de senaste 3-4 timmarna) har följande ungefärliga karakteristik.

12,7 V = Fullt
12,3 V = 1/2
12,0 V = 1/3, batteriet ska laddas genast.
11,7 V = Tomt, batteriet troligen skadat men kan ev. räddas om det laddas direkt.

 

Ett vanligt batteri under jämn normal båt-förbrukning utan pågående laddning har följande karakteristik;

12,5 V = Ok

11,5 V = Låg kapacitet, dags att ladda. (Kan också bero på stor förbrukning.)
11,0 V = Batteriet ska laddas genast. (Kan också bero på stor förbrukning.)
10,5 V = Tomt, batteriet troligen skadat men kan ev. räddas om det laddas direkt.

 

AGM batterier har ofta en något högre spänning, ca. 0,1 V - så lägg på 0,1 V på ovanstående värden så kommer du nära sanningen

 

Om du testar lite då och då under olika förhållanden så lär du dig ganska snart hur dina batterier mår för tillfället.

Testa inte när ev. solceller laddar batteriet, det ger ingen användbar information.

 

Om du har segelbåt med vindinstrument är det mycket möjligt att du har en voltmeter i vindinstrumentet, det har jag. Då är det extra lätt att hålla koll.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag skrev att det var svårt att utläsa något av Volt-talet. 

Okej, lite hårt formulerat.

 

Självklart kan man lära sig att känna av batteriernas kondition hyfsat?

 

Men Volt-talet säger tyvärr inte hela sanningen om energi-innehållet i batteriet?
Låt mig ta ett exempel. I förrådet har jag två batterier. Jag använder det ena för att blåsa upp min gummijolle… ( håller på att laga ett antal hål, praktiskt att blåsa upp med en kompressor varvid batteriet belastas med sisådär 30A eller något sådant )

 

Det ena batteriet är ett AGM som visar ca 12,7V om det inte är nyligen laddat.

Det andra är uttjänt kass batteri som jag experimenterar med för att se om jag kan få tillbaka lite liv i det ( en del skriver på nätet om omvänd laddning, pulsladdning mm ) Det visar också 12,7V eftersom jag oftast sätter på en liten underhållsladdare på det så det inte ska dö ut av inre resistansens förbrukning.

 

Nåväl. Blåser upp med AGM-batteriet. Under belastning visar det ca 12,2V och efteråt så går det ganska snabbt upp till 12,7 igen. Tip top kondition.

 

Det andra går direkt ner till under 9-10V om jag försöker dra igång kompressorn. Som för övrigt inte startar. Ingen effekt ur det batteriet…  helt kass!

 

Slutsats? Två batterier, samma vilospänning,  bägge fullt laddade? Men det är inte så!

Så att mäta volt-tal ger en bra indikation om laddning men visar inte energiinnehållet.

Redigerad av Funkis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har lärt mig eller fått för mig att vilospänningen bara säger att batteriet tekniskt är felfritt, dvs att alla celler tar laddning och inte är kortslutna eller har annat fel. Däremot säger det inget om batteriet kvarvarande kapacitet. Den måste mätas på annat sätt.

 

Jag håller med vad som sägs ovan, att det är svårt eller omöjligt att mäta vilospänningen i en båt när båten är i drift och då något är inkopplat på batteriet. Vindinstrument, plotter mm, sänker batterispänningen direkt även i stora och friska batteribanker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

...

Nåväl. Blåser upp med AGM-batteriet. Under belastning visar det ca 12,2V och efteråt så går det ganska snabbt upp till 12,7 igen. Tip top kondition.

 

 

Det andra går direkt ner till under 9-10V om jag försöker dra igång kompressorn. Som för övrigt inte startar. Ingen effekt ur det batteriet…  helt kass!

 

Slutsats? Två batterier, samma vilospänning,  bägge fullt laddade? Men det är inte så!

Så att mäta volt-tal ger en bra indikation om laddning men visar inte energiinnehållet.

Jo, det går att bedöma laddnivån med en voltmeter!

...på hela batterier.

Det finns en tydlig koppling mellan laddningsnivå, syravikt och batterispänning.

Kolla gärna på Disel_Pelles länk.

 

Din belastningstest visar som jag ser det att en cell är ur funktion (kortsluten), batteriet är trasigt.

 

 

Jag har lärt mig eller fått för mig att vilospänningen bara säger att batteriet tekniskt är felfritt, dvs att alla celler tar laddning och inte är kortslutna eller har annat fel. Däremot säger det inget om batteriet kvarvarande kapacitet. Den måste mätas på annat sätt.

 

Jag håller med vad som sägs ovan, att det är svårt eller omöjligt att mäta vilospänningen i en båt när båten är i drift och då något är inkopplat på batteriet. Vindinstrument, plotter mm, sänker batterispänningen direkt även i stora och friska batteribanker.

Vilospänningen visar inte om ett batteri är felfritt, då måste man göra en belastningstest (som Funkis gjorde).

Det finns särskilda instrument för detta.

 

Vilospänningen kan man bestämma sig för att mäta någon gång under säsongen när man slår av alla laddning och all förbrukning. Sedan kör man igång allt man normalt har igång och ser då vilken skillnad man får.

Sedan kan man nöja sig med att kolla spänningen under normal båt-belastning.

 

 

Ett viktigt tillägg: AGM batterier ska ofta ha upp till 0,3 V högre laddspänning än vanliga våta batterier. Det är därför bra att kolla att generatorn / laddningsregulatorn ger tillräckligt hög laddspänning.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att ett gammalt batteri kan ha en vilospänning på 12,7 volt om en cell är kortsluten. Däremot är batteriet kass om det inte kan driva en liten kompressor, men då beror det på, tror jag, att batteriet inte har någon nämnvärd kapacitet kvar.

 

Kapaciteten i ett batteri kan mätas med en enkel och billig (ca 300:-) mätare som belastar batteriet med 100 ampere under 10 sekunder. Efter testet ser man slutspänningen och ställer den mot batteriets storlek och kan då bedöma batteriet kvarvarande kapacitet. Detta är ingenting man gör regelbundet då det är lite knöligt om man har många batterier som måste koppla isär osv. Men är bra att göra om man tycker att batteribanken tappat kapacitet. Löpande under säsongen följer jag mina batteribanker genom att kolla att spänningen aldrig får sjunka under 12 volt vid "normal" belastning. Denna enkla regler har gjort att mina enkla batterier brukar räcka i 6-7 år innan de behöver bytas. Kapacitetsproven gör jag normalt bara innan sjösättningen och efter upptagningen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Kapaciteten i ett batteri kan mätas med en enkel och billig (ca 300:-) mätare som belastar batteriet med 100 ampere under 10 sekunder. Efter testet ser man slutspänningen och ställer den mot batteriets storlek och kan då bedöma batteriet kvarvarande kapacitet.

Inte tillämpbart vad gäller förbrukarbatterier. Det du beskriver är en belastningsmätare för startbatterier.

En liten historia:

Köpte en beggad bil på stor välkänd märkesverkstad. Körde den inbyggda bränslevärmaren en morgon och kunde sedan inte starta bilen. Verkstan tog in bilen och testade batteriet, kom tillbaka till mig och sa att batteriet var det inget fel på. Behövde bara laddas.

Jag bad dem då köra värmaren efterföljande morgon precis innan de kom till sina jobb och sen försöka starta bilen.

Nästa dag installerade de ett helt nytt batteri åt mig!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Batteritestaren är jättebra - för starbatteriet. För husbatterier är det bättre att mäta med en "normal" last. Jag kör en gammal billampa, 55W (ca 4,6A). Fulladdat batteri köra jag 10 tim belastning, väntar 3 tim och sen läser jag batterispänningen. Numer har jag en timer på 10 tim. Startar kl 20 på kvällen och åker sen ner kl 9 och läser av. Gör man detta vår och höst så vet man ganska väl konditionen på sina batterier.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Batteritestaren är jättebra - för starbatteriet. För husbatterier är det bättre att mäta med en "normal" last. Jag kör en gammal billampa, 55W (ca 4,6A). Fulladdat batteri köra jag 10 tim belastning, väntar 3 tim och sen läser jag batterispänningen. Numer har jag en timer på 10 tim. Startar kl 20 på kvällen och åker sen ner kl 9 och läser av. Gör man detta vår och höst så vet man ganska väl konditionen på sina batterier.

Bra test med lampan, men den bygger ju på att man först ska tro på att spänningen visar batteriets laddningsnivå.

Jag tror på det, men det gör inte alla...

 

Det var någon som föreslog att man skulle ladda ur 1/3 av batteriets kapacitet med ex.vis en strålkastarlampa för att inte ladda ur batteriet onödigt djupt.

 

Ett 80 Ah batteri ska då laddas ur knappt 27 Ah, dvs knappt 6 timmar.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Batteritestaren är jättebra - för starbatteriet. För husbatterier är det bättre att mäta med en "normal" last. Jag kör en gammal billampa, 55W (ca 4,6A). Fulladdat batteri köra jag 10 tim belastning, väntar 3 tim och sen läser jag batterispänningen. Numer har jag en timer på 10 tim. Startar kl 20 på kvällen och åker sen ner kl 9 och läser av. Gör man detta vår och höst så vet man ganska väl konditionen på sina batterier.

Bra test med lampan, men den bygger ju på att man först ska tro på att spänningen visar batteriets laddningsnivå.

Jag tror på det, men det gör inte alla...

 

Det var någon som föreslog att man skulle ladda ur 1/3 av batteriets kapacitet med ex.vis en strålkastarlampa för att inte ladda ur batteriet onödigt djupt.

 

Ett 80 Ah batteri ska då laddas ur knappt 27 Ah, dvs knappt 6 timmar.

 

Mackey

 

 

Det viktigaste tycker jag är att se hur batteriets förändras år för år. Spänningen stämmer ju ofta någorlunda men rent praktiskt är svårt att få 3 tim vila under säsongen. Men jag har Nasa BM-1 och den är ganska pålitlig, det ser jag ju också med min urladdningstest. Det var Eilean som lurade mig att köpa Nasan och det har jag aldrig ångrat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Olika faller ödets lotter. 

 

Jag fick alldeles nyss ett Gelbatteri på 110 Ah - ett år gammal. Byttes i samband med en revision av en båt som tillhör ett mycket känt rederi. Allt i batteriväg skulle bytas och även detta batteri som av någon anledning byttes för ett år sen. Misstänker att batteriet är av god klass. Företaget i fråga köper nog inte något budgetgrejer från tex Biltema.

 

Killen som tog vara på batteriet hade själv ingen användning för det, men tyckte det var synd att slänga.

 

Jag har tre AGM-batterier på 95 Ah (ggr 3) inköpta för ett år sen. 

 

Första tanken var ju att koppla i i hop GEL-batteriet med de tre AGM-Batterierna. Det är ju inte fel att ha en stor batteribank.

 

Ett annat alternativ är att sätta in det i stället för startbatteriet som är en 3/4 år, men fungerar helt perfekt - ännu.

 

Hur skulle ni experter på batterier gjort.

 

Synd att inte "Seglarfreaken bor nästgårds" Då hade vi kunnat förhandlat om ett bra pris, ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Gel är väl inte särskilt lämpat som startbatteri, iaf enligt vad jag har läst. Utmärkt som förbrukarbatteri dock.

I ditt ställe skulle jag bara lägga till Gel-batteriet till min förbrukarbank.

Redigerad av ChristerN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Inte tillämpbart vad gäller förbrukarbatterier. Det du beskriver är en belastningsmätare för startbatterier."

 

För mig fungerar det jättebra, men då har jag bara 4 st enkla 115 Ah Tudor Dual i batteribanken, dvs ett förstärkt startbatteri som fungerar både som förbrukningsbatteri och startbatteri. Tidigare har jag hållit på och testat med långtidsurladdningar med 55 watts lampor. Det har tagit så lång tid att jag inte orkar hålla på med sådana "primitiva" tester. Jag har därför erfarenhet av båda metoderna och var och en får välja sitt system, men jag har valt min 10-sekunders test och lärt mig utvärderar detta. Min erfarenhet är att det gäller att lära känna sina batterier för att få ut det mesta av dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Jag har tre AGM-batterier på 95 Ah (ggr 3) inköpta för ett år sen. 

 

Första tanken var ju att koppla i i hop GEL-batteriet med de tre AGM-Batterierna. Det är ju inte fel att ha en stor batteribank.

 

Ett annat alternativ är att sätta in det i stället för startbatteriet som är en 3/4 år, men fungerar helt perfekt - ännu.

 

Hur skulle ni experter på batterier gjort"

 

Anser mig inte vara expert, men jag skulle inte använda GEL som startbatteri, för de är inte konstruerade för det. Jag skulle inte heller parallellkoppla dem med AGM-batterierna. Däremot skulle jag tänka mig att lägga några stora förbrukare.i en egen förbrukarbank med GEL-batteriet. För att få laddning på GEL-batteriet skulle jag lkoppla ett Biltema laddfördelningsrelä mellan AGM-banken och Gelbatteriet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om att GEL batteriet vare sig passar som startbatteri eller som komplement till övriga AGM. Återstår att ha det som reserv, laddat med tex en egen 10W solpanel/regulator. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

 

Anser mig inte vara expert, men jag skulle inte använda GEL som startbatteri, för de är inte konstruerade för det. Jag skulle inte heller parallellkoppla dem med AGM-batterierna. Däremot skulle jag tänka mig att lägga några stora förbrukare.i en egen förbrukarbank med GEL-batteriet. För att få laddning på GEL-batteriet skulle jag lkoppla ett Biltema laddfördelningsrelä mellan AGM-banken och Gelbatteriet.

 

Jo dom tankarna som du och Bhemac har är kanske inte fel.

 

Kylen skulle ju kunna va en sån förbrukare. 

 

Det sista jag gjorde i båten härom dan, var att dra en ny ledning 2x6mm2 från elcentralen till kylen och sanera bort en ledning som gick fram och tillbaka, med olika areor och skarvad på flera ställen. Skall jag använda gelbatteriet får jag dra en ny ledning akterifrån, men det problemet är väl bara en petitess - har ju varit kabeldragare i 48 år. ;)

 

Att ladda GELbatteriet med en egen solcellspanel är ju inga problem. Jag har tre stycken på 25 watt som går via två regulatorer

 

Att koppla ihop batterierna med Biltemas "laddningsfördelare" har jag lite frågetecken kring.

 

Har ett Biltemarelä mellan startbatteriet, som är ett riktigt "startbatteri" och AGM-batterierna. I princip är de alltid ihopkopplade. När jag startar motorn drar reläet, sen släpper det inte förrän solen går ner och solcellspanelerna slutar ladda och batterispänningen sjunker. Skulle jag då ansluta landströmm och aktivera batteriladdaren innan solcellspanelerna slutar ladda, släpper aldrig reläet.  

 

Innan jag drar ur sladden till landströmmen på morgonen har ju solcellspanelerna börjat ladda och sen startar jag motorn för att gå ur hamnen ...............................

 

Ett Biltemarelä är ju billigt och oerhört lätt att installera, men som det fungerar för mig, så skulle man lika gärna lägga statbatteriet, AGM-batterierna och GEL-batteriet i en bank. Ihoppkopplade med 50 mm2 kopparkabel. 

 

Vill man garanterat separera de tre bankarna skall man nog byt till två vanligt skiljerelä som styrs av generatorns laddning och ha en separat batteriladdare + en av solcellspanelerna på GEL-batteriet.

 

Såna I-landsproblem man kan få på halsen. :ph34r:

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack för alla bidrag i tråden! Här finns mycket kunskap att hämta.

 

Jag har ingen ambition att ha superkoll med hjälp av batterimätare, batteritestare etc. Jag nöjer mig med att med hjälp av lite sunt förnuft och några tumregler försöka hålla batteribanken i anständigt skick. Att då och då kasta ett getöga på voltmetern hoppas jag ska ge mig tillräckligt god information.

 

Alltså kommer jag att i möjligaste mån undvika att dra ur batterierna mer än 50%. Knäckfrågan är hur man bedömer laddningsnivån under normal användning?

 

Mackey:

Har du någon källa till din ”belastningstabell” i ditt första inlägg?

Redigerad av Sando

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har du för typ av båt?

Själv har jag en segelbåt eller rättare sagt en motorseglar. Målsättningen är ju att segla så mycket som möjligt.

Det blir ju allt mer prylar som dra ström. 

Kyl - förr hade man isbox.

Navigatorer av olika slag - förr använde man papperskort.

Tryckvattensystem - förr hade jag fotpump.

Autopilot - det går visserligen att handstyra som man gjorde förr, men min autopilot skulle jag inte vilja va utan.

mm mm

På belysningsidan har ju lysdioderna revutionerat både som allmänbelysning och i lanternorna - de drar ju nästan ingen ström - jag har fortfarande en fotogenlykta som mysbelysning över salongsbordet - även om den sällan tänds

Visst - man skall helst inte dra ur batterierna mer än till hälften - vilket man ju också kan ha som målsättning.

Om jag ligger ute och seglar - inte katten går jag iland för att ladda batterierna för att batterierna laddas ur till mer än 50%. Jag fortsätter segla.

Man får ju kompensera sig i andra änden. Stor batteribank och så mycket solcellspaneler som möjligt. För den segling som jag bedriver känner jag inte vindsnurra som nåt alternativ. Skulle jag ut på en riktig långsegling - ja visst.

Personligen hör jag inte till den kontrollerande typen, men en viss koll på batterispänningen har jag. Logg och lodinstrumentet kan visa spänningen på förbrukningsbanken med nån tiondels spänningsfall. Det brukar jag kasta ett getöga på ibland - i regel dagligen. På Motorinstrumentet kan jag se laddspänningen från generatorn, vilket jag också brukar kasta ett getöga på under motorgång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Toaen:

Jag kommer snart att ha en modern 37-fots segelbåt med ganska många elförbrukare. Jag resonerar nog ganska likt dig. Jag vill inte att vara slav under någon batterimätare. Därav min fråga om goda tumregler.

Redigerad av Sando

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Att koppla ihop batterierna med Biltemas "laddningsfördelare" har jag lite frågetecken kring"

 

Jag TROR och själv skulle jag inte vara orolig om alla mina batteribanker, det öppna startbatteriet, AGM och GEL ständigt skulle vara hopkopplade via Biltemarelän, Detta då jag vet att alla batterityperna minst har en spänning överstigande 12,8 volt och således ej laddar ur. Att det sedan inte blir 100% laddat i någon bank, kan i alla fall jag leva med.

 

Men visst kan du ersätta ditt "dyra" spänningsavkännande relä med vanliga enkla bilrälän och styra dem av generatorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Jag vill inte att vara slav under någon batterimätare".

Men batteritankmätare är det enda sättet att någorlunda ha koll på hur mycket som finns i batterierna. En voltmeter säger ganska lite, framförallt om man inte känner sina batterier. För AGM/GEL är användningsbart spänningsområde snävare. Våta batterer laddas med max 14,4V och har förbrukat 50% vid 12,3V. AGM/GEL får laddas med max 14,0V och håller 50% vid ca 12,7V. Uppgifterna är lite olika. Med tanke på att AGM är bra mycket dyrare och dessutom är batteribyten besvärliga i största allmänhet så skulle jag inte förlita mig på enkel voltmeter och uppgifter på vad som rätt på något forum.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Att koppla ihop batterierna med Biltemas "laddningsfördelare" har jag lite frågetecken kring"

 

Jag TROR och själv skulle jag inte vara orolig om alla mina batteribanker, det öppna startbatteriet, AGM och GEL ständigt skulle vara hopkopplade via Biltemarelän, Detta då jag vet att alla batterityperna minst har en spänning överstigande 12,8 volt och således ej laddar ur. Att det sedan inte blir 100% laddat i någon bank, kan i alla fall jag leva med.

 

Men visst kan du ersätta ditt "dyra" spänningsavkännande relä med vanliga enkla bilrälän och styra dem av generatorn.

 

Talade du till mig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja som mitt svar över dina frågor och funderingar. Men var och en måste få välja efter vad som fungerar för en själv, både praktiskt och som ger ro i själen.

 

Detta med batterier och laddning är både svårt och enkelt. Svårt för att det är en hel vetenskap. Enkelt om man lär känna sina batterier och kör efter enkla tumregler, som att tex aldrig låta batteribankens spänning gå under 12 volt ochnatt ladda upp dem så fort tillfälle ges. Att alltid fulladda batterierna vid båtupptagningen och därefter koppla isär alla batterierna. Att kolla dem under vintersäsong att spänningen inte understiger 12,4 volt, för då skall de laddas. Att ladda fullt innan sjösättningen och kolla allas vilospänning innan de kopplas ihop. Är de i stort sett lika, kopplas de ihop och är beredda för en ny säsong. Detta ger ro i själen och ett enkelt batteriliv, med mina mått mätt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ja som mitt svar över dina frågor och funderingar. Men var och en måste få välja efter vad som fungerar för en själv, både praktiskt och som ger ro i själen.

 

Detta med batterier och laddning är både svårt och enkelt. Svårt för att det är en hel vetenskap. Enkelt om man lär känna sina batterier och kör efter enkla tumregler, som att tex aldrig låta batteribankens spänning gå under 12 volt ochnatt ladda upp dem så fort tillfälle ges. Att alltid fulladda batterierna vid båtupptagningen och därefter koppla isär alla batterierna. Att kolla dem under vintersäsong att spänningen inte understiger 12,4 volt, för då skall de laddas. Att ladda fullt innan sjösättningen och kolla allas vilospänning innan de kopplas ihop. Är de i stort sett lika, kopplas de ihop och är beredda för en ny säsong. Detta ger ro i själen och ett enkelt batteriliv, med mina mått mätt. 

 

 

Jo vi har nog ganska lika filosofi och uppfattning.

 

Bortsett från att jag aldrig laddar batterierna fulla och kopplar isär dem när jag tar upp båten.  ;)

 

Alls skämt åsido - jag har alltid båten i sjön och brukar ta upp den några dar Maj-Juni för vårutrustning och ibland inte ens varje vår.

 

Det är alltid intressant att höra hur andra tänker i en specifik fråga. Ofta kan man få en ny infallsvinkel. 

 

Och som du var inne på: det här med 12 volt, laddningar och batterier, är inte helt enkelt och det finns en del varianter. Det gäller ju bara att anpassa sig till det som passar en själv bäst.

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

bhemac:

Att 12,7V på ett AGM-batteri innebär 50% laddning. Har du någon källa på det?

 

Obs. Jag försöker inte vara dryg. Är bara genuint intresserad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

bhemac:

Att 12,7V på ett AGM-batteri innebär 50% laddning. Har du någon källa på det?

 

Obs. Jag försöker inte vara dryg. Är bara genuint intresserad.

 

I brist på bättre sysselsättning googlade jag på din fråga och hittade detta.

 

http://www.xpnd.se/pdf/Batterier_laddning_rev4.pdf inte svar på din fråga, men kanske intresant - om man orkar läsa.

 

http://www.batteriexpressen.se/faq.html#Agmbatterier

 

http://tudor.se.loopiadns.com/wp/wp-content/uploads/2010/04/Laddning-av-batterier.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för lästipsen! Har redan sett dem efter egen googling. Kanske läser jag slarvigt eller så fattar jag trögt. Därav mina frågor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...