Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
Mats64

Varför inget sjövatten i sjön.

Rekommendera Poster

Har en Albin 78 med MD5 i som har fungerat perfekt de senaste 5 åren.

Vinterkonserveringen gick hur bra som helst. Nu till våren sattes det i en ny impeller och vid provstart på land funkade pumpen bra.

Sjösättning dagen efter men då kom inget kylvatten. Körde ytterligare 1 minut men inget vatten. Bestämde mig för att ta upp båten då min ventil vid intaget är omöjlig att stänga.

Blåst i alla slangar, kolla alla tillgängliga genomförningar (då det finns ett extra intag till motorn) och allt verkade funka. Har även försökt rensa i ventilen på drevet så att inget har fastnat där. Impellern snurrar som den ska, locket på pumpen är lite slitet men inte så att det påverkar (tror jag) eftersom det funkar från sittbrunnen med spann även när allt var på plats igen.

 

För att vara på säkra sidan ber jag om kommentarer varför det inte fungerade första gången och varför det kan uppstå i sjön men funkar på land? Fick för mig att i sjön får pumpen vattnet tryckt mot sig och inte som i spannens fall måste suga en bit innan självfall?

 

Hälsningar

 

Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Igensatt avgaskrök, eller annan igensättning på sug-respektive trycksidan. Pumpens drivaxel driver inte, alternativt impellern driver inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag satsar mina pengar på att det är igensatt i drevet. Kanske m bottenfärg? Kanske med snäckor?
Annars hade kompisen liknande fel, visade sig bero på att det satt många gamla packningar kvar i vattenpumpen. Tidigare ägare trodde nog att det skulle bli extra tätt, istället gjorde detta att impellern funkade dåligt.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tippar på att det står en luft någonstans, öppna locket på sjövattenfiltret och fyll på vatten den vägen, sätt sedan på locket och starta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har innan sjösättning gjort rent gälarna på drevet. Samt att det är kopplat en slang från sjövattenintaget för diskhon som leds till sjövattenpumpen. Den genomförningen är kollad så att det är rent.

Igensatt avgaskrök, då borde det väl inte funka på land heller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom det vatten ut med avgaserna när du provade på land?

 

En båtgranne till mig - som jag var säker höll på att köra sönder sin impeller - körde motorn i fem minuter innan vattnet började komma ut med avgaserna. Det var alltid så första starten för säsongen sa han när jag försökte varna att det inte kom kylvatten.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag sätter min slant på den slitna impellerpumpen. Om locket, slitringen eller kammen är slitet så suger den sämre. Det kan funka att få den att suga ur en hink men när den skal suga den högre vägen genom drevet orkar den inte. Även mycket små slitage i locket ger det här fenomenet.

Som första åtgärd kan du vända på locket och se om det blir bättre. Det finns reservdelssatser till de pumprna som inte kostar många kr och är lätta att montera.

 

7B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tippar på att det står en luft någonstans, öppna locket på sjövattenfiltret och fyll på vatten den vägen, sätt sedan på locket och starta.

 

Sjövattenfiltret sitter efter pumpen och vaccumventilen. Är inte det en konstig lösning?

Borde inte sjövattenfiltret sitta innan pumpen? Eller orkar den inte då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Janne1

Det billigaste och enklaste felet är att det är för mycket luft i systemet. I mitt fall sitter sjövattenfiltret i princip högst upp. Sjösätt båten, öppna locket till sjövattenfiltret fyll upp med vatten, stäng locket och starta. Sitter inte filtret högt så försök öppna nån slangklämma som sitter högt och gör samma sak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag tippar på att det står en luft någonstans, öppna locket på sjövattenfiltret och fyll på vatten den vägen, sätt sedan på locket och starta.

 

Sjövattenfiltret sitter efter pumpen och vaccumventilen. Är inte det en konstig lösning?

Borde inte sjövattenfiltret sitta innan pumpen? Eller orkar den inte då?

 

Det är en lite annorlunda lösning, inte konstig utan väldigt smart. Detta diskuterades i en annan tråd nyligen. Lösningen du har förhindrar att delar från en impeller som går sönder trycks in i kylkanalerna. 

Min gissning är också slitet pumphus. Det kan hända att bara pumpen fyllts med vatten så fungerar den. När du sjösatt så kan du fylla vatten i filtret innan du startar, det kan hända pumpen kommer igång. 

Det bästa är om man kan ha ett separat sjövattenintag med en trevägsvetil, det underlättar när man ska köra i glykol.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Mats64 skrev: Borde inte sjövattenfiltret sitta innan pumpen? Eller orkar den inte då?

Hmm... först av allt, att inte ha en fungerande avstängningskran på diskhons undervattens-genomföring oroar mig en smula. Den är dessutom förmodligen grovt dimensionerad för att släppa ut matrester mm och kan väl därmed också läcka in rejält? (Eventuella vakuumventiler bör väl f.ö. sitta på motorns avgassida, inte i dess kylvatteninlopp??)
Men vad gäller trögpasserade (läs potentiellt igenkleggade) filters placering före- eller efter- pumpen i flödeskretsen så är nog faktiskt det naturliga "efter"?

[inte för att pumpaxeln inte skulle orka mekaniskt, snarare tvärtom att undertrycket (vacuumet) på sugsidan lätt kan leda till "kavitatation" och genom pumpvinge-slirande lätta axelbelastningen och dessvärre begränsa det verkliga flödet. (Kavitation är alltså fenomenet att vatten vid lågt tryck lätt "slits isär" till gasen VATTENÅNGA - f.ö. ej att förväxla med gasen LUFT. Sjövattnet kan helt enkelt plötsligt koka till gas runt pumpvingarnas mest utsatta undertrycksområden, detta vid normal sjövattentemp.]
Nån motsvarande begränsning vad gäller HÖGT absoluttryck finns väl inte vad gäller vatten, ämnet h2o kan s.a.s. knappast komprimeras utöver vätskefasens minsta volym?   

Nå, summasumarum:
1. Skulle fixat en fungerande stängbar kran till diskhons genomföring!
2. Placera gärna eventuellt kleggbart finfilter på pumpens trycksida - inte dess kavitationskänsliga sugsida. (Se givetvis också till att filtrets väggar och anslutningar tål övertrycket som impellerpumpen maximalt kan åstadkomma, och anordna gärna lämpliga övertrycksventiler och kanske därtill nåt påminnande "filtret igenkleggad larm".)
Kan jag alltså fundera, hoppas detta kan vara till nån hjälp, gärna fler synpunkter?

Ps. Haha, för övrigt en litet kul trådrubrik "Varför inget sjövatten i sjön?" Man får ju lust att svara typ: kanske sjöns bottenplugg har trillat ut eller liknande dumheter. :ph34r:

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade ett liknande problem, som väl knappast TS har råkat ut för då han tycks ha intaget på drevet. Min motor kokte i början på säsongen. Jag kollar på sugsidan genom att blåsa i slangen och det bubblade fint ur silen under båten. Bra då sätter jag sugslangen i en pyts med vatten. Inga problem den drack ur pysen som en kalv. Bra inget fel. Startar motorn inget kylvatten??????

Jag skulle ändå ta upp och bottenmåla. Gissa om jag kollade silen. Och där satt en vattenblommningssliska  som stängde utifrån men släppte ut luft inifrån. Bottenventilen hade blivit en fungerande backventil. Mycket får man vara med om med som båtägare.

Håller med Thomas-1

Se till att få till en fungerande bottenventil. Jag stänger alltid ventilen när jag går hem från båten. Har en båtgranne som hittat sin snipa på botten i hamnen två gånger på kort tid. Hävertverkan är farligt om vacumventilen tätnar. Roligare kan man ha…

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag sätter min slant på den slitna impellerpumpen. Om locket, slitringen eller kammen är slitet så suger den sämre. Det kan funka att få den att suga ur en hink men när den skal suga den högre vägen genom drevet orkar den inte. Även mycket små slitage i locket ger det här fenomenet.

Som första åtgärd kan du vända på locket och se om det blir bättre. Det finns reservdelssatser till de pumprna som inte kostar många kr och är lätta att montera.

 

7B

 

Håller också min slant på detta. När pumpen slits kommer luft att smita emellan på sidorna och den blir allt klenare till dess den inte riktigt orkar suga upp vattnet. Det behövs inte mycket för att luften bara ska cirkulera i pumpen, men när pumpen väl fyllts med vatten så kommer allt att fungera. Så gör som några redan sagt här, fyll systemet (och pumpen) med vatten så fungerar det.

 

Jag hade samma problem som dök upp "plötsligt" ett år. Det hade fungerat alla år innan, men så ett år fick man börja med detta. Men sedan insåg jag att om jag vid kontrollen av impellern vid sjösättningen smorde in den rikligt med vaselin så fungerade allt igen. Då blev det väl för svårt för luften att smita emellan och man slapp proceduren med att fylla vatten :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade en sliten pump på vår MD11C och den klarade inte att starta på våren med luft i pumphuset. Har för mig att jag gläntade på pumplocket så vatten rann fram, skruvade åt och startade och att det gick bra hela sommaren tills höstens snäckor i intaget gjorde att motorn överhettades. 

 

Bytte pump och sen har jag inte haft några problem med vårens start och höstens igenväxta inlopp. Pumpen får högre kapacitet och större marginaler.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ibland blir jag förvånad.

En sjövattenpump till en Md5 eller Md11kostar mindre än 2.000:- och tar mindre än 20 min. att byta.

Vill ni verkligen riskera att kylningen fallerar under säsong för såpass lite pengar? Tänk på att den gången motorn behövs som bäst är då den går som hårdast och kräver mest kylning. 

 

OM ni måste mickla och förfylla era pumpar för att få dem att suga så byt eller renovera dom, det enda man skall behöva göra är att smörja in impellern innan första start på våren, sen skall det bara fungera. 

Även elpumpen på färskvattensidan går sönder ibland, ha en i reserv.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar!

 

Jag har införskaffat delar för renovering så det skall nog lösa sig! Var mer fundersam varför det funkar bra ur en spann men inte i sjön, tänkte det kunde vara stopp någonstans. Tror nu mer på slitet lock och luft i systemet. Skall montera allt i morgon och försöka testa sjösätta till helgen.

Vet att ventilerna måste fixas och även vaccum ventilen rengöras.

 

MD

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade precis samma problem i år att sjövattendelen av kylningen strejkade. I mitt fall är pumpen helt ok och impeller helt ny ( pumpen sitter under vattenlinjen och inget vatten rinner igenom den när pumpen inte går och man låter intaget stå öppet så bara pumpen är det som hindrar båten från att sjunka - alltså är den tät och fin. Och kör man på startmotorn och med lös slang kopplad på pumpen och öppet intag sänker man båten ganska snabbt...).

 

Rev hela kylsystemet igår kväll utan att hitta något fel (inget stopp någonstans) och efter att ha kört motorn några minuter och varvat lite hoppade allt plötsligt igång och motorn kunde nysa ut massa sot och annat klägg av okänd härkomst (ärligt, vi hittade inget klägg någonstans i hela systemet. Helt obegripligt...)

 

35-åriga dieslar verkar likt gamla gubbar kunna ha lite konstiga idéer ibland... Gissar på en luftficka någonstans även om det inte hjälpte att fylla systemet bakvägen och lufta en del i taget hela vägen till högsta punkten.

 

Elfelet som plågat mig sedan i lördags fixade också sig självt genom att jag låste upp ena stuvfacket i sittbrunnen... Mycket skumt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mats64 skrev: Borde inte sjövattenfiltret sitta innan pumpen? Eller orkar den inte då?

 

Hmm... först av allt, att inte ha en fungerande avstängningskran på diskhons undervattens-genomföring oroar mig en smula. Den är dessutom förmodligen grovt dimensionerad för att släppa ut matrester mm och kan väl därmed också läcka in rejält? (Eventuella vakuumventiler bör väl f.ö. sitta på motorns avgassida, inte i dess kylvatteninlopp??)

Men vad gäller trögpasserade (läs potentiellt igenkleggade) filters placering före- eller efter- pumpen i flödeskretsen så är nog faktiskt det naturliga "efter"?

[inte för att pumpaxeln inte skulle orka mekaniskt, snarare tvärtom att undertrycket (vacuumet) på sugsidan lätt kan leda till "kavitatation" och genom pumpvinge-slirande lätta axelbelastningen och dessvärre begränsa det verkliga flödet. (Kavitation är alltså fenomenet att vatten vid lågt tryck lätt "slits isär" till gasen VATTENÅNGA - f.ö. ej att förväxla med gasen LUFT. Sjövattnet kan helt enkelt plötsligt koka till gas runt pumpvingarnas mest utsatta undertrycksområden, detta vid normal sjövattentemp.]

Nån motsvarande begränsning vad gäller HÖGT absoluttryck finns väl inte vad gäller vatten, ämnet h2o kan s.a.s. knappast komprimeras utöver vätskefasens minsta volym?   

 

Nå, summasumarum:

1. Skulle fixat en fungerande stängbar kran till diskhons genomföring!

2. Placera gärna eventuellt kleggbart finfilter på pumpens trycksida - inte dess kavitationskänsliga sugsida. (Se givetvis också till att filtrets väggar och anslutningar tål övertrycket som impellerpumpen maximalt kan åstadkomma, och anordna gärna lämpliga övertrycksventiler och kanske därtill nåt påminnande "filtret igenkleggad larm".)

Kan jag alltså fundera, hoppas detta kan vara till nån hjälp, gärna fler synpunkter?

Ps. Haha, för övrigt en litet kul trådrubrik "Varför inget sjövatten i sjön?" Man får ju lust att svara typ: kanske sjöns bottenplugg har trillat ut eller liknande dumheter. :ph34r:

Hej Thomas!

 

1. Det är inte utloppet från diskhon som inte funkar utan ventilen på drevet (lika illa det) och det är beställt tid för byte. Sitter som berget och vågar inte bruka våld.

2. Filtret sitter efter pumpen och vakuum pumpen innan det går in i värmeväxlaren, då borde det vara rätt? På trycksidan.

3. Vakuumventilen, som är ny sitter som det var monterat från början, direkt efter pumpen, högt placerad, men innan filtret.

 

MD

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ibland blir jag förvånad.

En sjövattenpump till en Md5 eller Md11kostar mindre än 2.000:- och tar mindre än 20 min. att byta.

Vill ni verkligen riskera att kylningen fallerar under säsong för såpass lite pengar? Tänk på att den gången motorn behövs som bäst är då den går som hårdast och kräver mest kylning. 

 

OM ni måste mickla och förfylla era pumpar för att få dem att suga så byt eller renovera dom, det enda man skall behöva göra är att smörja in impellern innan första start på våren, sen skall det bara fungera. 

Även elpumpen på färskvattensidan går sönder ibland, ha en i reserv.

 

/B

 

Hej Bosse!

 

Jag håller med dig gällande en ny pump! Problemet för mig är att det inte tar 20 min när man inte vet hur man skall göra. Eftersom den fungerade bra på land trodde jag inte att jag skulle behöva byta. Nu byter jag lock och packningar så får man byta pump till hösten när det finns mer tid.

 

MD

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ibland blir jag förvånad.

En sjövattenpump till en Md5 eller Md11kostar mindre än 2.000:- och tar mindre än 20 min. att byta.

Vill ni verkligen riskera att kylningen fallerar under säsong för såpass lite pengar? Tänk på att den gången motorn behövs som bäst är då den går som hårdast och kräver mest kylning. 

 

OM ni måste mickla och förfylla era pumpar för att få dem att suga så byt eller renovera dom, det enda man skall behöva göra är att smörja in impellern innan första start på våren, sen skall det bara fungera. 

Även elpumpen på färskvattensidan går sönder ibland, ha en i reserv.

 

/B

 

Hej Bosse!

 

Jag håller med dig gällande en ny pump! Problemet för mig är att det inte tar 20 min när man inte vet hur man skall göra. Eftersom den fungerade bra på land trodde jag inte att jag skulle behöva byta. Nu byter jag lock och packningar så får man byta pump till hösten när det finns mer tid.

 

MD

 

OK, fast då finns det ju ingen anledning att köpa ett nytt lock, bara vänd åp det gamla, fungerar lika bra.

Förutsatt att ingen gjort det före dig alltså.

Pumpen är mycket lätt att byta, betydligt enklare än att byta impiller. Den sitter med 2 klackar mot blocket samt slangklämmor på in o utgående slang. 

 

Hoppas du får det att fungera.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Vill bara tala om att det gick bra till slut. Körde igenom alla slangar bakvägen för att se att det inte var stop någonstans. Bytte lock för säkerhetskull. Följde sedan Stans tips att fylla slangarna uppifrån och det funkade perfekt.

Till nästa år kanske det blir en ny pump i alla fall.

 

Ha en god sommar på sjön!

 

MD

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Vill bara tala om att det gick bra till slut. Körde igenom alla slangar bakvägen för att se att det inte var stop någonstans. Bytte lock för säkerhetskull. Följde sedan Stans tips att fylla slangarna uppifrån och det funkade perfekt.

Till nästa år kanske det blir en ny pump i alla fall.

 

Ha en god sommar på sjön!

 

MD

Gott att det funkar nu iaf.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OT kanske; men är det inte lite si och så att få tag till en vattenpump till en MD5A idag har jag fått för mig..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Impellerpumpar kan ibland vara lite trögstartade innan systemet fyllts med vatten. Om man har tur och det inte är allvarligare fel i systemet så kan det hjälpa att varva upp motorn lite så att det "blir mer kraft" i vattenpumpandet så att eventuella luftblåsor trycks igenom systemet. Ibland är vi nog lite för fega med att våga varva upp motorn lite om det inte kommer kylvatten direkt när vi startar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...