Bigfish68 18 Postad 11 Maj , 2014 Ja vad säger ni,använda ankarolina,ni vet dom där fina rullarna med vev, tänkte mig 2st i fören,lätt och smidigt att dra ut för förtöjning. hit eller shit,kom med ris o ros,tänkte de vore skönt att slippa dom långa trasslande tamparna man annars släpar upp på hällarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 11 Maj , 2014 Nackdelen med ankarbanden är att de är "stumma", förtöjningslinor bör vara fjädrande. Jag har ett kort ankarband i fören för "snabb förtöjning". I vissa hamnar är det förbjudet att förtöja med skot eller fall-linor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 11 Maj , 2014 Ett par ryckdämpre på varje band löser problemet, men utan dessa blir det som sagt väldigt stumt och ryckigt vilket sliter på bryggan, båten, bandet och besättningen. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 11 Maj , 2014 Jag har en lång ankarolina på rulle i sittbrunnen. Som standard sitter det en "bofångre" fast i bandet. Ibland ligger ju bojarna så förfärligt långt ut. Tycker dock att det är förfärligt jobbigt att ta hand om och väva in bandet efter användning. Att skjut upp ett rep är ju enkelt i jämförelse och nått man nästan kan göra i sömnen, och nåt man gör automatiskt medans man går från fören till aktern Om man gör det ordentligt så är det ju ytterst sällan en förtöjningslina trasslar sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser