Vitec 0 Postad 9 Maj , 2014 Nån som har kopplat in kylvattnet på en Mercruiser 5.0L MPI (sjövattenkyld, årsmodell 2008) till en varmvattenberedare? Vart ska man koppla utlopp respektive retur på motorn? Skulle verkligen uppskatta om någon som har gjort detta med gott resultat kunde lägga upp nån bild. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke9000 16 Postad 9 Maj , 2014 Hej. Vattnet tar du från cirkulationspumpen, montera en slanganslutning vid den nedre tjocka slangen, finns en plugg att skruva ur där. Returen tillbaka in i termostathuset, likaså där, bort med en plugg. Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ludde17 2 Postad 9 Maj , 2014 Koppla in kölvattnet är bara lönt att göra om man har slutet kylsystem? Bara då blir kölvattnet tillräckligt varmt för att värma vattnet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vitec 0 Postad 10 Maj , 2014 (redigerade) Tack för svaren! Micke9000 - Kan du utifrån bifogade bilder visa vart man ska ansluta. Har du haft denna lösning på egen båt så att du vet att det funkar bra? Ludde17 - Vilka erfarenheter gör att du drar den slutsatsen? Eller är det menat som en fråga? Redigerad 10 Maj , 2014 av Vitec Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke9000 16 Postad 10 Maj , 2014 Tack för svaren! Micke9000 - Kan du utifrån bifogade bilder visa vart man ska ansluta. Har du haft denna lösning på egen båt så att du vet att det funkar bra? Ludde17 - Vilka erfarenheter gör att du drar den slutsatsen? Eller är det menat som en fråga? Cirkulationspump Mercruiser 5.0L MPI 2008.jpg Termostathus Mercruiser 5.0L MPI 2008.jpg Har en 7,4 MPI men det borde inte vara några större skillnader. Om jag kikar på din första bild så sitter mitt uttag i bild 1 nr:1 På termostathuset sitter det i bild 2 nr:2, fast på andra sidan termostathuset. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
syd- 33 Postad 10 Maj , 2014 kör själv med sjövattenkylning och det värmer upp beredaren väldigt bra tycker jag, ska ut till båten imorgon ska försöka komma ihåg att ta ett par bilder till dig, om ingen annan hinner före. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke9000 16 Postad 10 Maj , 2014 (redigerade) Tack för svaren! Micke9000 - Kan du utifrån bifogade bilder visa vart man ska ansluta. Har du haft denna lösning på egen båt så att du vet att det funkar bra? Ludde17 - Vilka erfarenheter gör att du drar den slutsatsen? Eller är det menat som en fråga? Cirkulationspump Mercruiser 5.0L MPI 2008.jpg Termostathus Mercruiser 5.0L MPI 2008.jpg Här är en bild på hur min är kopplad. Mvh Micke Redigerad 10 Maj , 2014 av Micke9000 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vitec 0 Postad 10 Maj , 2014 Micke9000 Tack för bilden! Har det funkat bra för dig? Hur länge måste du köra för att få varmvatten till en snabb dusch? syd- Posta gärna en bild du också! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke9000 16 Postad 11 Maj , 2014 Detta är nytt för mig med men efter att kört båten till hemmahamnen igår. 90min resa så var det varmt. Borde bli varmt på 30-40 min kan man ju tycka. Med vänliga hälsningar Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
syd- 33 Postad 11 Maj , 2014 Nu ska vi se första två bilderna är övre anslutningen, på ena motorn är slangen monterad och på den andra sitter en fyrkants insexplugg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
syd- 33 Postad 11 Maj , 2014 Och så har vi nedre anslutningen, första bilden med slang monterad andra med fyrkantspluggen kvar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ludde17 2 Postad 12 Maj , 2014 Tack för svaren! Micke9000 - Kan du utifrån bifogade bilder visa vart man ska ansluta. Har du haft denna lösning på egen båt så att du vet att det funkar bra? Ludde17 - Vilka erfarenheter gör att du drar den slutsatsen? Eller är det menat som en fråga? Cirkulationspump Mercruiser 5.0L MPI 2008.jpg Termostathus Mercruiser 5.0L MPI 2008.jpg Jag fick det svaret av en ägare av en marina. Själv har jag inte testat men fick svaret då jag frågade när jag köpte en ny vvb. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pingvinen 0 Postad 18 November , 2014 Vad är det för vatten, sjövatten eller separat glykolkrets, som går mellan motorn och varmvattenberedaren? Skall denna krets tömmas innan vinterförvaring? Eller får man med den "på köpet" när man fyller motorns sjövattenkylsystem med glykol? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 18 November , 2014 (redigerade) Som allt mer ålderstigen seglare som sen nå har en motorseglar måste jag konstatera att det blir allt mer motorgång när man är ute och "seglar". Dessutom har jag ju båten i sjön hela året och en och annan tur blir det även vintertid om inte isen sätter stopp. Värme från motorn kyls ju bort och har man sötvattenskylning med slutet kylsystem är det ju relativt enkelt att ta ut värme från motorn till värme, defroster, varmvattenberedare efter det behovet man har. Jag installerade defroster på rutan framför inre styrplatsen från motorvärme i våras. Funderar även på att installera vattenburen värme och en Reflexkamin. Varmvattenberedare ligger väl för min del långt ner på prioriteringslistan, men det finns ju möjlighet att göra. Jag satte en extra värmeväxlare och cirkulationspump mellan aggregatet för defrostern och motorn. Skulle det hända nåt i kretsen för värmen - slangbrott eller nått annan form av läckage - så är ju risken för bortfall av kylning till motorn betydligt mindre. När jag bygger ut kretsen med rör/slangar och element runt om i båten, monterar reflex dieselkamin och kanske också varmvattenberedare, så finns fler ju möjligheter till problem och felställen. Eftersom min motor sitter lågt i förhållande till övrig utrustning måste jag ha ett högt placerat expansionskärl för värmen vilket ju också kan ställa till problem med tanke på motorn expantionskärl för sötvattenskylningen. http://thallatha.blogspot.se/2014/02/gangvarme-fran-motorn.html Redigerad 18 November , 2014 av toaen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser