Gå till innehåll
torsdag 05 december 2024
kawa

Extern hdd kopplas till tv

Rekommendera Poster

En vän till mig påstår att en extern hdd blir förstörd/formaterad om man kopplar den till en Tv.

Jag hävdar att det inte kan/får hända.

Någon här som är kunnig i ämnet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vår hdd formaterades av tvn och kan inte användas som vanlig hdd. Stod tydligt i tvns instruktioner så jag var medveten om det innan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok. Tack för snabbt svar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

TV mm brukar använda ett annat filsystem än Windows. Därför formaterar TVn om och raderar allt på disken. En Mac eller Linux brukar kunna läsa en Tv-hdd. Det går alltid att formatera om disken om man vill ha den till datorn istället

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Skrivskydda Hdd så kan inte TV-en formatera om den.

Sedan kan Tv läsa alla bilder i jpg el mp3 format ändå.

Det finns adapter mellan Hdd samt USB uttaget på TV som gör att Tv tror det är en USB sticka man stoppat in där. Då kan man använda vilken Hdd somhelst.

Å mig veterligen har ingen TV försökt formatera om en USB sticka/minne. Vafför skulle den formatera om Hdd? Den gör inte det utan att meddela det först.

Vilken TV har gjort det å för vem? Jag har aldrig hört talas om sådant. Datorer formaterar heller inte om Hdd utan vidare utan att fråga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den kan fråga på vissa tv-apparater, det är när den ska användas för inspelning eller pause funktion som den kan behöva formatera om Stickan/usb-hd'n för att det ska fungera.

Men för vanlig visning av film eller bilder görs det inte, det skulle ju bli svårt att spela up det som är på om den skulle formateras först.

/Bernte

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om ditt USB uttag är avsett för inspelning och Timeshift vilket nämnts ovan i tråden, så kallad PVR funktion så är chansen god att TV:n vill formatera den då den vill använda det filsystemet tillverkaren valt för funktionen. Du får garanterat en fråga först.

Är USB uttaget avsett för att visa film och foto kommer den inte att vilja formatera hårddisken. 

Ganska lätt att ta en minnessticka som du inte har något viktigt på och kolla innan du kopplar in din "viktiga" disk. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skrivskydda Hdd så kan inte TV-en formatera om den.

Sedan kan Tv läsa alla bilder i jpg el mp3 format ändå.

Det finns adapter mellan Hdd samt USB uttaget på TV som gör att Tv tror det är en USB sticka man stoppat in där. Då kan man använda vilken Hdd somhelst.

Å mig veterligen har ingen TV försökt formatera om en USB sticka/minne. Vafför skulle den formatera om Hdd? Den gör inte det utan att meddela det först.

Vilken TV har gjort det å för vem? Jag har aldrig hört talas om sådant. Datorer formaterar heller inte om Hdd utan vidare utan att fråga.

Instämmer. jag tycker inte heller att tv ska formatera utan att man får en möjlighet att avstå från det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur det är på tvn vet jag inte men på satellitmottagaren får man en fråga. Två gånger.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är som sigge skriver, jag har en sådan tv också. Skall man bara se på film eller bilder på usb minnet så formaterar den inte ngt, det är först om du skall spela in eller pausa tvn som den vill göra det . Alltid gött att ha med sig ett usb med lite film om det blir skitväder

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...