christopheri 9 Postad 12 Maj , 2014 Jag funderar på att byta från att spola med sötvatten i toaletten till att koppla in saltvatten till toan istället. Har hört mig för lite och fått höra att saltvattnet kan lukta äckligt när det ligger i toalettstolen. Jag vill spara på sötvattnet så jag kan vara ute längre, men om det luktar äckligt, kan jag hellre ta med mig en extra dunk med dricksvatten. Har ni några erfarenheter av saltvatten i toaletten ? Mvh Christopher Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 494 Postad 12 Maj , 2014 Jag har inte märkt något av detta i Stockholms skärgård, men det räknas väl inte som saltvatten... Mackey 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 12 Maj , 2014 Jag har inte märkt något av detta i Stockholms skärgård, men det räknas väl inte som saltvatten... Mackey Nej - du har helt rätt. Vattnet i Stockholms skärgård är inget saltvatten, oavsett vad Lasse Berghagen diktar i sina visor. Den typen av vatten som finns Stockholms skärgård kallar man väl bräckt. Jag har haft båtar med toa och sjövattenspolning i 40 år. 35 av dem har jag tagit saltvatten till spolningen och har aldrig märkt att det luktmässigt varit nåt problem. Nu är jag inte så känslig. De fem åren som "fattas" hade jag båten i Stockholms skärgård och spolade toan med det unkna gytjevattnet som finns där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tompelompe 74 Postad 12 Maj , 2014 Lukten i toaletten kommer av bakterier i vattnet som börjar lukta när det får stå tillräckligt länge i toalettskålen. Det spelar ingen roll om det är mälarvatten, bräckt vatten eller västkust vådis det luktar lika väl. Om du ska lämna båten under en längre tid och inte använda toan så slå några liter färskvatten i skålen och spola rent med. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 210 Postad 12 Maj , 2014 Jag skulle aldrig blanda ihop dricksvattensystemet i båten med toan. Risken att en backventil är 99% tät är för stor och att man då får ut avföring i dricksvattnet är för stor för att jag ens skulle fundera över det. 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
christopheri 9 Postad 12 Maj , 2014 Tack för svaren, det blir nog att koppla in saltvatten till toaletten. Skulle jag inte vara nöjd så är det ju inte svårare än att jag byter tillbaka. Så som det är kopplat i min båt finns det absolut ingen risk för avföring i dricksvattnet, vet dock inte hur det är i andra båtar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 12 Maj , 2014 Hr du en separat tank? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser