Gå till innehåll
söndag 22 december 2024
Rormalja

Måla rostfri propeller?

Rekommendera Poster

Jag har precis uppgraderat till rostfri propeller och kan konstatera att det gjorde susen för min båt. Problemet är att båten ligger vid en privat brygga där bevakningen är obefintlig.

Båt och motor ät inte speciellt stöldbegärliga men nu lyser propellern väldigt lockande eftersom jag alltid tiltar upp motorn efter körning.

Kan man helt enkelt spraylacka propellern med svart färg eller riskerar man att påverka egenskaperna då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du påverkar inget, men färgen åker av rätt fort

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan spruta på Dry Lube, då blir den lite flammig och skinner inte. Och det påverkar inte prestanda!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och när jag hade stöldbegärlig utombordare så klistrade jag på lite färgade plastremsor så att det på lite håll såg ut som jag spraymålat hela huven. Snacket var att det skulle hindra?

Men så fint som RF propp har jag inte haft. Nog svårt att få färg att fästa? En liten minihuv?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

låt bli att fäla upp snurran så är problemet löst

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Problemet är att viken är ganska igenväxt och motorn blir väldigt ful av sjögräs och annat äckel. Därför fäller jag gärna upp den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet man dessutom om att man har lite halvtaskiga tätningar/packningar så blir det oboy i växelhuset vid permanent nerfällt läge ;0)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...