Gå till innehåll
söndag 29 december 2024
Amanda31

Behövs radar?

Rekommendera Poster

Har en GPS med enkel anslutning för radar. Men hur ofta använder man egentligen radar? Är det värt att lägga 7 000-20 0000 på en radarantenn och se bilden i GPS:en?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi använder nästan alltid vår radar.

Blir det dåligt väder eller om man kör i mörker är det fantastiskt att ha. Jag hade inte gett mig ut i dimma eller mörker utan..

Att använda radar är en vanesak, det är inte alltid lätt att tyda en radarskärm, det kräver många timmars övning.

 

Om du företrädelsevis inte kör i mörker, stannar i hamn när det är dåligt väder/dimma så klarar du dig utan. Tänk på att om du har en radar så är du skyldig att använda den

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det är värt pengarna de gånger du verkligen behöver den. Träna dock vid bra väder så blir det lättare att tolka radarbilden vid noll sikt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Radar är ett fantastiskt hjälpmedel, dessutom är den helt ombordbaserad dvs man är inte beroende av tex satelliter (som iofs knappast slocknar). Ser man tex en ö på radarn då vet man att den finns där, sjökorten är inte alltid korrekta. Ska man gå i hårt trafikerade vatten typ Engelska kanalen som dessutom ofta drabbas av dimma, så är radarn en nödvändighet. GPSen visar aldrig andra fartyg och bara fartyg över 300 måtte ha AIS-transponnder. Det är också enkelt att träna vid god sikt. Kan man så satsa på en bredbandsradar, den är överlägsen i upplösning. 

 

Skyldigheten att använda radar, jo, jag tycker man ska tänka så. Men rent juridiskt har detta aldrig prövats i rätten när det gäller fritidsbåtar. Regleran talar om "funktionsduglig radar". Man kan hävda "ont om ström", "litar inte på den, verkar konstig" osv. Sen använder man väl radarn för att slippa, obehagliga "Oväntade besök".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt klart värt pengarna om man inte alltid är nära land och kan slänga i en plätt om det börjar tjockna. Vi hade några riktigt dimmiga dagar förra året då radarn kändes väldigt trygg. Har AIS också men det är radarn som gäller i dålig sikt.

Vi har en bredbandsradar uppe i masten och upplösningen är verkligen fantastisk. Vi kan tom se prickar, bojar mm. Den sänder med så låg styrka att det inte är farligt att stå i närheten. Negativt med denna typ är att den inte har så lång räckvidd så man får mindre tid på sig att reva om det kommer en squall tex. Den tar inte heller upp radiosignaler från radiofyrar.

Vill man spara pengar finns internethandel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt klart värt pengarna om man inte alltid är nära land och kan slänga i en plätt om det börjar tjockna. Vi hade några riktigt dimmiga dagar förra året då radarn kändes väldigt trygg. Har AIS också men det är radarn som gäller i dålig sikt.

Vi har en bredbandsradar uppe i masten och upplösningen är verkligen fantastisk. Vi kan tom se prickar, bojar mm. Den sänder med så låg styrka att det inte är farligt att stå i närheten. Negativt med denna typ är att den inte har så lång räckvidd så man får mindre tid på sig att reva om det kommer en squall tex. Den tar inte heller upp radiosignaler från radiofyrar.

Vill man spara pengar finns internethandel

 

Körde i höstmörkret "kölsvart", vindstilla och ingen sjö, för 20 år sedan.

En "prick" dök upp på fel ställe.

Tände strålkastaren och pricken var en svan.

Detta med en traditionell radar.

Vill ha en bredbands radar.

Väntar tills den kommer till PC.

http://lasselundell.se/pcnav.html

post-52966-0-17921900-1399920177_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så är det - man kan se fåglar. De brukar dock ha ett rörelsemönster så man kan gissa vad det är. I bland får man ställa ner känsligheten för att inte få med för mycket klutter men det är ju en balansakt - man vill ju inte missa en kanot tex.

 

Helt klart värt pengarna om man inte alltid är nära land och kan slänga i en plätt om det börjar tjockna. Vi hade några riktigt dimmiga dagar förra året då radarn kändes väldigt trygg. Har AIS också men det är radarn som gäller i dålig sikt.

Vi har en bredbandsradar uppe i masten och upplösningen är verkligen fantastisk. Vi kan tom se prickar, bojar mm. Den sänder med så låg styrka att det inte är farligt att stå i närheten. Negativt med denna typ är att den inte har så lång räckvidd så man får mindre tid på sig att reva om det kommer en squall tex. Den tar inte heller upp radiosignaler från radiofyrar.

Vill man spara pengar finns internethandel

 

Körde i höstmörkret "kölsvart", vindstilla och ingen sjö, för 20 år sedan.

En "prick" dök upp på fel ställe.

Tände strålkastaren och pricken var en svan.

Detta med en traditionell radar.

Vill ha en bredbands radar.

Väntar tills den kommer till PC.

http://lasselundell.se/pcnav.html

attachicon.gifradaroverlay2.jpg

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De flesta seglare har radarn fast monterad i masten eller på stolpe, men vissa har den i ett hänge som gör att den alltid är plan. Ser man verkligen något annat än precis rakt fram på radarn när båten lutar?

 

Funderar själv på en Furuno M-1623, för den är liten men det kanske är bättre att spara lite till och köpa en bredbands?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en GPS med enkel anslutning för radar. Men hur ofta använder man egentligen radar? Är det värt att lägga 7 000-20 0000 på en radarantenn och se bilden i GPS:en?

Svår fråga!

VAr seglar ni? Hur seglar ni? Kommer ni att träna med radarn om ni köper den?

 

Jag tycker det är bekvämt och säkert med radar när jag använder det, enkelt att hålla koll på trafiken, lätt att ta reda på avstånd etc. till skillnad mot plottern så visar ju radarn verkligheten.

 

När jag drar mig ner mot Bornholmsgattet, eller Öland södra vill jag helst inte vara utan radar på vår, höst och vinter med oberäkneligt väder, men håller jag mig längs Blekingska kusten under sommarmånaderna klarar jag mig bra med klocka, kompass och ett papperskort.

 

Som sagt, hur och var ni seglar är avgörande för om det är meningsfull, men också att om ni skaffar en , så ska ni använda de ofta för att ha bra nytta av den när den verkligen behövs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Radarn är inte igång normalt sett. Tyvärr blir det dåligt med träningen men vid dimma eller passage eller segling efter fartygsleder t.ex slås den på. Vid överseglingar för att se fartyg på långt håll för att få se fartyg i tid. Är den bästa utkiken och man kan ägna sig åt boken mer på sitt pass. Har man lite gamla kort kan man ändå i god tid se vindkraftparker i tid.

Dimman kan göra vem som helst nojig. Dimma tre gånger på en vecka på Nordsjön fick oss att skaffa våran lilla Furuno 1623. Bra räckvidd 16M och ser fiskeflaggor nära båten. Kosta runt tiotusen komplett med display i miniformat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en gps Garmin 720. Behöver alltså ingen annan display. En radarantenn går på ca 12-15? Seglar mest i sthlm skärgård men det blir några vändor till Gotland och Åland emellanåt. Dimma och natt ibland, men inte så ofta. Hur viktig är placeringen av antennen? Räcker det ned ett stativ i aktern eller måste man upp i masttoppen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Furuno har släppt en wi-fi modell som funkar med app på plattor.

Vad tror ni om en sådan?

Har en liten båt som jag skulle tänka mig ha ett demonterbart arrangemang för radar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Får man allt att lira trådlöst låter det väldigt intressant. Skulle nog vänta till generation 2 innan jag satsar på en sådan i alla fall. Både för prisets skull och barnsjukdomar. Eller vänta tills man får positiva tester. Vet att man har haft svårt att få trådlösa vindgivare att funka 100% tidigare.

 

Är lite lessen för att vår AIS köptes innan den nya modellen med möjlighet att koppla till dator via USB kom. Hade varit suveränt att ha till Ipaden vi har bakom vindrutan.

Redigerad av ciaraud

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, så var monterar man en radarantenn? Har sett att några har på stativ i aktern. Men då ger ju masten skugga. Andra har i något av spridarparen. Men då kan jag tänka mig att det nöter mot förseglet. Vad är bäst?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En pinne i häcken är praktiskt och antennen är ur vägen. På en liten båt bör inte antennen sitta för högt, det funkar dåligt i sjö.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men stör inte masten antennen om den sitter i aktern?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men stör inte masten antennen om den sitter i aktern?

Masten stör ganska lite, antennen har ju en viss bredd och det är ett visst avstånd till masten. En mastplacerad antenn blir mer okänslig akteröver. Antennen bör placeras på SB sida för att ge bäst sikt på den "ofria sidan".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Konstigt nog får man inte känslan av att något är skymt av masten. Det beror väl på att upplösningen är rätt kass och att båten inte håller helt rak kurs. På vår pulsradar Furuno 1623 eller nåt ser man riktigt små grejer om man är nära. Fiskeflagga på flöte på 50 m håll men då får det inte ligga helt i mastens radarskugga. Är det ett fartyg är chansen stor att det sträcker ut sig på båda sidor om masten och får då ett sammanhängande streck som representerar fartyget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håll en tandpetare precis framför pupillen, i ett halvmörkt rum. Blir du förblindad? Nä!
Det illustrerar rätt väl vad som händer med radarn alldeles intill en mast. Sitter radarn på en egen mast några meter från riktiga masten, så är lär det vara helt försumbart.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Men stör inte masten antennen om den sitter i aktern?

Masten stör ganska lite, antennen har ju en viss bredd och det är ett visst avstånd till masten. En mastplacerad antenn blir mer okänslig akteröver. Antennen bör placeras på SB sida för att ge bäst sikt på den "ofria sidan".

Klok kommentar. Klart att en hel del strålning kommer förbi masten då radarantennen är betydligt bredare än mastens tjocklek.

Har också satt den sb bak längst ut på hyllan. Ser ibland antenner på bb sida. Finns någon tanke bakom eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
 Ser ibland antenner på bb sida. Finns någon tanke bakom eller?

 

 

Förklaringen jag fått är att den kan skadas eftersom man vill ligga med SB sida till kaj. (Vilket ju egentligen är fel eftersom SB-sida är den fina sidan, den sidan kaptens bor på och på den sidan vill man inte en massa oväsen från kajen. Likaså var  skeppsbåten den förligaste på SB-sidan, den ska kunna användas för transporter i hamn)

 

Man kan göra ett ganska kul övning: Kör i en tätprickad farled och titta hur det ser ut på radarn. Prickarna brukar synas ganska bra. Sen kan man köra slalom längs ena raden av prickar. Det här brukar fungera även med en ganska enkel radar typ Furuno 1623. Sådana här övningar brukar övertyga folk om radarns förträfflighet.

 

En väldigt bra introduktion till radarn, dess användning, montering mm är RADARBOKEN av Jonas Ekblad. Det skadar inte att kunna plotta fram CPA, TCPA, CT, VT mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förklaringen jag fått är att den kan skadas eftersom man vill ligga med SB sida till kaj.

...

Jag tror du fått fel förklaring.

Port and starboard heter det ju på engelska, port är sidan mot kajen.

 

Mackey

 

PS

Tidigare hette det starboard and larboard på engelska, viss risk för missuppfattning...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja BB är rätt sida mot kaj. Men titta hur många fritidsbåtar som ligger med SB mot kaj. Kan vara så att det är lite enklare att lägga till med SB sida mot kaj pga prop-walk.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har faktiskt aldrig tänkt på att ena eller andra sidan är mer populär att ha mot kaj. Kul sommarnöje, ska kolla hela vägen ToR Bornholm. Svar kommer i höst, om jag kommer ihåg det.

 

Det är klart att om båten drar åt SB när man backar så är det ju enklare att lägga till med SB sida mot kaj, men det blir ju svårare att ta sig ut... Den tiden den sorgen!

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Radarn skall ju enligt reglerna användas inte bara för navigation, utan även för att förhindra kollision, då vill man ju inte riskera någon som helst störning på styrbord sida, därav kommer det ju sig naturligt att om radarn monteras så långt ut åt styrbord som möjligt även om störning av mast, segel och annat i de flesta fall säkert är försumbar.

 

Att montera radarn på babords låring känns ju konstigt, då får du alla eventuella störningskällor mellan radarn och de mötande fartyg du vill upptäcka på styrbords bog.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har faktiskt aldrig tänkt på att ena eller andra sidan är mer populär att ha mot kaj. Kul sommarnöje, ska kolla hela vägen ToR Bornholm. Svar kommer i höst, om jag kommer ihåg det.

 

Det är klart att om båten drar åt SB när man backar så är det ju enklare att lägga till med SB sida mot kaj, men det blir ju svårare att ta sig ut... Den tiden den sorgen!

 

Mackey

Vi lägger det på minnet, och avkräver dig en statistisk redogörelse i höst... ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...