Gå till innehåll
lördag 18 januari 2025
DexterTexas

Oseriös aktör (marina & vinterförvaring), vad gör man?

Rekommendera Poster

Hösten 2013 valde vi att testa en ny marina för vinterförvaring efter att ha fått en riktigt trevlig offert. Via email kom vi överens om att anlita denna aktör och bestämde att vi skulle betala i samband med att de hade lansering av sin affär. När vi vid tidpunkten skulle betala så visade det sig att summan i offerten inst stämde och att vi gick från 7tkr till ca 9tk i ett svep. I brist på andra alternativ (mitten av okt) så valde jag ändå att betala och bestämde tid för att ta upp båten följande vecka.

 

I samband med att båten togs upp uppkom en skada i botten under vattenlinje (stor reva på ca 10 cm som gick igenom gelcoaten). Ägaren såg detta men kommenterade det inte. Vintern gick och ett par fakturor dök upp för betalning av övenskommen motorservice mm. Någon vecka före påsk kom ett mail från ägaren till marinan om att det börjar bli vår och att de gärna vill boka in tider för sjösättning. I samband med påskledigheten svängde jag förbi för att se över vad som behövs göras inför sjösättning och upptäckte att min båt redan var avtäckt (har inte varit där på ett bra tag men den har varit täckt över vintern). Det står och droppar från kapellet som också gått sönder. Jag träffar ägaren till marinan och frågar varför han täckt av båten och varför de inte informerat om det hela och får veta att det snart är dags för sjösättning och att detta är helt normalt. Som relativt ny båtägare debaterar jag inte detta vidare utan bestämmer med ägaren att de ska kolla styrningen och olja/fetta in vajern samt att de ska laga skadan i botten. Vi bestämmer också att kapellet ska lagas och tvättas/impregneras (det sista hade jag tänkt göra själv men pga skadan som uppkommit så köper jag tjänsten) och vi tar ner kapellet och täcker åter med pressening.

När jag en vecka senare åker förbi ser jag att inget har gjorts av det vi kommit överens om och bestämmer mig för att göra lagningen själv och köper det jag behöver och återvänder samma dag. När jag är på plats så frågar jag om jag kan få låna ström och får då en rejäl utskällning och får då veta att ALLT arbete på båtarna görs av marinan. Jag får inte ens tvätta/putsa på båten utan det ska lejas till marinan. Trots detta besked väljer jag ändå att laga revan så att det som återstår är slipning och botten målning på det lagade området. När jag ska åka skriker ägaren åt mig att båten bakom ska sjösättas följande fredag (2 maj och med 6 dagars varsel). Det är väldigt tydligt att de vill bli av med min båt och vid en senare diskussion erbjuder de att lägga den vid deras brygga om jag inte kan vara med vid sjösättningen. Kvar återstår fortfarande det sista på lagningen, servicen på styrningen samt att kapellet inte är klart men jag blir lovad att detta inte är något problem. Två dagar senare (onsdag) blir jag uppringd och får veta att kapellet inte blir klart och de undrar "hur jag vill göra". Jag väljer att sjösätta ändå (mycket pga den rätt olustiga & hotfulla stämningen på marinan) och vi bestämmer att träffas vid hamnen på fredagen.

När vi väl ska sjösätta så rullar ägaren till marinan ner båten och jag befinner mig i båten. Han backar inte så långt utan börjar istället "gunga" och tippa i båten och det känns som den tar i botten när den åker i vattnet. Vi upptäcker även att BB lanterna försvunnit under transporten (och får veta att ägaren haft båten hemma över natten för att spara lite tid). Ägaren verkar totalt oberörd av dessa faktum och åker därifrån.

 

Efter ytterligare någon vecka blir även kapellet klart och vi får en slutfaktura där han varit så fräck att ta betalt för en extra på och avtäckning (650kr).

 

Jag funderar nu på att hålla inne betalningen och ta detta till ARN. Utöver det vi kommit överens om (inte det felaktiga beloppet på offerten utan det som kom fram i butiken) så har jag fått lägga ut ca 2600kr plus all extra tid samt ev risk för ytterligare skador i samband med sjösättningen. (Jag har varit nere och kännt efter med handen vid aktern och tror inte det är några skador men kommer att ta upp båten i samband med att den ska säljas.)

 

Det hela känns som ett avsnitt ur "Fuskbyggarna"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till MG!

Tråkigt att du kommit hit för att du har problem, men framöver kanske det blir mera normala frågor.

 

Innan du går vidare till ARN tycker jag du ska försöka komma överens. Det är enklare än att gå vidare till ARN. Dessutom verkar det ju inte som att "fuskbyggaren" är en typ av företagare som skulle följa ett beslut i ARN.

 

Ställ samman dina frågor, funderingar och krav och försök ha ett konstruktivt samtal i positiv anda. Krig funkar inte för att komma överens.

 

Om det inte funkar så bestrid fakturorna med tydliga förklaringar varför du bestrider och se till att du är säker på att ditt bestridande kommit fram.

 

Kolla på konsumentverkets sidor eller ta kontakt med en konsumentvägledare i kommunen för att komma fram till vilka delar av dina kostnader du skulle kunna låta ARN avgöra. På så vis får du lite koll på vad du kan kräva i en förhandling.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra råd där Mackey.

