Berry 3 Postad 12 Maj , 2014 Hej Har en Yamaha 50 -91 som går ojämt och rycker på tomgång. Om man gasar till lite går den fin i några sekunder för att sedan hacka och smälla till. Tillslut tror jag att den går ner på två cylindrar för att sedan dö. Motorn går fint på fullgas men går oroligt på 0 - 1/2 gas Jag får för mig att det är 3:ans cylinder som kan vara boven då stiftet ibland är blött medans de andra 2 är bruna/svarta. Har gjort rent förgasarna många gånger samt prövat blandskruvarna i alla möjliga inställningar. Kompressionen är perfekt och tändningen är uppmätt. Flottörnivån är rätt och nålarna täta. Vad som är bytt: tändstift, tändspolar, tändhattar,CDI, renoverade förgasare (Yamahas kit med flottör och blandskruv osv), tätning utgående axel, tank, blåsa, reed-membran Länk till youtube: http://www.youtube.com/watch?v=b8I1PeLqEmM Första ordentliga missen är vid 9 sekunder in i filmen och i 35 sekunden är en rejäl miss. Dock dör den inte i klippet. Någon som kan ha en idé? Tycker jag prövat det vanligaste. Med vänlig hälsning Lars A Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ligget 0 Postad 12 Maj , 2014 Min låter precis lika, vet inte vad jag ska hitta på. :/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjaerven 23 Postad 12 Maj , 2014 Med risk för att låta tjatig - känns nämligen som jag alltid svarar detta - så låter det som det kan vara soppapumpen. Med avseende på att du gått igenom förgasarna och bytt det mesta annat i tändnings- och bränslesystemsväg så skulle jag definitivt gissa på detta. Tar pumpen vakuum från 3an känns det ännu mer som att detta är fallet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Berry 3 Postad 13 Maj , 2014 Tack för svar. Om jag förstår dig rätt så menar du att bränslepumpen skulle kunna läcka in bensin i 3:ans vevhus då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjaerven 23 Postad 13 Maj , 2014 Eventuellt, med den kan hur som helst alla gånger medverka till att det inte kommer nog med soppa till övriga burkar. Härifrån har jag handlat både hela pumpen men även endast utbytesmembranen tidigare: http://www.marindemontering.se/batmotor-reservdelar/yamaha/branslesystem-c-263-1.aspx Kom ihåg att berätta hur det går! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frpeon 0 Postad 14 Maj , 2014 Har precis samma fel på mercury 25hk. Har lyckats få bort det skapligt genom förgasarinställning, men om det är membranen så har jag ju pillat helt i onödan :/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Berry 3 Postad 14 Maj , 2014 Beställt pump och packning. Återkommer med resultat. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Berry 3 Postad 22 Maj , 2014 Då var bränslepumpen bytt. Fortfarand samma symptom i 30 sek. Efter det började motor gå helt annorlunda. Jämt och fint. Svordommar byttes mot champagne och konfetti Tack Bjärven, du har gjort min dag! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjaerven 23 Postad 22 Maj , 2014 Gött! Håll hårt i motorn nu, speciellt nu när du vet att alla andra bytta delar är tiptop. Bland de bättre motorerna som finns att hänga på en akterspegel i enligt mig, har en likadan från -92. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser