Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
Namkong

Hur stark motor behövs???

Rekommendera Poster

Hur stark motor behövs för att dra en sån där tube,(gummiring), efter motorbåten??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror väl lite på hur stor båten är... Mvh /Persk

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Verkar tveksamt om det skulle gå...... PJ

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och hur fort de ska gå.........hur tung varelse som ska sitta i ringen m.m ska de va kul att åka och man väger 60-80 kg skulle jag rekomendera en båt med minst 50hk om båten väger max 4-500kg ääh de e svårt att säga men det går åt lite mos för att komma iväg sen går de ganska lätt.... Vad har du för båt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja jag är oxå skeptisk till att 30 hk räcker till att dra en vuxen...ett barn på 30 kg går säkert utmärkt....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det går ju att simma fram med snöret i munnen släpandes på en gubbe i tube, frågan e hur skoj det är. Eftersom en tube flyter av sig själv så är ju inte farten avgörande, till skillnad från vattenskidor eller liknande där en viss fart måste uppnås för att skidorna ska få tillräkligt med bärkraft. En tube går alltså att släpa efter en jolle med en 1,5 hästare på men som sagt, så jäkla kul blir det ju inte. Om du har en liten båt som går fort ska du se upp, vid kraftiga girar slungas tuben ut åt sidan och kan uppnå tillräklig kraft för att orsaka stabilitetsproblem och i värsta fall välta båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra där Penta.......man glömmer lätt säkerheten, allt som har med vatten att göra kräver att man tänker först och handlar sen sen senare.....det går kanon att svänga åt ena hållet om man har kopplat linan i ena sidoknapen och blir jätte dumt om man svänger åt andra hållet...tydligare skilnad ju mindre båt man har som sagt .. Bra att tänka på är oxå att man bör vara minst 2 i båten så att en kan köra och en håller ett vakande öga på den som är i vattnet. man bör oxå natuligtvis välja en plats med så lite trafik,grynner och annat som möjligt......lycka till och glöm inte västen :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför inte en finladsbåt max fart ca 22 knop :-D

post-7958-1394234355,2162_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan du ingenting om båtar!?!? Det verkar ju så när du säger EN fet familj! En finlandsbåt drar ju åtminståne 3 feta familjer.....så det så! :-D God Jul på dig! Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Om det är barn man ska dra i tuben så ska man tänka på att barn inte orkar hålla sig fast i tuben om det går för fort. Det kräver ju lite armstyrka. Och vatten är hårt att ramla i. Och 15 knop sittandes i en tub är en riktigt snabb upplevelse! I den känns det ju mycket snabbare än när man sitter i båten i samma fart. Kontentan är att man nog inte behöver så särskillt mycket starkare motor än om man kör utan tub. Frågan är: Vad har du för båt och motor och vem/vilka ska du dra? Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är lugnt, Namkong. Det blir lite trögt i starten bara. Får du bara upp den så går det liksom av sig själv sen. (Ja i planing då alltså, menar båten...)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Titta lite högre upp Roddarn: 8-) PJ

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan dra en tube med en lite mindre motor om du har en STOR tube! Dom små, tja, vad är dom, 54, är lite sega att få upp i plan med en vuxen. De gräver bara ner sig. Finns lite större modeller som fungerar bra till mindre motorer! (lasta nu inte på en familj bara för att den är stor, då får du ge dem åror också!) :-D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag åkte ring (tube) för några somrar sen efter min 4.1 meters styrpulpet med 18 hk på akterspegeln....Det gick men va verkligen precis...Va ganska trögstartat, men sen gick det utan problem. Och ja vägde väl ca 70 kg då... Men ja rekommenderar nog runt 50 hk, naturligtvis beroende på båt. En Vator 15 är väl inte så tung vad jag vet. Hoppas det går bra för dig och du får mycket skoj i tuben i sommar. //Mattias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har inte läst alla inlägg men min erfarenhet så räcker det med en 15Hk för att dra en sådan, gjorde det mycket förr i tiden. Det enda som är knepigt är att få upp den i planing. Sen är det inget motstånd alls i ringen. Se bara till så du inte gör ryck i ringen när du svänger för då slits ringen sönder snabbt. Mvh Thure PS. Har dragit två personer på den ringen med den lilla motor :-nojd

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad rekomenderas att ha på en Vator 15dl?

antar att minst är 50hk men vad finns det för max gräns? 90hk.?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

50hk är max enligt tillverkaren..

Har själv 70hk på min Vator 15 DL gör ca:35 knop och dra lätt ring etc!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!!

Tjejen gav mig några fina blåmärken när hon gjorde en snäv 360gradare och räta upp i vårt egna svall. Hon höll 23-25kn men när jag åkte ut en bra bit brevid båten så höll jag nog närmare 40 and 23kn. En fin luftfärd jag sällan glömmer!!! Men det är ju det man vill ha annars kan man likabra paddla runt i simringen vid stranden/badbryggan....

Jag rekomnedera en båt som fixa minst 30kn på inte allt för lång tid utan att man behöver trimma som en galning (man vill ju ha lite svall!!). Axet är inte det viktigaste när man åker tub till skilnad från tex. vattenskidor.

Lycka till!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en 3 meters gummibåt med 9,9 hk motor på och det gick fint när men satt två i båten..men en person om man ville få ut ringen utanför i svängarna. Så med din vator och 30 hk går det nog perfekt....

hej

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Namkong!

Du har inga problem med att dra en ring (tub) efter den båten. En ring blir på gränsen till farlig över 20 knop. Jag tycker att det är den absoluta gränsen.

Det viktiga är snarare att man kan få tuben att ta ut svängarna ordentligt. Då blir det roligt oavsett fart. Ökar farten, tappar ungarna (oftast de som sitter i) luften när de drattar i spat. Risken finns att de blir skrämda och inte vill fortsätta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Akta dej för att göra som några sommargäster i viken där jag bor,kryssade väldigt nära holmar och rev tills de fick ett oväntat möte efter en udde...Aj aj va han slog sig när han insåg att det skulle gå åt hel... och släppte taget på grunnt vatten. Men med vanligt sunt bonnförnuft är det väldigt skoj med tube.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min lilla sportbåt med 50hk toppar ca 25knop. Räcker mer än väl för att dra upp även drivankare.

Släpade upp en polare som väger 130kg i somras på min tube. Gick förhållanevis lätt iaf.

Men sambon på ca 55kg behöver man inte ens halvgas för att ringen skall plana ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Knubbis!

Du är få förunnad att ikläda dig en extern dräkt som skvalpar i takt.

Men... tänk på barnensmiley-smile.gif\smiley-wink.gif\.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag har åkt ring effter en flugfisken med 18 hå det gick lite segt att komma upp men det gick=) när man väl va uppe så var det ing problem . men det var i det minsta laget=)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...