Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
Funkis

Hur man får upp ett ankare som fastnat, en superenkel lösning såg jag...

Rekommendera Poster

På min uppläggningsplats ligger en stor båt. Där såg jag den enklaste lösning man kan tänka sig.

Okej. Alla har inte ankare med ett hål borrat nedtill?

Och man kan undra vad som händer när tampen släpper vid normal ankring?

Jag frågade ägaren. Visst sa han, det kan bli släpp. Men å andra sidan hade han haft lösningen i många år… men får byta tampen lite då och då… och han hade aldrig fastnat så det behövt testas.

Men jag ville ändå dela med mig. Tänker köra den här lösningen själv!

Andra ankartyper kanske kräver andra lösningar. Har du något annat tips???

post-68277-0-62104100-1399879287_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En stor ring, typ en riktigt stor schackel med en lina i. Skickas ned utanpå kättingen till nederändan av ankaret.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns så stora schacklar?
Men jag fattar idén… den är klassisk. Och riskerar inte att släppa i ankaret!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Det där är en gammal lösning. Så gjorde man ofta på den tiden när jag var "ung och vacker".

Man kan ju också ha en lös tamp fäst i hålet på några meter och fästa mot ankarlinan med en klent snöre - eller löst ankarboj. Det senare kan ju va bra. Då ser andra kanske var ditt ankare ligger.

Det var de först åren man höll på med sånt. 

På de 50 åren jag seglat har jag satt fast ett ankare i en kätting en gång. Jag fick loss det genom att sänka ner en klenare lina med en pålstek runt ankarlinan. Som sänke hade jag mitt tyngsta blyt till en dörj. Fick en annan båt att dra ankaret bakvägen ut från kättingen.

Skulle man sätta ankaret för gott, får man offra det. Kapa linan så nära vattnet som möjligt.  ;) Man är ju snål. Resten av seglatsen får man ankra med de andra ankarutrustningarna som finns ombord.

Har förlorat ett ankare en gång.

Jag låg på ett fint ställe. Vinden vände och friskade. När jag skulle gå fick jag inte igång motorn - varför kommer jag inte ihåg. Satte en fender i änden på ankarlinan, hissade segel och drog mig ut med ankarlinan så långt det gick och kastade linan överbord. Började segla och klarade mig precis för att gå på grund på den långgrunda sandstrand som fanns i lä.

När jag fick fixat motor efter ett par dar och gick tillbaka till platsen - nån distansminut från hemmahamnen - hade nån hjälpt mig att bärga mitt ankare med tillhörande fender.

Hyggligt. :angry:

Jag skulle nog ta risken att förlora ett ankare, mot att riskera att ankaret släpper.

Fast har man ett originlbruce så är man nog mer rädd om det än om båten.  :wacko:

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Far brukade göra så med sina ankare förr i tiden. Tampen får inte vara för grov för då kan man inte rycka av den vid behov. Han använde alltid en väldigt tunn lina som han knöt med i framkant. Dock bara till småbåtar...

Man kan ju annars alltid ha dubbla rep.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så här har jag löst problemet: en fjädrande hulling längst ner på stocken, och ett stort schackel med tunnare lina. Schacklet släpper man längs ankarlinan, som får löpa förbi hullingen. Sen ska det bara vara att rycka loss bakvägen....förhoppningsvis.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bilden kom inte med...

post-92439-0-03719500-1399886407_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där är en gammal lösning. Så gjorde man ofta på den tiden när jag var "ung och vacker".

Man kan ju också ha en lös tamp fäst i hålet på några meter och fästa mot ankarlinan med en klent snöre - eller löst ankarboj. Det senare kan ju va bra. Då ser andra kanske var ditt ankare ligger.

Det var de först åren man höll på med sånt. 

På de 50 åren jag seglat har jag satt fast ett ankare i en kätting en gång. Jag fick loss det genom att sänka ner en klenare lina med en pålstek runt ankarlinan. Som sänke hade jag mitt tyngsta blyt till en dörj. Fick en annan båt att dra ankaret bakvägen ut från kättingen.

Skulle man sätta ankaret för gott, får man offra det. Kapa linan så nära vattnet som möjligt.  ;) Man är ju snål. Resten av seglatsen får man ankra med de andra ankarutrustningarna som finns ombord.

Har förlorat ett ankare en gång.

Jag låg på ett fint ställe. Vinden vände och friskade. När jag skulle gå fick jag inte igång motorn - varför kommer jag inte ihåg. Satte en fender i änden på ankarlinan, hissade segel och drog mig ut med ankarlinan så långt det gick och kastade linan överbord. Började segla och klarade mig precis för att gå på grund på den långgrunda sandstrand som fanns i lä.

När jag fick fixat motor efter ett par dar och gick tillbaka till platsen - nån distansminut från hemmahamnen - hade nån hjälpt mig att bärga mitt ankare med tillhörande fender.

Hyggligt. :angry:

Jag skulle nog ta risken att förlora ett ankare, mot att riskera att ankaret släpper.

Fast har man ett originlbruce så är man nog mer rädd om det än om båten.  :wacko:

Jag låg i den gamla fiskehamnen på Bohus-Malmön vid ett tillfälle. Fastnade rejält, troligen i en kabel eller liknande med min Brucekopia. Fick vrida båten 90 grader för att vrida mig loss till slut. Hade då kraftigt skadad fly på ena sidan. Fick vinscha upp ankaret. Slängde sedan ankaret till förmån för ett Delta istället.

Har som reservankare en variant av Danforth med en arm i form av en bygel som det sitter en ring i, med denna kan jag gå rakt akterut och på så vis vända ringen i bygeln och backa loss istället.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var i hamnen på Bohus Malmön som jag också fastnade.

Ett kort besök för att lämna något som en kompis - sommarboende på Malmön - glömt hemma hos oss. 

Det blev ett lågt besök. Första och troligtvis sista övernattningen på Bohus Malmön. :unsure: Vi har bara en styv distansminut till hemmahamnen. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Detta med att knyta och trixa med ankare för att om de fastnar skall gå att få loss.

Är inte bra,om vinden vrider och ankaret sitter fast.

Så ligger båten och rycker på detta lilla rep som är meningen att brista vid belastning.

Det låter som en dålig ide.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror att alla kan hålla med om "happysix" kommentar.

Att jag startade tråden var att det ankaret satt på en stor båt och skepparen körde kommersiellt.... han hade självklart ett större ankare också på andra sidan aktern.

Plus att jag gissar att han - och vi andra också - har i ett större ankare om det blåser?

En gång hade jag gärna haft en sådan här grej! Ankrade på svaj på södra sidan av Baggensfjärden för att pilka strömming ( vi fick massor! ) men när vi skulle hem så satt ankaret helt fast.

Det var en segelbåt så när vi tröttnat på att lägga ut lina och försöka från andra hållet så fick jag börja wincha.... men när båten krängt ner i 45 grader så inser jag att det inte funkar helt enkelt. Dyker ner efter ankarlinan för att se om jag kan se vad det är... nej.

Troligen en kabel av något slag som jag lättat från botten. Försökte två gånger att fiska med ett mindre ankare som jag kunde undvara, för att avlasta. Fick inte napp. Kapade linan efter att ha dykt ner några meter. Ett fint Bruce som nog ligger där ännu...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...