Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
Vitec

Hur koppla kylvatten via varmvattenberedare? (Mercruiser 5.0L -08)

Rekommendera Poster

Nån som har kopplat in kylvattnet på en Mercruiser 5.0L MPI (sjövattenkyld, årsmodell 2008) till en varmvattenberedare?

 

Vart ska man koppla utlopp respektive retur på motorn?

 

Skulle verkligen uppskatta om någon som har gjort detta med gott resultat kunde lägga upp nån bild.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Vattnet tar du från cirkulationspumpen, montera en slanganslutning vid den nedre tjocka slangen, finns en plugg att skruva ur där. Returen tillbaka in i termostathuset, likaså där, bort med en plugg.

 

Mvh

Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Koppla in kölvattnet är bara lönt att göra om man har slutet kylsystem? Bara då blir kölvattnet tillräckligt varmt för att värma vattnet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack för  svaren!

 

Micke9000 - Kan du utifrån bifogade bilder visa vart man ska ansluta. Har du haft denna lösning på egen båt så att du vet att det funkar bra?

 

Ludde17 - Vilka erfarenheter gör att du drar den slutsatsen? Eller är det menat som en fråga?

 

 

post-99223-0-83041300-1399721292_thumb.jpg

post-99223-0-31616400-1399721298_thumb.jpg

Redigerad av Vitec

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för  svaren!

 

Micke9000 - Kan du utifrån bifogade bilder visa vart man ska ansluta. Har du haft denna lösning på egen båt så att du vet att det funkar bra?

 

Ludde17 - Vilka erfarenheter gör att du drar den slutsatsen? Eller är det menat som en fråga?

 

 

attachicon.gifCirkulationspump Mercruiser 5.0L MPI 2008.jpg

attachicon.gifTermostathus Mercruiser 5.0L MPI 2008.jpg

 

Har en 7,4 MPI men det borde inte vara några större skillnader.

 

Om jag kikar på din första bild så sitter mitt uttag i bild 1 nr:1

 

På termostathuset sitter det i bild 2 nr:2, fast på andra sidan termostathuset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kör själv med sjövattenkylning och det värmer upp beredaren väldigt bra tycker jag, ska ut till båten imorgon ska försöka komma ihåg att ta ett par bilder till dig, om ingen annan hinner före.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack för  svaren!

 

Micke9000 - Kan du utifrån bifogade bilder visa vart man ska ansluta. Har du haft denna lösning på egen båt så att du vet att det funkar bra?

 

Ludde17 - Vilka erfarenheter gör att du drar den slutsatsen? Eller är det menat som en fråga?

 

 

attachicon.gifCirkulationspump Mercruiser 5.0L MPI 2008.jpg

attachicon.gifTermostathus Mercruiser 5.0L MPI 2008.jpg

 

Här är en bild på hur min är kopplad.

 

Mvh

Micke

post-58853-0-45837200-1399737405_thumb.jpg

Redigerad av Micke9000

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Micke9000

Tack för bilden! Har det funkat bra för dig? Hur länge måste du köra för att få varmvatten till en snabb dusch?

 

syd-

Posta gärna en bild du också!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta är nytt för mig med men efter att kört båten till hemmahamnen igår. 90min resa så var det varmt.

 

Borde bli varmt på 30-40 min kan man ju tycka.

 

Med vänliga hälsningar

Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu ska vi se första två bilderna är övre anslutningen, på ena motorn är slangen monterad och på den andra sitter en fyrkants insexplugg.

post-85114-0-70249400-1399812081_thumb.jpg

post-85114-0-10870200-1399812099_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och så har vi nedre anslutningen, första bilden med slang monterad andra med fyrkantspluggen kvar.

 

post-85114-0-75594700-1399812240_thumb.jpg

post-85114-0-50645800-1399812232_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren!

 

Micke9000 - Kan du utifrån bifogade bilder visa vart man ska ansluta. Har du haft denna lösning på egen båt så att du vet att det funkar bra?

 

Ludde17 - Vilka erfarenheter gör att du drar den slutsatsen? Eller är det menat som en fråga?

 

 

Cirkulationspump Mercruiser 5.0L MPI 2008.jpg

Termostathus Mercruiser 5.0L MPI 2008.jpg

 

Jag fick det svaret av en ägare av en marina. Själv har jag inte testat men fick svaret då jag frågade när jag köpte en ny vvb.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för vatten, sjövatten eller separat glykolkrets, som går mellan motorn och varmvattenberedaren?

Skall denna krets tömmas innan vinterförvaring? Eller får man med den "på köpet" när man fyller motorns sjövattenkylsystem med glykol?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som allt mer ålderstigen seglare som sen nå har en motorseglar måste jag konstatera att det blir allt mer motorgång när man är ute och "seglar".

 

Dessutom har jag ju båten i sjön hela året och en och annan tur blir det även vintertid om inte isen sätter stopp.

 

post-53310-0-54058100-1416310704_thumb.jpg

 

Värme från motorn kyls ju bort och har man sötvattenskylning med slutet kylsystem är det ju relativt enkelt att ta ut värme från motorn till värme, defroster, varmvattenberedare efter det behovet man har.

 

Jag installerade defroster på rutan framför inre styrplatsen från motorvärme i våras. Funderar även på att installera vattenburen värme och en Reflexkamin. Varmvattenberedare ligger väl för min del långt ner på prioriteringslistan, men det finns ju möjlighet att göra.

 

Jag satte en extra värmeväxlare och cirkulationspump mellan aggregatet för defrostern och motorn. Skulle det hända nåt i kretsen för värmen - slangbrott eller nått annan form av läckage - så är ju risken för bortfall av kylning till motorn betydligt mindre.

 

post-53310-0-09262000-1416311488_thumb.jpg

 

När jag bygger ut kretsen med rör/slangar och element runt om i båten, monterar reflex dieselkamin  och kanske också varmvattenberedare, så finns fler ju möjligheter till problem och felställen. Eftersom min motor sitter lågt i förhållande till övrig utrustning måste jag ha ett högt placerat expansionskärl för värmen vilket ju också kan ställa till problem med tanke på motorn expantionskärl för sötvattenskylningen.

 

http://thallatha.blogspot.se/2014/02/gangvarme-fran-motorn.html

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...