 

Två saker brukar jag råda till, dels att vara saklig. Du ska vara så saklig att du kan skriva ett par sidor text med logiska och tydliga resonemang. Tyvärr kommer utomstående att basera en bedömning mycket på vad som överenskommits ( det är där du ska lägga krutet ) och det är alltid en fördel om det en skriftlig överenskommelse du kan visa?

 

Observera också språkbruket, framförallt när du muntligen går igenom detta med ägaren men även i skrift. Typ " Du vet mycket väl att vi var överens om följande… "  funkar i detta sammanhang sämre än att säga " Jag uppfattade överenskommelsen på följande sätt och baserat på det så agerade jag så här och av det skälet blev jag förvånad när företaget… "

 

Sedan ska man förhandla. Det gör du efter att du dels skriftligen invänt mot del av de fakturor du anser oskäliga eller följdfel som uppstått vid hantering av din båt. Den invändning du gör måste gå fram = ta med en kompis vid ett möte och överlämna själv samt skicka dem ( faxa är bra ) maila är också numera bra. Ta med kopior på mailen.

 

I en förhandling sätter man sig i motpartens situation. Han kommer att få svårt att få in pengarna från dig om du invänt mot fakturor som du anser oskäliga eller ej levererade.

Ty kronofogden får inte gå vidare direkt. Han kan stämma dig men det kostar sannolikt mer pengar än ni är oense om. På samma sätt kostar detta dig tid, bråk, advokat ev?

 

Så en konkret och lite artig diskussion där du med ditt skriftliga underlag föreslår något?Men tråkigt i största allmänhet! Båtliv ska vara kul och funka så man kan åka ut på sjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om att det var bra råd från Mackey.

 

Jag skrev ett mail i går (fick faktura via email så svarade på detta) där jag ifrågasatte kostnaderna och tog då även upp de skador som uppkommit under förvaringen. Fick precis svar där ägaren frånsäger sig allt ansvar och lägger ansvaret på mig om båten blivit skadad vid sjösättningen.

 

En fråga, får de täcka av båten utan att informera om detta? Enligt kontrakt hade jag hela maj på mig att sjösätta och att låta den stå två månader utan press är ju knappast fördelaktigt.

 

En viktigt lärdom i det hela är att billig inte alltid är bäst...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du betalat varvet för utförande av sjösättning. Så har de ansvar för det i sin tjänst.

Det är nog klart som korvspad i vilken juristhjärna som helst!

Det enklaste är egentligen anmäla skadorna till försäkringsbolaget. Då får de göra upp med

varvsägarens försäkringsbolag.

Har inte världens bästa erfarenhet av försäkringsbolag. Men, fordonets försäkring ska man

använda sig av i första hand..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv lite erfarenhet av liknande bemötande på bilfirma. Det jag lärt mig är att ”bra” firmor ofta är måna om sitt renommé. Det är deras bästa marknadsföring, slår vilken tidningsannons som helst. En icke nöjd kund är ofta inte bra för affärerna. I ditt fall borde det vara till fördel för varvet att gå dig till mötes och du sedan kanske kommer tillbaka och anlitar dem igen.

 

Fungerar nog tyvärr på samma sätt åt andra hållet, om dom inte bryr sig om sitt rykte och sina kunder så blir det svårt och du tjänar nog både energi/tid och kanske pengar på att inse att det var en dålig tjänst och svälja stoltheten & bara åka båt istället. Tråkigt men troligen sant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

en liten update...

 

Tog upp båten för några dagar sedan och tittade på ev skador i botten men det såg ok ut så slipper den biten. 

Har sagt att vi betalar sista fakturan OM de backar på kostnaden för den extra timme de lagt på för en extra på och avtäckning så får se hur de ställer sig till detta. 

 

Nu är båten såld och vi fokuserar istället på den nya vi ska köpa. 

 

Sen en intressant upptäckt! Jag hittade deras facebooksida där de fotat båten och även sagt att den är till salu och om man är intresserad så ska man "höra av sig". Jag nämnde att jag funderade på att sälja och ägaren erbjöd sig att sälja mot 12% provision. Jag bad om detaljerna skriftligen (dock ingen tanke på att anlita dem men mer för att få de mer medgörliga) men några detaljer dök aldrig upp. 

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1520201714874178&set=a.1417575645136786.1073741829.1417108718516812&type=1&theater

Hur hade ni reagerat om ni sett er båt tillsalu på facebook? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter allt som skett får man bara hoppas att de ville hjälpa till.. Hade dock helst sett en annonslänk till den blocketannons du troligen la upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du redan sålt båten så kan de väl få försöka sälja din båt om de vill.

För säkerhets skull kan du ju informera köparen om att du är oskyldig till annonseringen på facebooksidan.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska be dem (marinan) ta bort inlägget helt så det inte blir några missförstånd. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det är nog klokast.

 

Jag kan anmäla mig som spekulant och se vad som händer. :)

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ha! ja det skulle vara intressant att veta vad de säger och vad priset är. Tanken har slagit mig med... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skippar det, tänk om du hade fått mycket mer av mig. :)

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har de tagit bort inlägget och de har även backat på det jag ifrågasatt på sista fakturan.

 

Nu blir det fokus frammåt och polering av nya båten väntar ikväll!

 

Trevlig helg!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...