Gå till innehåll
måndag 27 januari 2025
Jesper-Visby

Autopilot Storfidra

Rekommendera Poster

Hej!

Funderar på att montera autopilot till rorkult på min Storfidra. Har hittat en del trådar som beskriver utmaningarna i detta inte minst vad gäller spetsgattade båtar. Vad tror ni, räcker det med den minsta från Simrad (TP10) och är det ens möjligt att montera den i en Storfidra? Den skall enligt uppgift klara båtar upp till 3,7 ton.

Med vänlig hälsning,

Jesper

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toaen gjorde väl det på sin fidra om jag inte missminner mig helt?

Han hittar säkert denna tråden eftersom den är rubriksatt såpass bra, bara att vänta ett par timmar så får du säkerligen ett i vanlig ordning instruktivt svar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo jag har läst i stort sett allt han skrivit om sina fidror och noterade också att just autopilot utgjort vissa utmaningar. Tror han monterade sin runda (dyra) pilot i ett rör och fäste med årtull. Jag hade tänkt mig en mer standardlösning ( och lite billigare pilot).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Jo jag har läst i stort sett allt han skrivit om sina fidror och noterade också att just autopilot utgjort vissa utmaningar. Tror han monterade sin runda (dyra) pilot i ett rör och fäste med årtull. Jag hade tänkt mig en mer standardlösning ( och lite billigare pilot).

Monterar rorkulltspiloter på kostrar är en utmaning.

Pga rodrets svängda form kommer den punkt där autopiloten skall fästas i rorkulten i vissa fall akter om rorkulten.

På min storfidra hade det funnits en vanlig Autohelm 800. En tidigare ägare hade byggt en rostfri ställning som stack ut på utsidan av båten på styrbords sida.

Till  min havsfidar köpte jag en Autohelm 2000 - den runda modellen. 

post-53310-0-40264000-1400087967_thumb.jpg

Då kände jag inte till metoden att montera autopiloten i ett rör. Detta fick jag av en servicetekniker på Raymarin när jag skulle montera autopilot på min L32;a

Till havsfidarn tog jag en kopparskena från ett raserat ställverk (har ju jobbat på elverk) och nockade till ungefär som på bifogad bild.

post-53310-0-74311200-1400087019.png

För infästningen i Autopilotens andra ände borrade jag ett hål i puchpitröret och ett mindre hål i fästet på autopiloten och hängde autopiloten i puchpitröret upp och ner i en låssplint.

post-53310-0-22866400-1400087423_thumb.jpg

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fiffiga lösningar. Själv är jag inne på de lite enklare rorkultspiloterna. Har du någon uppfattning om hur monteringsavtåndet påverkas av att hjärtstocken är "sned"?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Om du skall få ett riktigt mått - som är 460 mm har jag för mig. - får du dra en linje mellan "gångjärnen" på rodret som den röda linjen på bilden. Sen mäta fram måttet (om det nu var 460 mm efter den blå linjen

post-53310-0-39348400-1400090947_thumb.gif

Storfidran är ju inte lika extrem som L32;an

Metoden med ett bockat plattjärn går ju även att använda på en autopilot med knapparna på ovansidan.

Att hänga autopiloten upp och ned är väl bara bökigt, även om man har fjärrkontroll.

Du får hitta nåt liknande sätt att fästa den. Ha autopiloten ståendes uppe på puchpit eller göra nåt annat fäste.

Det finns ju två parametrar funktion och utseende.

Att jag väljer de stora atopiloterna beror på att jag vill ha en autopilot som är snabb och stark.Priset är inte första prioritet, även om jag inte har speciellt gott om pengar. Jag får försaka en del annat

Sen vill jag ha manöverpanelen lättåtkomligt vid ruffnedgången och inte alltid krypa längst bak i sittbrunnen om jag skall justera piloten. På senare år har det ju kommit fjärrkontroller som  delvis löser det problemet. 

Redigerad av toaen
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så blir det såklart. Mycket bra bild, jag får se vad jag kan få till. Mycket som skall rymmas på och inom pushpit. Tack för värdefulla synpunkter.

Riktigt fin förteckning över Fidror du har! :-)

Jesper

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så blir det såklart. Mycket bra bild, jag får se vad jag kan få till. Mycket som skall rymmas på och inom pushpit. Tack för värdefulla synpunkter.

Riktigt fin förteckning över Fidror du har! :-)

Jesper

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...