Gå till innehåll
fredag 20 december 2024
Hyttan-Janne

Uttern S 52 Mercury Optimax 75 hk styrfriktion

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej!

Styrningen är väldigt lös på min båt Uttern S52 med Mercury Optimax 75 hk. Släpper jag ratten i lite högre fart drar båten snabbt och drastiskt åt höger. Vad kan jag göra för att få större tröghet?

Redigerad av Hyttan-Janne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du trimfena på motorn och i så fall har du justerat in den?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade samma problem med min förra båt, Ryds510Gti med Optimax 75 bakpå. Jag gjorde som Robert föreslog, justerade trimfenan ett eller två hack, så var det löst. Om jag minns rätt var det en 17-nyckel. Gjort på en minut.!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har inte den modellen NFB-styrning? Vet inte vad som i så fall är fel men rimligen i styrväxeln då bromsen om jag inte minns fel sitter i den. Så fall står det nog NFB någonstans. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du trimfena på motorn och i så fall har du justerat in den?

Har justerat den lite grand men båten drar mycket starkt åt höger i alla fall. Jag får hålla emot ordentligt, jobbigt efter ett tag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade samma problem med min förra båt, Ryds510Gti med Optimax 75 bakpå. Jag gjorde som Robert föreslog, justerade trimfenan ett eller två hack, så var det löst. Om jag minns rätt var det en 17-nyckel. Gjort på en minut.!

Jag har justerat fenan lite, men det hjälper inte. Ska pröva lite mer, men tvivlar på att det fungerar. Den drar mycket kraftigt åt sidan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla om motorn står mitt på akterspegeln och rakt i vertikal läge. Om växelhuset står snett blir det krafter på detta som gör att det ständigt vrids åt sidan.

Samtidigt har man väl en propp som roterar åt det hållet... så att det vrids åt det hållet är som det borde. Men inte så hårt...

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...