Gå till innehåll
lördag 25 januari 2025
Beatarce

Koppla fler saker till samma batteri

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har nyss köpt min första egna båt, stortriss MK1. Jag har tänkt att köpa ett billigt mc-batteri på Jula, (12ah 12v) för att använda till också det billiga men användbara ekolodet lowrance x4.

Jag har även tänkt att sätta in belysning i ruffen 1 st (12v hallogenlampa). Jag undrar lite snabbt om det är någon som vet om man kan koppla in både ekolodet och lampan till samma batteri och hur man iså fall går till väga. Ursäkta min okunnighet. ;)

MVH// Jonathan 16

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur du tänkt ladda batteriet. Mitt förslag är att skaffa en solpanel 10-20W. Den kopplas till en solcellsregulator som man köper på eBay för under 100 kr. Till den kopplar du batteriets + och -. Sen har regulatorn en utgång med + och minus dit kopplar du ekolodet och lampan. Regulatorn fungerar som säkring och skyddar mot för stor urladdning av batteriet som annars skadar det. Vet inte exakt vilket batteri du tittat på, hos Biltema har du DESSA. De fungerar utmärkt. Biltema har också bra LED-lampor vilket du bör ha eftersom de drar minst ström.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte hur du tänkt ladda batteriet. Mitt förslag är att skaffa en solpanel 10-20W. Den kopplas till en solcellsregulator som man köper på eBay för under 100 kr. Till den kopplar du batteriets + och -. Sen har regulatorn en utgång med + och minus dit kopplar du ekolodet och lampan. Regulatorn fungerar som säkring och skyddar mot för stor urladdning av batteriet som annars skadar det. Vet inte exakt vilket batteri du tittat på, hos Biltema har du DESSA. De fungerar utmärkt. Biltema har också bra LED-lampor vilket du bör ha eftersom de drar minst ström.

Okej tack så mycket för hjälpen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Halogen drar ut batterier snabbt, speciellt ett så pass litet..

köp ett något större batteri, tänk på att du kan använda ungefär hälften av effekten, sedan skulle jag använda led lampa istället.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan rekommendera en säkringspanel av den här typen, http://www.biltema.se/sv/Bat/12-V/Strombrytare/Strombrytarpanel-med-automatsakringar-258815/

Den funkar bra, är enkla och har strömbrytare. Beroende på antal förbrukare kan du välja storlek på panel, du kan köra lanternor etc över den. Den måste monteras torrt dvs inne i ruffen. Biltema har kablar också.

Jobba med presskopplingar, du kan köpa en bra utväxlad presstång på Kjell & co för några hundralappar.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En säkringspanel från Biltema är jättebra, likaså riktiga pressverktyg även om jag heller jobbar med isolerade flatstift mm. Men jag antar att TS är ute feer en budgetlösning och då får man se till att hålla det så enkelt som möjligt. Största problemet är troliga att få ström i batteriet. Svårt att hitta ågot billigare/bättre sätt än med en solpanel. Till den behövs en regulator där man också får både säkring och urladdningsskydd.

20W Solpanel  349 kr. HÄR

Solcellsregulator 72 kr HÄR

Batteri 12V/12Ah 299kr HÄR

Lampa 109 kr, tex DENNA

Kabel 10m, 54.90 HÄR

SUMMA 884 kr

Kan vara bra att lägga till ett uttag för att kunna ladda telefon el sladdlampa. DETTA kostar 34.90

Man bör kanske också lägga till en lanterna tex DENNA för 199 kr

Den totala kostnaden blir då 1118 kr för ett system som enkelt och driftsäkert och som garanterat kommer att fungera bra.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej vad bra! Tack för alla tipps! Sladd har jag redan en på 250 meter! ;)  ;)  (Jobbar med sånt). Med tanke på det du säger om solcellerna, jag kommer att vara ute några timmar och segla när jag väl är ute. Har alltså tillgång till el vid bryggan när jag väl är hemma. Är det inte bättre att ladda batteriet där istället och strunta i solcellerna?  :) Tack att du kollade upp detta åt mig!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En säkringspanel från Biltema är jättebra, likaså riktiga pressverktyg även om jag heller jobbar med isolerade flatstift mm. Men jag antar att TS är ute feer en budgetlösning och då får man se till att hålla det så enkelt som möjligt. Största problemet är troliga att få ström i batteriet. Svårt att hitta ågot billigare/bättre sätt än med en solpanel. Till den behövs en regulator där man också får både säkring och urladdningsskydd.

Lampa 109 kr, tex DENNA

Kabel 10m, 54.90 HÄR

SUMMA 884 kr

Kan vara bra att lägga till ett uttag för att kunna ladda telefon el sladdlampa. DETTA kostar 34.90

Den totala kostnaden blir då 1118 kr för ett system som enkelt och driftsäkert och som garanterat kommer att fungera bra.

Snyggt svar!! Tänk om alla svar kunde vara så utförliga, klockrent!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lampa 109 kr, tex DENNA

Kabel 10m, 54.90 HÄR

SUMMA 884 kr

Snyggt svar!! Tänk om alla svar kunde vara så utförliga, klockrent!

Precis! Väldigt snällt att kolla upp sånt här till en nykomling som mig haha!!! :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Igår pratade jag med en ung tjej som precis köpt sin första segelbåt. Båten hade ingen el men hon ville lanterna och TVÅ lampor i båten så jag gjorde förslaget till henne. Det är också kul att se hur enkelt man kan bygga praktisk lösning och som Skaraborgare är ju priset viktigt;)

Har man bryggel så behövs ju ingen solpanel så den kan vänta. Förr eller senare kommer nog behovet. 

De här batterierna är alldeles utmärkta om de behandlas väl. Solcellsregulatorn gör det. Både genom att ladda dem bra och skydda mot djupurladdning. Har man tillgång till landström så ersätter man solpanelen med ett nätaggregat på typ 6-22V och 4A. Tex från en avlagd bärbar dator. Finns annars att köpa för under hundralappen. 

Fast solpanelen är väldigt bekvämt, inga sladdar att koppla, alltid fullt batteri. Är man ute på dagen tar nog ekolodet inget på batteriet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OKej vad bra! Ja denna sommaren får jag väl testa utan solceller och se hur det funkar :) Men om man använder solceller, är det bra för batteriet att alltid ta in elektricitet? Föresten, går det att ladda batteriet samtidigt som man använder det (eller det kanske var det du menade förut) :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OKej vad bra! Ja denna sommaren får jag väl testa utan solceller och se hur det funkar :) Men om man använder solceller, är det bra för batteriet att alltid ta in elektricitet? Föresten, går det att ladda batteriet samtidigt som man använder det (eller det kanske var det du menade förut) :)

Regulatorn är smart, överladdar aldrig batterierna och du kan ta ut ström samtidigt, då tas det som kan från solpanelen och resten från batteriet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Steg 1.

Om det ryms, köp ett större batteri!  Välj ett fritidsbatteri de klarar urladdningar bättre.

Men inget batteri klara att bli helt urladdad, man skall därför helst aldrig ladda ur mer än ner till 40%.

80 Ah är en bra och prisvärd storlek och det finns även syrafasta batteriboxar som passar till dessa.

Tänk även på att du skall montera fast batteriet så att det inte kan riskera att välta eller åka runt i båten och rycka i kablarna och att du skall ha säkringar som skyddar kablar och kontakter från el-brand.

Steg 2. Kapacitets uppskattning, Hur mycket ström tänker du göra av med.

Tex: Belysning Leed 3 st a 2W i 5 timmar + Bil-Stereo 10W i 3timmar + Lanternor 3st a 3W i 5 timmar + GPS+Logg+ Lod 20W i 10timmar

- Blir ca 30Wh + 30Wh + 45Wh + 200Wh = ca 305Wh.

- Ger (P/U=I   305/12 = 25 Ah  på ett dygn med förbrukningen ovan

Dvs har du ett 80Ah batteri klarar du dig och ladda när du kommer till bryggan. Har du ett litet batteri på tex 20 Ah är det för litet, på ett sådant bör man inte ta ut mer än ca 10Ah.

Steg 3. Överväga sätt att ladda

a.) via motorn med generator, troligen ingen bra ide då din utombordare saknar generator och du dessutom kör motorn för kort tid för att det skall hinna ge något.

b.)Solcell, finns både sådana man vecklar ut och sådana som man installerar permanent, den senare är effektivare och bäst. Viktigt för alla solpaner är att de inte skyms av skugga från något och att de sällan ger den effekt som står angivet eftersom det kräver att de i så fall är riktade rakt emot solen det brukar de sällan vara. (Räkna med att de ger halva effekten soliga dagar och inget då det regnar)

Man kan kort sagt aldrig få för mycket batterier eller solpaneler ur energisynpunkt, det som avgör är att ha plats och om man vill ha  det.

c.) Regulator det skall man ha för att dels skona batteriet så att laddspänningen inte blir för hög och för att få effektivare laddning.

Redigerad av Hasse_O

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

TS vill ha EN lampa, ca 0,2A och ett ekolod som drar 0,1-0,25 A. Ska han lanterna så räcker en vit, runtlysande, 0,1A.

Så varför krångla till det?

En horisontell solpanel ger ca fyra gånger sin effekt dvs en 20 W panel ger I GENOMSNITT 80 Wh/dygn dvs drygt 6Ah. Så under en normal dag behöver ekolodet ingen ström från batteriet, TS kan ha lampan tänd i 5 h och har ändå bara tagit ut mindre än 1/3 av det som lämpligt (6Ah) att ta ur batteriet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK!

Det kan alltså vara värt att skala ner el-förbrukningen, så blir elbehovet mindre.

och en solpanel gör att man slipper springa och dra sladd till eluttag för jämnan.

Det är skönt att inte vara beroende av brygg-el, det nyttjar jag bara då jag tex behöver dammsuga

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...