Chha 19 Postad 10 Maj , 2014 Jag är förvånad över det dåliga utnyttjandet av våra fritidsbåtar. Vi gick ut efter jobbet igår, fredag, en underbar kväll om än lite kyligt. I den populäraste gästhamnen i Göteborgs södra skärgård ligger två båtar. Visst väder prognosen för helgen är så där men ändå, i min värld är det konstigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 10 Maj , 2014 Fast det är väl så mycket annat som påkallar nutidsmänniskans uppmärksamhet. Dessutom tycks fint väder va solsken och ingen vind - för mig är det, det sämsta tänkbara. Hade tänkt att jag skulle va ute mycket mer under våren än det blivit. Har bara varit ute två gånger. Den 24 januari och en dag under påsk. Men jag har jobbat en hel del med båten under vintern. Satt in gångvärme från motorn som dessutom resulterade i att jag byggde om det mesta av elen. Sen har jag ju den lilla båten, som barnen mest använder, när de vill ut på holmarna och bada. Detta med tanke på namnet på din båt. Bilden är från ett år då islägget slog till så snabbt att jag inte hann att få upp båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RikardE 265 Postad 10 Maj , 2014 Det är början på maj, förra året samma tid låg isen... Det har varit en var april som gjort att man tycker att det borde vara bättre båtväder nu.. Det är nog inte jättemånga som har lagt i sina båtar än. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
adde_xboy 3 Postad 10 Maj , 2014 Jag bor i Stockholm, vandrar man runt i innerstaden är min uppskattning att 8 av 10 båtar ligger vid bryggan en solig helg i juli. Kanske är de utomlands, vid fritidshuset, jobbar etc. Båtarna används väldigt lite, men kanske är det annorlunda utanför innerstaden/Stockholm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 10 Maj , 2014 Förra året sjösatte jag 8 maj men då utan bottenmålning. Året innan åkte båten vid ungefär samma tid http://www.maringuiden.se/forum/topic/61528-övernattning-i-liten-ht-båt/?hl=övernattning I år åkte den i till förra helgen men våren i år kom av sig och jag har sett flera båtägare med vinterjacka och toppluva. Gissningsvis är hälften av båtarna i sjön. Utanför stan där jag ligger är det också så att man ser mängder med båtar vid bryggan mitt i semestertid så folk har nog annat för sig. Frugan och jag har hittills hunnit sova tre gånger i båten dagtid och tagit några kortare turer. Hemma lägger vi oss inte dagtid för att sova men i båten är det så njutningsfullt att få gunga sig till sömns Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 10 Maj , 2014 (redigerade) Men vinterjckor och toppluva och långkalsonger med för den delen hör väl till den normala utrustningen när man är ute med båten. Kommer ihåg vid ett tillfälle, när en kompis från Vänersborg hade lämnat sin J18 i min vård. Vi talar om mitten på 1960-talet. Båten närmast land på bifogad bild. Han kom ut några gånger och vi seglade i närområdet. En gång hade han fått för sig att några bekanta var på badplatsen Vallevik på Smögen. Vi la till där och gick i land klädda i täckjakor, flytvästar och toppluvor. Dom som låg i bergskrevorna i lä och solade tittade på oss som vi inte va kloka. Men det är ju ofta kallt på sjön. Och varför frysa om man inte behöver!? Redigerad 10 Maj , 2014 av toaen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser