Buttern 0 Postad 12 Maj , 2014 Hej, Jag har problem med varmgång i en Volvo Penta AQ140. Vi sjösättning så gick motorn varm och jag såg framför mig en renovering av motorn och ett tidigt avslut på båtsäsongen. Men kanske är det inte så farligt... Om jag plockar bort termostaten så ligger tempen på under det gröna på tempmätare - dvs den går inte ens upp i arbetstemp. Räcker det med att byta termostaten eller kan det vara andra fel (värmeväxlare, limpa) som ger varmgång? Impellern är ny för säsongen och den pumpar sjövatten. Tacksam för alla tips. //Buttern Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders67 4 Postad 13 Maj , 2014 Hej. Det beror helt på. Om du kände att kylvattnet tog riktigt så du inte hade luftficka... Koka termostaten o se om den öppnar vid angiven temp. Eller släng i ny. Sen får du se till o inte ha luftfickor innan du börjar belasta. Och håll koll på tempen o känn på kylrör mm.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Buttern 0 Postad 13 Maj , 2014 Hej. Det beror helt på. Om du kände att kylvattnet tog riktigt så du inte hade luftficka... Koka termostaten o se om den öppnar vid angiven temp. Eller släng i ny. Sen får du se till o inte ha luftfickor innan du börjar belasta. Och håll koll på tempen o känn på kylrör mm.. Tackar för svar. Om man skall slänga i en ny, vilken temp skall man välja? Finns allt från 55 till 82 grader. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders67 4 Postad 13 Maj , 2014 Hej. Tja du. Om du hittar någon märkning på den du har, eller ser vad den ligger på original så lägg dig runt där. Beroende på om du vill ha varmt varmvatten, motorn går på gränsen högt et.c.... Mvh... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 13 Maj , 2014 Generellt ger låg temperatur lägre verkningsgrad och ökat slitage. Vid temperaturer över över 60 C ökar avsättningen av salter i kylsystemet, (det som brukar kallas kalk) på sjövattenkylda motorer. Därför är t.ex. termostaterna i utombordare på ca 60C. Du nämner värmeväxlare, så jag antar att du har sötvattenkylning. Om så är fallet är 55 C allt för låg temp, har du sjövattenkylning är 82 C allt för högt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Buttern 0 Postad 13 Maj , 2014 Generellt ger låg temperatur lägre verkningsgrad och ökat slitage. Vid temperaturer över över 60 C ökar avsättningen av salter i kylsystemet, (det som brukar kallas kalk) på sjövattenkylda motorer. Därför är t.ex. termostaterna i utombordare på ca 60C. Du nämner värmeväxlare, så jag antar att du har sötvattenkylning. Om så är fallet är 55 C allt för låg temp, har du sjövattenkylning är 82 C allt för högt. Motorn har sötvattenkylning. Jag provade att koka upp den med stektermometern i grytan. Tyckte att den öppnade vid drygt 90 och stängde igen vid ca 80. Helt ur funktion verkar den inte va i alla fall. Provar att byta mot en ny 82 graders så får vi se. Tack för informationen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser