Broadsword 6 Postad 11 Maj , 2014 Hej alla, har köpt en båt med Evinrude 30 hp från 1987. Genomgången i vintras på verkstad... Ny tank och blåsa/slang... Provkörde 1 timme igår utan problem men puttrade sedan omkring i hamnen på tomgångca 1 halvtimme och då började den uppföra sig underligt. Den dog och gick igång direkt men smälller typ "pffft" och dör efter ca två sekunder. Tändstiften är ok. En konstig sak är att om jag pumpar med blåsan till tanken så får jag inget "stopp" som när förgasare etc är full. Kan alltså pumpa hur länge som helst... undrar om detta är felet... Startar alltså på första draget med efter 2 sek blir det "pfffft" och den dör... Hjäääälp Tack på förhand Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kungen 0 Postad 12 Maj , 2014 Dör den även om du pumpar på blåsan? Kan vara membranet i soppapumpen som är trasigt. Om blåsan aldrig blir hård är vanligaste felet membranet eller otäta nålventiler i förgasarna. Går den bra om den får kallna? I så fall kan det vara tändningsfel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Broadsword 6 Postad 13 Maj , 2014 Dör den även om du pumpar på blåsan? Kan vara membranet i soppapumpen som är trasigt. Om blåsan aldrig blir hård är vanligaste felet membranet eller otäta nålventiler i förgasarna. Går den bra om den får kallna? I så fall kan det vara tändningsfel. Tack för svar kungen. Plockade loss bensinslang vid membran och där kommer bränsle om pump med blåsan. Motorn ryker en del och misstänker för fet blandning. Gick bra i en timme igår igen sedan samma symptom. Startar alltså på första rycket hela tiden... Mysko.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Broadsword 6 Postad 27 Maj , 2014 Problem löst och det är med skam jag berättar det här he he Felet - efter att jag bytt membran i bränslepumpen - var att jag "provgasade" direkt på förgasaren vilket gjorde att tändningen inte fick impulser att öka och detta medförde naturligtvis att motorn hostade och dog. Klantigt klantigt och åter klantigt beroende på okunnighet. Hoppas mitt uppförande kan hjälpa andra genom att: Gasa direkt på tändplattan eller via reglaget så att tändningen synkar med ökad bränslemängd. Stort tack till marinshopens personal som tar sig tid och ger goda råd. MVHMartin 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bo_man 11 Postad 28 Maj , 2014 Hur hård ska blåsan bli när man pumpar om allt annat i motorn är ok? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser