Gå till innehåll
onsdag 29 januari 2025
Micc

Byte impeller QSD 2,0 i Quicksilver 700 Weekend

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har sökt i forumet men hittar inget svar på min fråga som lyder;

 

Hur sjutton kommer man åt att byta impellern i min Quicksilver 700 Weekend. Motorn är alltså en Cummins 2,0 Diesel. Vattenpumpen sitter enligt manualen längst ned på motorns "gavel förut". Där sitter "serpentinremmen" - tror den kallas så och längst ned sitter remskivan till pumpen.

 

Frågan är bara hur man skall komma åt - det är jättelångt ned och dessutom antar jag att locket till impellern sitter på andra sidan. Det man spontant tänker när man ser placeringen är att det måste finnas en lucka från annat utrymme så att man kommer åt den vägen, men jag har kollat i stick-kojen som går in babord om motorn. Men icke, verkar inte finnas någon lucka där.

 

Nästa tanke blev att man tar bort delar av plastsektionerna som bildar sittplatser och fotstöd mm. Visst, det ser ut som att man kan lossa delar av inredningen via ett större antal skruv. Men, samtliga skarvar av de här stora plastsektionerna är ju fogade med vit silikon. Det kommer ju ta åtskilliga timmar att göra rent delarna från silikon och att återställa snygga fogar sedan. Det vore ju helt dåraktigt om det skall till så himla mycket arbete för att bara byta impeller eller något annat enklare meck.... (att det måste till sådana projekt den dag man skall lyfta ut motorn är en annan sak).

 

Se bifogad bild.  " f "  visar ju drivhjulet för vattenpumpen så impellern måste väl sitta där bakom? Men armen måste vara 2 meter lång och vara vinklad på 2 extra ställen för att komma åt ända där nere...

 

Ett annat problem jag har är att jag inte hittar "flödaren" där man kan pumpa fram extra bränsle. Skulle sitta precis vid bränslefiltret, men det ser inte ut så i verkligheten.

 

Någon som har erfarenhet?

 

Tacksam för tips! /Micc

post-103678-0-02065500-1399897095_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Man får skruva bort remskivan. Ta loss slangarna från pumpen. Skruva bort pumpen. Byt impellern, och skruva tillbaks allt igen. Det är lättast att lossa skruvarna till remskivan, medan remmen sitter kvar. Då behöver man inte hålla emot. Handpumpen till bränslet, brukar sitta uppe på filterhållaren. Så är det i alla fall på 2,8 litersmotorn.

Redigerad av Rollen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilket snabbt svar!

 

OK, det verkar möjligen något lättare att göra så, alltså ta bort pumpen och att sedan byta impellern "på annan plats" så att säga. Men man får nog töja ut armarna rätt bra ändå för att nå. Men då vet jag att det är så man gör om jag inte skall ta upp ett hål och sätta en inspektionslucka från stick-kojen intill. Skall man ha kvar båten kanske det kan vara värt det.

 

Enligt uppgifter i manualen skall impellern bytas varje år, men någon annan stans såg jag att det stod vart 3:e år...

 

Hur gör Du?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilket snabbt svar!

 

OK, det verkar möjligen något lättare att göra så, alltså ta bort pumpen och att sedan byta impellern "på annan plats" så att säga. Men man får nog töja ut armarna rätt bra ändå för att nå. Men då vet jag att det är så man gör om jag inte skall ta upp ett hål och sätta en inspektionslucka från stick-kojen intill. Skall man ha kvar båten kanske det kan vara värt det.

 

Enligt uppgifter i manualen skall impellern bytas varje år, men någon annan stans såg jag att det stod vart 3:e år...

 

Hur gör Du?

Varje år är nog onödigt, men man vill gärna titta hur den ser ut efter säsongen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Vilket snabbt svar!

 

OK, det verkar möjligen något lättare att göra så, alltså ta bort pumpen och att sedan byta impellern "på annan plats" så att säga. Men man får nog töja ut armarna rätt bra ändå för att nå. Men då vet jag att det är så man gör om jag inte skall ta upp ett hål och sätta en inspektionslucka från stick-kojen intill. Skall man ha kvar båten kanske det kan vara värt det.

 

Enligt uppgifter i manualen skall impellern bytas varje år, men någon annan stans såg jag att det stod vart 3:e år...

 

Hur gör Du?

Varje år är nog onödigt, men man vill gärna titta hur den ser ut efter säsongen.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppsan blev lite knas där...

 

Tolkar jag Dig rätt - Du blockar alltså bort den för inspektion varje år. Hur lång tid tar det när man fått lite vana?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet ju inte hur det ser ut i din båt. Rent tekniskt är det ju bara några skruvar och två slangar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, det är ju det där med att det är nästan omöjligt att komma åt. Pumpen sitter så långt ned, och i och med att det är bara är en mindre lucka rakt ovanför motorn som går att öppna är det riktigt besvärligt. Det är alltså först en liten bit ned till toppen av motorn och sedan skall man ned förbi hela motorn där det är väldigt trångt. Jag har inte ens fått loss plastkåpan som sitter över hela ytan där serpentinremmen går. Har lossar de två skruvarna, men den sitter på något sätt även i underkanten. Får fixa en spegel på ett skaft så att jag kan se om det är en skruv eller någon annan sorts fäste?

 

Ja, man undrar hur de tänker när de bygger båtar. Den övre motorkåpan går t.ex att lossa och sedan kan man skjuta den kanske 10 cm åt varje håll. Men det finns ingen som helst chans att ta ut kåpan ur motorboxen - då måste man först skära den i delar... Helt idiotiskt!

 

/Micc

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nej, det är ju det där med att det är nästan omöjligt att komma åt. Pumpen sitter så långt ned, och i och med att det är bara är en mindre lucka rakt ovanför motorn som går att öppna är det riktigt besvärligt. Det är alltså först en liten bit ned till toppen av motorn och sedan skall man ned förbi hela motorn där det är väldigt trångt. Jag har inte ens fått loss plastkåpan som sitter över hela ytan där serpentinremmen går. Har lossar de två skruvarna, men den sitter på något sätt även i underkanten. Får fixa en spegel på ett skaft så att jag kan se om det är en skruv eller någon annan sorts fäste?

 

Ja, man undrar hur de tänker när de bygger båtar. Den övre motorkåpan går t.ex att lossa och sedan kan man skjuta den kanske 10 cm åt varje håll. Men det finns ingen som helst chans att ta ut kåpan ur motorboxen - då måste man först skära den i delar... Helt idiotiskt!

 

/Micc

Så är det i många båtar. Man har inte tänkt. Kanske skulle man ha valt en annan motor, som passar bättre i båten, eller byggt båten, så att den passar till motorn. Jag håller just nu på med en Aquador, där bränsletanken är ilagd innan man monterat innerlinern. Om tanken någon gång börjar läcka, och måste lyftas ur, måste man såga sönder båten. Varför ska det finnas ett remskydd? Det är ju inte till för att skydda remmen, utan för att ingen ska få in fingrarna i remmen och skada sig. Jag skulle inte sätta tillbaks det! Det är ju också lättare att kolla remmen om det är borta.

Redigerad av Rollen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, då är det inte bara vår båt som är byggd utan tanke på motorservice. Jag tror att jag kommer sätta en (eller kanske två  - en för varje arm) inspektionsluckor från stick-kojen intill för att underlätta framtida service.

 

Jo, det stämmer ju det där med kåpan - i praktiken behövs den ju inte framför remmen. Man stoppar ju knappast ned fingrarna där med motorn igång!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...