Puttepick 1 Postad 9 Maj , 2014 Jag är en van Motorist på sjön som har som sparat ett par kronor som ska investeras i en Segelbåt. Jag är intresserad av en rymlig men mindre familjebåt som inte är allt.för nervös att segla. Jag har kikat på två väldigt välskötta båtar och.naturligtvis hävdar säljarna att just deras båt är det rätta valet för mej så därflr frågar jag er här. Båtarna är en Maxi 87 och en Maxi Fenix Dinette som är likvärdigt utrudtade och i likvärdigt skick 87 är några kr Dyrare men å andra sidan känns den genuinare och har inte samma plastiga känsla invändigt som Fenix. Samt att den har en nyreniverad motor. Vad ska jag välja. Jag har tänkt hyra ut den då jag själv inte seglar den vad skulle en hyrestagare välja för båt. Tacksam för råd och tips Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 9 Maj , 2014 Jag gillar Maxi 87, men jag tror en hyrestagaren väljer Fenix då det är en modernare båt. Lycka till med ditt båtval Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Puttepick 1 Postad 9 Maj , 2014 Ok. Jo visst. Är lite rudis själv då jag tidigare inte tänkt tanken på att ägaen segelbåt men nu har suget blivit högst påtagligt att segla. Jag hsr ju egentligen inga ekonomiska behov av att hyra ut båten men i sommar kommer den mest att ligga i hamn vid Högakusten då jag själv har mycket jobb så då kan jag hyra ut den till en rimlig slant och inte någit fantasipris i stället för att den ska stå vid bryggan mestadels outnyttjad. En båt ska segla Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 9 Maj , 2014 (redigerade) Om man tar fasta på dina ord "...........som inte är allt.för nervös att segla." så år det ju en långkölad segelbåt du söker. Den tål ju dessutom att gå på grund med. Men så var det ju det här med uthyrning. Redigerad 9 Maj , 2014 av toaen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Puttepick 1 Postad 9 Maj , 2014 Nej de var vel inte riktigt så jag menade med nervös utan ner att det inte är en räjser jag söker. Nej en relativt modern båt är jag intresserad av annars hade jag tittat på en Vega eller liknande. Men jag suger i mej av alla tios och råd Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 9 Maj , 2014 Nej de var vel inte riktigt så jag menade med nervös utan ner att det inte är en räjser jag söker. Nej en relativt modern båt är jag intresserad av annars hade jag tittat på en Vega eller liknande. Men jag suger i mej av alla tios och råd När jag läste "nervös" tänkte jag mer fenkölade båtars möjlighet att brotscha. Är man inte van så blir man nog nervös om man inte vet vad man skall göra. Släppa skoten. Långkölande båtar är ju förlåtande och kan ju nästan behandlas hur som helst. Vad menar du med "nyreniverad motor" är det en nyrenoverad motor eller nyinstallerad motor? Maxi 87 byggdes mellan 1975 och 1982 Maxi Fenix mellan 1981 och 1991. Det är ju i bägge fallen gamla båtar och motorerna i dem är lika så. Jag bytte ut motorn i min båt från 1979 för ett par år sen. Ett motorbyte går ju i runda slängar på 100 000 kr. Så en båt med en ny motor skall man inte förakta. Skall man sen hyra ut måste man räkna med att de som hyr båtar många gånger inte är lika noga med det de hyr som många båtägare själv. Man har ju hyrt och det skall fungera - skit samma hur man behandlar båten ifråga. Har du hemmahamn nånstans på Hög kusten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Puttepick 1 Postad 9 Maj , 2014 Motorn är urlyft och genomgången där allt som varit tveksamt åtgärdats. Jag har inte allt i skallen här och nu vad som gjordes men har det på mail. Ja motorbyte är inte billigt. Jo har hyrt ut min motorbåt tidigare så jag vet precis vilka krav jag ställer på den som hyr. Som jag skrev så är jag inte i behov att hyra ut båten för att få potatis på bordet så jag kan ställa vissa krav och passar inte de så får dom hyra nåt annat.jag skaffar båten för rent nöje och inte för atttjäna pengar. Vill bara få lite tips och råd från dom som vet lite mer än jag. Bockar och Bugar ödmjukt för dom som kan. Har Båtplats i Timrå men väntar på besked pm en plats i Docksta då jag kommer tillbringa större delen av sommaren i distriktet pga jobb där i krokarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Puttepick 1 