Gå till innehåll
torsdag 01 maj 2025
MagnusC

Volvo Penta Kad 44 / 300 vs MerCruiser D4.2L 300

Rekommendera Poster

Hej

Jag står inför att köpa en begagnad Aquador 26 (förmodligen HT). På blocket finns några stycken med lite olika alternativ på motorer. Det jag tittar på är lite äldre modeller som har Kad 44, Kad 300 eller Mercruiser 4.2 L 300. Hade jag haft pengar hade jag nog helst valt en D4 300, men det blir för dyrt. Bensinare har jag tillsvidare uteslutit (bla pga andrahandsvärde och risk mm).

Mercruisern är ju starkare med sina 300 hk än de övriga (260 resp 285 hk). Jag ser fördelar med VP som är känt märke och gott om reservdelar. Jag har också fått uppfattningen (när jag läst forum i US eller om det var UK) att VP är mer lättmekad och mer driftsäker. Stämmer detta? Finns det något i forumet som har erfarenheter från Mercruiser?  Jag har läst tidigare trådar på Maringuiden, men inte hittat någon som gör just denna jämförelse.

En annan sak jag funderat över är att det finns båtar (Aguador 26) med Kad 44 som både är äldre och nyare än båtar med Kad 300. Finns det anledning att (bortsett från extra hk) välja kad 300 eller rent av hellre välja en kad 44?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan att ha åkt med båttypen så tror jag att både KAD300 och KAD44 bör räcka. Jag en KAD300 som driver fram en sex fötter större båt i maximalt 29 knop. En sak som skiljer mellan dessa två är dreven där KAD300 har ett kraftigare och ovanligare DPG-drev (i grunden även det ett 290-drev). 

Både KAD300 och KAD44 är moderna i den mån att de har elektroniskt styrd insprutning och elektroniska reglage. Vet inte hur det är där med Mercruisern.

Finns en äldre mycket lång tråd om motorval för Aquador 26 HT någonstans här på forumet, bör gå att hitta med lite sökning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mercruiser 4.2 är en bra gammal beprövad motor. Dock skall denna ligga lägre i pris kontra båt med VP motor. Detta då de flesta båtsvenskar tror att VP är så otroligt bra och rädda för andra märken. En båt med Mercruiser 4.2 är inte sämre men helt enkelt mer svårsåld :(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

vi var i samma situation som dig förra året och valde att köpa en 26 HT med CMD 4,2 ES 320 hk. Framförallt för att denna var billigare än en motsvarande båt med VP. Att den är billigare beror främst på att båten var avsevärt billigare att köpa med denna motor när den var ny, men helt säkert på att marknaden är avvaktande till ett motorfabrikat som inte är lika känt som VP. Det finns dock en hel del båtar på marknaden med denna motor.

Jag gjorde dock en hel del research inför köpet och tyckte mig se att delarna till CMD var något billigare än de svindyra delarna till VP. Vi har haft VP tidigare och ofta blivit förvånade över priserna. En fördel med VP är dock att det går snabbare att få reservdelar vid beställning.

Det var flera firmor/verkstäder som sade att de hade haft mindre problem med CMD än med de senare modellerna av VP.

Det finns en tråd om totalhaveri till följd av dåliga oljeslangar på CMD. Det är inget som jag hört på annat håll. Dock finns det en packning mellan turbo och oljekylare som kan börja läcka och som tydligen bytts på en del motorer.  

Aquador 26 är en bred och rätt tung båt och många har sagt mig att man skall ha minst 300 hk motoreffekt. I den långa tråden om denna båt kan man se att någon med lägre effekt haft svårt att komma i plan i motvind m.m. Vår båt med 320 hk känns mycket pigg.

Om jag fattar det rätt har 4,2 ES elektronisk insprutning medan 4,2 QSD har commonrailteknik och elektroniska reglage som de senaste VP-motorerna.

Lycka till med båtköpet!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla input!

Har fortfarande inte riktigt bestämt mig. Det börjar dock, efter reflektion från ovan kommentarer, kännas som om det i praktiken kanske inte har så stor betydelse. Som det skrivs ovan så finns det (som alltid) för och nackdelar med alla alternativ. Nu verkar det mer bli fundering över andra saker (som tex skick på klädsel och kapell).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...