Gå till innehåll
lördag 21 december 2024
gost74

2hp som trolling/extramotor på 21 fots båt?

Rekommendera Poster

Kom över en Yamaha 2hp 2-takt idag för en billig penning, trollar gös en hel del men med min V8 på 5.0 liter kommer jag ej under 2 knop, med medvind nästan tre, har funderat på trolling motor på 6-8hp men då jag fick denna till bra pris va jag tvungen att köpa.

Nån som provat en 2hp på en så "stor" båt?

Jag behöver komma ner i ca 1-1,5 knop på sensommaren, V8 med stor ikeapåse som drivankare känns inte helt rätt! Samt att jag ställt ner tomgången så lågt att den dör ibland och pga detta surar till sig.

Är uppvuxen med jolle och en 2hp och det funkade helt ok då kommer jag ihåg, vill dock ej köra på fullgas hela tiden och känns bra med bara 10kg extravikt där bak och bättre än en paddel om nåt händer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag hade strul förra året då fick jag användning av min 2-hästare Yamaha (2-takt).

Har en Draco 2500 TC (2500 kg). Det funkade att sakta glida fram (dock full gas på motorn)

Men om det blåst lite mer hade jag inte tagit mig hem till bryggan. Som trollingmotor är den för liten till min båt men den kanske funkar till din båt som är lättare. det är bara att testa.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Jag tror att 2 hästkrafter är alldeles för lite! Du kommer att stå still i motvind... Jag skulle använda minst 8 hästkrafter på en 21 fotare,då har du lite extra om det skulle behövas!!!

M.V.H Jörgen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I motvind är det bara att starta V8, håller med att en större motor är att föredra, jag måste prova i alla fall, för 1,5 knop i sid/med eller lite vind känns det inte som att så väldigt mycket effekt behövs.

Återkommer med rapport om nån vecka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har i helgen monterat motorfäste, provade ikväll fiskelyckan med den nya trollingmotorn, blev en gös på 4,9kg så det anses helt ok.

Hur gick det då med drivkraften, skall jag vara ärlig fungerade det över förväntan, på halvgas går gick båten ca 1,5 knop med svag motvind, helt ok men va där det blåste lite mer då blev båten ostyrbar pga vindfånget och "fast" motor, sväng med vanliga drevet. Samt att jag nu i medvind kan få ner farten utan massa drivankare.

Denna motor är så lätt att jag tar av den varje gång, blir jobbigare med en tyngre motor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...