Gå till innehåll
onsdag 05 mars 2025
Utbult

Byte av lager - svänghjulskåpa? AQ115/100

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har min AQ115 urlyft för diverse arbeten och då har jag även lossat svänghjulskåpan. Jag kan känna att axeln glappar lite och skulle tro att det är läge att byta lagret. Är det svårt att få ut det gamla lagret och sätta dit ett nytt? Hur går man tillväga om jag vill göra det själv?

Kåpan sitter vanligtvis mot ett 100b-drev om det har någon betydelse.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Gjorde detta arbete i vintras när jag bytte ut min AQ 115/100 till en renoverad maskin.

Var inga större problem, du plockar ur packboxen och därefter låsringen som håller lager/axel på plats. Därefter knackar du ur axeln ur kåpan.

Jag satte sedan upp axeln i skruvstäd och kunde då försiktigt slå loss lagret ifrån axeln. Köpte nytt lager och packboxar på drev.se och återmonterade allt. Glöm inte att fetta in lager och packboxar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Gjorde detta arbete i vintras när jag bytte ut min AQ 115/100 till en renoverad maskin.

Var inga större problem, du plockar ur packboxen och därefter låsringen som håller lager/axel på plats. Därefter knackar du ur axeln ur kåpan.

Jag satte sedan upp axeln i skruvstäd och kunde då försiktigt slå loss lagret ifrån axeln. Köpte nytt lager och packboxar på drev.se och återmonterade allt. Glöm inte att fetta in lager och packboxar.

Tack för svaret! Kommer med några frågor till:

1. Satt lagret hårt och var det svårt att få dit det nya?

2. Vilket fett ska jag använda?

3. Något annat man bör tänka på när man knackar loss lagret?

Tack på förhand! :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det satt inte speciellt hårt. När jag plockat loss axeln ifrån kåpan satte jag upp den i ett skruvstäd så att lagret vilade emot städet utan att dra åt det.

Sedan tog jag en träkloss ock lade på toppen av axeln och slog till med en hammare, då släppte lagret relativt lätt.

Det som var krångligast var att få loss och sätta tillbaka låsringen men det berodde nog mest på att jag inte hade rätt tång för ändamålet.

Ta gärna kort innan och under arbetet så du får tillbaka låsringar, packboxar m.m korrekt.

Fettet jag använde var ett Statoil vattenfast kullagerfett.

Återkom gärna med frågor/resultat och lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det satt inte speciellt hårt. När jag plockat loss axeln ifrån kåpan satte jag upp den i ett skruvstäd så att lagret vilade emot städet utan att dra åt det.

Sedan tog jag en träkloss ock lade på toppen av axeln och slog till med en hammare, då släppte lagret relativt lätt.

Det som var krångligast var att få loss och sätta tillbaka låsringen men det berodde nog mest på att jag inte hade rätt tång för ändamålet.

Ta gärna kort innan och under arbetet så du får tillbaka låsringar, packboxar m.m korrekt.

Låter bra. Ska beställa lager och packbox och ge mig på detta då. Tack för tipsen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen!

Tack för tipsen df90! Lagret är nu bytt utan problem. Dock finns det ett litet glapp kvar. Antar att det ska vara så. Drivaxeln blir väl stabiliserad av både vevaxel och drev så den lär väl inte glappa när allt är monterat.Det gamla lagret skrapade lite så bytet kändes ändå motiverat.

Jag har dokumenterat bytet på http://www.safircabin.se/svanghjulskapa ifall någon vill veta hur jag gick tillväga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...