Postad 9 Maj , 2014 Ursäkta alla stavfel. Skriver på telefonen med mina fläskiga fingrar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sator 25 Postad 9 Maj , 2014 Hej! Jag har själv en Maxi Magic. Som är av samma generation som Fenixen. Fenixen är en betydligt modernare konstruktion. Skulle välja den alla dagar i veckan jämfört tidigare Maxi modeller. Modern 7/8 rigg med självslående fock. Perfekt när man nöjesseglar med vänner och bekanta som inte är seglingsvana. Man kan enkelt segla själv utan att behöva dra runt en Genua i slagen. Båten är mycket mer lättdriven i svaga vindar. Broachar som toan beskriver behöver du inte vara orolig för. Jag seglar min båt hårt ibland för att det är kul. Samt för att testa gränser och lära sig mer hur båten betesregel och Reagerar. Har broachat ett antal ggr. Men, då har jag drivit på hårt i högre vindstyrkor med full seglingsättning. Båten lutar väldigt mycket innan broschen kommer. Har man som normalt kanske satt ett rev, släppt lite på skoten. Så ska det väldigt mycket till innan det händer något obehagligt. Fenixen kommer du uppskatta som en riktigt trevlig båt att segla. Där det (om man vill) går att lära sig att trimma segel mm på ett bra sätt. Fenixen är en fabiljebåt. Ingen räcer. Med trevliga segelingsegenskaper. Där ligger Maxi 84-87 i lä. Men, det är ju en nyare konstruktion. Tror den dagen du ska sälja. Så är nog Fenixen mer lättsåld. Själv letade jag till en början efter en Maxi 84. Men, efter mycket funderande. Så blev Magic det rätta valet för mig. Hur som.. Lycka till med segelbåts köpet! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Puttepick 1 Postad 9 Maj , 2014 Tackar. Suger i mej av alla tips Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 9 Maj , 2014 Jag tolkade ordet "nervöst" på ett helt annat sätt än vad TS menade. Nej det är nog inte så vanligt att man broachar, Jag har bara varit med om det en gång - i svärsonens Albin Express. Vi seglade rätt hårt. Fast det är nog inte fel att känna till fenomenet. Lycka till med båtköpet. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sator 25 Postad 9 Maj , 2014 Express är fin båt att segla! Tycker man kan se det så här med nyare och äldre båtar. Nyare båtar har mer segelyta (oftast) än 60-70 talsbåtar.( 80 och 90 talsbåtar är inga nya båtar heller. ) Men vid 80 talet började man i allt mer utsträckning ha mer rigg och större segerplan än tidigare. Lite felaktigt ( ibland korrekt bedömt) anklagade man båtarna för att vara veka. ( kränga mycket) Visst, jämför man en Maxi 87 med en Fenix så är det skillnad. Maxi 87 kanske man ska börja fundera på att ta ett rev i storen vid 10-12 m/s? Fenixen revar man kanske vid 7-8 m/s. Beroende på hur bekvämt man vill segla. Men, vid lättare vindar så seglar man Fenixen när 87 troligen går för motor. Tycker att det är bättre att ta ett rev tidigare än att gå för motor i lätt vind? Moderna segelmaterial och former. Gör att man inte behöver reva lika tidigt som förr. En trimmar rigg, som Fenixen har. Gör att när man lärt sig riggtrim lite grann. Ytterligare höjer nivån till när man tar ett rev. Magicen revar jag sällan i 8 ms. Sedan beror det på var jag seglar och hur mycket sjö det går. Fasiken vad seglingssugen jag blev! Vad du än väljer. Köp en segelbåt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sator 25 Postad 9 Maj , 2014 Lite info om båtarna. En gammal sida som är rätt död. Men infon finns kvar! http://www.maxisidorna.com Sedan finns boken 700 segelbåtar i test. Mycket bra. Dock Speglas testerna av testarnas egna preferenser. Men ger ändå ett generellt bra underlag och info till de nyfikna läsarna. Hjälpte mig i mitt val av båt. Trots testarens sug efter mera finsnickerier och klassiska linjer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Puttepick 1 Postad 9 Maj , 2014 BUCKLER 23. Med Rå Segel och klyvare på fockmasten och Gaffelrigg på Mesanmasten allt i äkta kanvas. Tändkule motor från Säffle i de få undantags fall den inte seglar så bra. Nej skämt och sido en Fenix kanske inte är ett så tokigt val. De finns ju en hel del på marknaden men en Buckler ska jag bara försöka hitta som reklampelare för min lilla Komposit firma Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser