Mackey 4 502 Postad 13 Maj , 2014 Jag är missnöjd - eller i alla fall inte nöjd - med både Tesa och någon vävtejp de har på Erlandsons brygga. Tejpen åldras snabbt och blir hård och "dum". Vilken tejp använder du och tycker du den är bra? Vilken tejp är bäst? Mackey PS Vill inte ha tips på lösningar som gör tejpen onödig... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wingan 71 Postad 13 Maj , 2014 Tyvärr kanske inte det här hjälper så mycket. Men, för mer än 20 år sedan pratade jag med en båtgranne om just det här problemet. Han gick då och hämtade en rulle grå tejp som han "fått" på sitt jobb inom dåvarande Televerket. Den tyckte han att jag skulle prova, så den fick jag av honom. Det är den bästa tejp jag nånsin provat (tro mig, jag har provat många). Jag har än idag kvar en "snutt" av denna rulle, som jag vårdar ömt, och använder bara där det krävs extra smidighet, täthet och resistens mot uttorkning bl.a. Tyvärr är den omärkt. Men känner du någon som har jobbat som "görare" inom Televerket eller dess efterföljare kanske det finns en chans att få tag den. Min rulle vill jag minnas är 40mm bred. Hittar du eller någon annan denna tejp, hoppas jag att du/ni skriver här var man kan köpa den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 13 Maj , 2014 Använder vulktejp/-band och tycker det är oslagbart. Ett av de få användningsområden där jag tycker silvertejp är värdelöst Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 233 Postad 13 Maj , 2014 Jag använder eltejp från Biltema. 10 kr/rulle. Byter årligen. http://www.biltema.se/sv/Bygg/Tejp/Eltejp/Eltejp-29500/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 13 Maj , 2014 (redigerade) Lindar eltejp runt spridarnockarna,har förvånande nog hållit i flera år. Använder inga saxpinnar, men vad jag gör i stället berättar jag inte, i enlighet med TS önskan. Tihi. Redigerad 13 Maj , 2014 av trewq Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 13 Maj , 2014 Använder vulktejp/-band och tycker det är oslagbart. Ett av de få användningsområden där jag tycker silvertejp är värdelöst Fast problemet med vulktape är ju just att det vulkar ihop. Skall man få isär det får man skära bort det med kniv. Fast för en annan som mera sällan mastar av hade det kanske inte spelat nån roll. Tommy Stor vulktapesfann och användare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mambo 75 Postad 14 Maj , 2014 För min del är det också viktigt att tejpen är vit, i alla fall den på spridarnockarna. Annars får seglet märken/ränder av tejpen. Jag tycker för övrigt att Tesa fungerar bra -den håller visserligen bara ca 1 år men då jag mastar av/på varje år blir det ändå ny tejp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 14 Maj , 2014 Vulktejp funkar som sagt perfekt. Eltejp finns i lite olika utföranden. Den elastiska typen fungerar bäst, nästan som vulktejp utan att den just vulka ihop. Har själv endast den typen i svart men tror den finns även i vitt. HAr TESA elastiska eltejp och Norden Olje Elastiska eltejp- Båda fungerar hur bra som helst, är mjuka och fina ävenom det är kallt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 14 Maj , 2014 HAr TESA elastiska eltejp och Norden Olje Elastiska eltejp- Båda fungerar hur bra som helst, är mjuka och fina ävenom det är kallt. Det där med "kallt" är ju relativt. I det sammanhanget som reffererades till i citatet ovan skulle nog jag tro att det var relativt varmt. Skulle koppla in en byggström på ett bygge mitt i vinter på en mycket kall och blåsig dag. Det var nedanstående hus - det gröna. Dan efter stod det i Bohusläningen att man hade räknat ut att det var -52 grader på kajen i Lysekil om man tog hänsyn till vinden. Tabellen nedan var bifogad artikeln För de byggskåp som elfirmorna hade loklalt lät vi alltid en kabelstump sitta kvar i skåpet. Det är lättare att skarva kabelstumpen mot servicekabeln än att koppla in servicekabeln i skåpet. När det var kallt använde vi en eltape som hette 33+. Den var avsedd att användas när det var kallt och behöll sin mjukhet långt ner i temperaturen. Är det kallt är det inte så dumt att stoppa tex tape mot magen, några klädlager in så att de behöll sin temperatur så länge som möjligt. Skarvade kabeln. monterade elmätaren, släppte på spänning och kollade att det fungerade. När huset var klart fick jag även uppgiften att koppla in huset permanent. När jag fick se den skarven jag gjort på vintern innan blev jag en aning förvånad. Inte ett lager av tapen hade fäst vid varandra trotts att jag använt den bästa tapen jag hade tillgång till och dessutom hade mycket stor vana att göra tejpskarvar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 14 Maj , 2014 Huga, tur inte stömmen rann ut mellan tejplagren....hi...hi...fnisss...skojar. Men allvar nu. På spridarna har jag vanlig vit eltejp på skruvar/sprintar, sedan har jag små rullar så gör att seglet inte skaver mot spridarnocken. Nere vid däcket kör jag numera med vanlig vit eltejp fast jag inte behövde dem egentligen för jag har bytt mot ringar. (Det skulle jag inte säga, visst ja.....) Men sedan har jag bytt tillbaka till saxsprintar å tejpar igen med vanlig vit eltejp alltså. Har åsså provat vulktejpen men det blir så mycket kladd efteråt. Det är det största problemet, man vill inte få in det i gängorna. För många år sedan provade jag att linda nylongarn, typ tjock persiennlina, runt. Men det var sånt bök å inte var det bra heller å till sist så stack saxsprinten ut ändå. Silvertejp är förbjuden på det stället. Tvi vale. Så...jag ställer mig i kö hos TS å undrar vad man skall ha. Har ni en bra metod förutom allt som sagts? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 512 Postad 15 Maj , 2014 Det finns snyggare skavskydd än tape också http://www.waterlinedesign.se/sv/skavskydd.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 15 Maj , 2014 (redigerade) Nu bryter jag mot min egen önskan att inte diskutera andra lösningar - bara för att jag kan och får. Jag använder låsklips från Biltema på vantskruvarna, rostar inte i östersjövatten. Sedan har jag vantskruvsskydd ovanpå. Har funkar bra hittills. Jag ska absolut titta vidare på de skavskydd till spridarna som excel319 - mot mina regler - tipsade om. Men om tejp då, vad funkar bäst? Vad funkar länge, längre än ett år? Tesa är jättedyr, men funkar ändå inte längre än ett år. Mackey Redigerad 15 Maj , 2014 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 957 Postad 15 Maj , 2014 På de ringar som säkrar sprintarna på mantågsvirarna så använder jag korta bitar av krympslang som snurras in i nyckelringen. Krympslangsbiten ska täcka över båda ändarna på nyckelringen. Sen är det bara att värma med lämplig brännare/varmluftspistol. Sen fastnar det inga segeltrådar eller rep i nyckelringarna. Å så slipper man definitivt klisterkladdet. Fungerar tyvärr inte på saxpinnar. (Du bröt ju själv mot din egen önskan att inte diskutera andra lösningar än tape, Mackey...) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 16 Maj , 2014 Helt ok, det verkar ju inte finnas någon mirakeltejp heller. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 28 Januari , 2018 Jag tar upp en gammal tråd igen eftersom den inte har fått någon lösning ännu. Tejp som håller sig fräsch längre än en säsong. Sammanfattning av tråden: Jag vill inte ha tips på lösningar som gör tejpen onödig... Tesas vita vävtejp funkar bara en säsong, sedan är klistret hårt. En 20 år gammal rulle med grå no-name-tape som kommer från Televerket funkar utmärkt. Eltejp funkar också ett år eller så. Vulktejp funkar, men ger svarta märken på segel. Krympslang är ett förslag. Det var så långt vi kom för fyra år sedan, men utan en lösning. Har kollat runt lite igen och hittat följande produkter; Life Safe Rigging Tape (Typ vit vulktejp), men hittar den inte i Sverige. Life Safe Rigging Tape (vit med klister), men hittar den inte i Sverige. PSP Marine Tapes , vit vulktejp från Viking Yachting. Tesa Extreme Repair, genomskinlig vulktejp. Vanlig tejp med klister som håller längre än en säsong verkar lysa med sin frånvaro. Någon som har erfarenhet av någon av ovanstående tejper eller någon annan tejp som funkar bra under längre tid? Var kan man köpa Life Safe Rigging Tape? Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 28 Januari , 2018 När jag sommarjobbade på elverket så byggde vi transformatorstation. En del av 6kV kabeln skulle isoleras med tejp. Det jag fick lära mig då var att man absolut inte fick dra i tejpen. Den tekniken försöker jag fortfarande använda och då brukar det hålla. Eltejpen som vi använde var 3M, de hette 33 resp 88, jag har ju för mig att 88 var den som skulle användas i kyla men jag kan minnas fel. När jag ska ha gaffatejp så kör jag gärna Gorilla, den håller betydligt längre än vanlig, billig gaffa. Det är nog skillnad på tejp och tejp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 28 Januari , 2018 Jag skulle nog prov denna: Scotch® Super 33+™ Vinyl Electrical Tape Eller kanske prata med 3M? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ruskpricken 217 Postad 28 Januari , 2018 Bara spånar lite, vad händer om man lindar självvulkande tejpen "baklänges"? Dvs icke klistersidan närmast saxsprinten å gaffeln/bulten. Man får ha en liten bit sticka ut som man klipper bort sen när man lindat klart. Bara spånar. Har gjort så på andra ställen när jag inte ville ha kladd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndW 197 Postad 28 Januari , 2018 I nån film på hamnen.se var det ett varv som använde silikonkluttar på sprintarna istället. Om sprinter är rentvättad så sitter det nog lagom bra. Borde bara vara att dra ut sprinten om man så behöver. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skoter 50 Postad 28 Januari , 2018 4 timmar sedan, Mackey säger: Vulktejp funkar, men ger svarta märken på segel. Krympslang är ett förslag. Här finns det vit vulktejp. https://www.onedesigncenter.se/utrustning/tejp/riggtejp/psp-vulktejp-25mm-5m-vit.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser