Gå till innehåll
söndag 29 september 2024
AndreasAn

Hjälp med anslutningar på Hitachi-generator

Rekommendera Poster

Skulle behöva lite hjälp med att förstå vad som är vad på min 55A Hitachi-generator, den enda märkningen jag kan hitta är BAT som jag har förstått är B+.


 


Är även rätt säker på att B- är den som jag ritat ut i bilden men vart hittar jag D+ ?


 


post-90200-0-23208000-1399891137_thumb.jpg


Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Googla, finns anslutningar på i stort sett alla generatorer som tillverkats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Skulle behöva lite hjälp med att förstå vad som är vad på min 55A Hitachi-generator, den enda märkningen jag kan hitta är BAT som jag har förstått är B+.

 

Är även rätt säker på att B- är den som jag ritat ut i bilden men vart hittar jag D+ ?

 

attachicon.gifIMG_20140407_165332.jpg

 

 

En gissning, men D+ är ofta det mindre av två flatstift som sitter bredvid varandra. Så jag skulle tro att den röda kabeln går till D+. (Den bruna är troligen en alternativ B+-terminal).

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Antar att laddlampan lyser med tändningen påslagen?
Skulle testat att lossa den röda (utan påslagen tändning), slocknar lampan så är det rimligen D+/ 61/ eller L som i light.
Den bruna kan möjligen vara en så kallad "sense-ledning" och vara kopplad direkt till batteriets pluspol (akta kortslutningsrisk i så fall)?

[Finessen med en särskild sense-ledning är f.ö. att generatorn känner av och reglerar efter batteriets polspänning och kompenserar därmed kabelförluster. Blir väl en smula bättre laddning. Men ifall man har dubbla batterikretsar (startbatteri & förbrukarbank) åtskiljda av skiljedioder blir laddningen mycket bättre med senseledning.]
Edit: Oj, menade D+/ 61/ L. (31 är nåt annat).

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När vi pratar om anslutningar på Hitachigeneratorer kanske någon kan berätta var man ansluter en timräknare smartast? Har en likadan klump på min Yanmar 3GM30.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok så jag har hittat följande bild som visar "Field" och "Sense" på en Hitachi-generator. Den bruna är mycket riktigt sense och den röda field. Tack för hjälpen!

 

post-90200-0-43226100-1400061551_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm... fast nu hittade jag ett schema där det inte är "Sense" utan R som i resistor? Kopplad direkt till tändnyckeln istället för batteripolen.
[ser ut att sitta ett 50 ohms motstånd inne i regulatorn, möjligen är dess funktion att snabbare aktivera laddningen? Den sitter ju elektriskt sett parallellt med laddningslampan vars strömstyrka traditionellt aktiverar fältmagneterna vid uppstart. Parallellkopplade motstånd ger lägre totalresistans så fältströmmen och magnetstyrkan vid uppstart ökar.]
Skulle kollat vart den bruna kabeln tar vägen, till tändnyckeln eller batteripolen? Eventuellt ohmmätt mellan kontakterna för att kolla ohm det faktiskt är 50 ohm emellan dem. Är viktigt att veta vilket som gäller för kanske drar det ur batteriet annars!?
post-86835-0-37021400-1400073458_thumb.jpg
Paddy: Förutsätter att din timräknare kan och bör anslutas till en alternators W-uttag? [Är det en enkel drifttidmätare räcker det kanske att klockan startar när motorn är igång, men varvtalet är ju också intressant för att bedöma oljeförbrukning mm.]
Är den avsedd för W-uttag så kan du kalibrera räknaren för REMUTVÄXLING och POLTAL.
I Hitachi-schemat ovan heter W-uttaget istället P och går till en av trefaslindningarna. Går att löda dit och dra ut en sådan kabel enligt DENNA TRÅD där f.ö. schemat är norpat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antar att laddlampan lyser med tändningen påslagen?

Skulle testat att lossa den röda (utan påslagen tändning), slocknar lampan så är det rimligen D+/ 61/ eller L som i light.

Den bruna kan möjligen vara en så kallad "sense-ledning" och vara kopplad direkt till batteriets pluspol (akta kortslutningsrisk i så fall)?

[Finessen med en särskild sense-ledning är f.ö. att generatorn känner av och reglerar efter batteriets polspänning och kompenserar därmed kabelförluster. Blir väl en smula bättre laddning. Men ifall man har dubbla batterikretsar (startbatteri & förbrukarbank) åtskiljda av skiljedioder blir laddningen mycket bättre med senseledning.]

Edit: Oj, menade D+/ 61/ L. (31 är nåt annat).

 

Ja det är just ett skiljerelä jag skall installera mellan start och förbrukarbatter.

 

/Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade en annan bild på min generator där "59" verkar markera den anslutning där den bruna kabeln är ansluten. 

 

post-90200-0-56725800-1400074597_thumb.jpg

 

Kan det vara till någon hjälp? Hittar inte just 59 i någon tabell över anslutningar..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

Antar att laddlampan lyser med tändningen påslagen?

Skulle testat att lossa den röda (utan påslagen tändning), slocknar lampan så är det rimligen D+/ 61/ eller L som i light.

Den bruna kan möjligen vara en så kallad "sense-ledning" och vara kopplad direkt till batteriets pluspol (akta kortslutningsrisk i så fall)?

[Finessen med en särskild sense-ledning är f.ö. att generatorn känner av och reglerar efter batteriets polspänning och kompenserar därmed kabelförluster. Blir väl en smula bättre laddning. Men ifall man har dubbla batterikretsar (startbatteri & förbrukarbank) åtskiljda av skiljedioder blir laddningen mycket bättre med senseledning.]

Edit: Oj, menade D+/ 61/ L. (31 är nåt annat).

 

Ja det är just ett skiljerelä jag skall installera mellan start och förbrukarbatter.

 

/Andreas

Då är det så långt jag begriper inga problem, bägge schemorna anger samma kontaktläge angående D+ / L. Koppla styrningen av reläet till L och glöm detta med Sense eller R. (För skiljereläet snor till skillnad mot skiljedioder ingen nämnvärd laddningseffekt så finessen Sense behövs inte.)

Edit: haha, fattar fortfarande inte hur man citerar på rätt sätt, skriver tydligen detta under ditt namn, s.a.s. i din ytterbox?? Nå, begriper nog detta vilket årtionde som helst. :-) 

 

 

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm... fast nu hittade jag ett schema där det inte är "Sense" utan R som i resistor? Kopplad direkt till tändnyckeln istället för batteripolen.

[ser ut att sitta ett 50 ohms motstånd inne i regulatorn, möjligen är dess funktion att snabbare aktivera laddningen? Den sitter ju elektriskt sett parallellt med laddningslampan vars strömstyrka traditionellt aktiverar fältmagneterna vid uppstart. Parallellkopplade motstånd ger lägre totalresistans så fältströmmen och magnetstyrkan vid uppstart ökar.]

Skulle kollat vart den bruna kabeln tar vägen, till tändnyckeln eller batteripolen? Eventuellt ohmmätt mellan kontakterna för att kolla ohm det faktiskt är 50 ohm emellan dem. Är viktigt att veta vilket som gäller för kanske drar det ur batteriet annars!?

attachicon.gifhitachi.alternator.jpg

Paddy: Förutsätter att din timräknare kan och bör anslutas till en alternators W-uttag? [Är det en enkel drifttidmätare räcker det kanske att klockan startar när motorn är igång, men varvtalet är ju också intressant för att bedöma oljeförbrukning mm.]

Är den avsedd för W-uttag så kan du kalibrera räknaren för REMUTVÄXLING och POLTAL.

I Hitachi-schemat ovan heter W-uttaget istället P och går till en av trefaslindningarna. Går att löda dit och dra ut en sådan kabel enligt DENNA TRÅD där f.ö. schemat är norpat.

 

Ska kolla vart den bruna tar vägen nästa gång jag är i båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

Antar att laddlampan lyser med tändningen påslagen?

Skulle testat att lossa den röda (utan påslagen tändning), slocknar lampan så är det rimligen D+/ 61/ eller L som i light.

Den bruna kan möjligen vara en så kallad "sense-ledning" och vara kopplad direkt till batteriets pluspol (akta kortslutningsrisk i så fall)?

[Finessen med en särskild sense-ledning är f.ö. att generatorn känner av och reglerar efter batteriets polspänning och kompenserar därmed kabelförluster. Blir väl en smula bättre laddning. Men ifall man har dubbla batterikretsar (startbatteri & förbrukarbank) åtskiljda av skiljedioder blir laddningen mycket bättre med senseledning.]

Edit: Oj, menade D+/ 61/ L. (31 är nåt annat).

 

Ja det är just ett skiljerelä jag skall installera mellan start och förbrukarbatter.

 

/Andreas

 

Testar samma svar igen, nu borde det bli rätt? Haha, fattar nog detta med citatrutornas finesser redan i år. :-) ...

Då är det så långt jag begriper inga problem, bägge schemorna anger samma kontaktläge angående D+ / L. Koppla styrningen av reläet till L och glöm detta med Sense eller R. (För skiljereläet snor till skillnad mot skiljedioder ingen nämnvärd laddningseffekt så finessen Sense behövs inte.)

 

 

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen!

Den där förteckningen presenterade jag för TS 2014, ingen verkade bry sig redan då så jag tror att TS fått alla anslutningar rätt, eller har allt brunnit upp.

 

Lite OT, understreck i nicket ger dåliga vibbar, vi får väl se var du är för en figur.

 

💗

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gjorde du nån final bild på denna där man kan se hur du kopplade alla sladdar till slut för att få ordning på det? Har en liknande generator som jag pillar med just nu där jag är osäker om korrekt kopplad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Karljohansson:

Gjorde du nån final bild på denna där man kan se hur du kopplade alla sladdar till slut för att få ordning på det? Har en liknande generator som jag pillar med just nu där jag är osäker om korrekt kopplad

Har du koll på datumet på tråden?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

yes, men tänkte personen i fråga kanske hade kvar lite bilder, man vet aldrig! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Karljohansson:

yes, men tänkte personen i fråga kanske hade kvar lite bilder, man vet aldrig! 

Kanske har han bilder men har inte varit inloggad sen år 2021:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...