Eken 5 Postad 9 Maj , 2014 Som det är nu har jag ett startbateri och ett förbrukarbatteri kopplade till varsin huvudströmbrytare. skall byta ut förbrukarbatteriet och tänkte då komplettera med ett till så jag får 2 förbrukarbatterier. När jag kopplar ihop dessa tar jag då en kabel från + från det ena batteriet till + det andra och sen en kabel från minus från de ena batteriet till minus på det andra batteriet.... Är de så enkelt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Havkat 5 Postad 9 Maj , 2014 Koppla då helst + på ena batteriet och - på det andra så jobbar dom som ett batteri. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
moggep 27 Postad 9 Maj , 2014 Ja, men man brukar rekommendera att man kopplar in batterierna diagonalt. Dvs du kopplar ihop batterierna med plus till plus och minus till minus. Men sedan kopplar du plus från det första batteriet till plusplinten, och minus från det andra batteriet till minusplinten. Då belastas och laddas batterierna jämnare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eken 5 Postad 9 Maj , 2014 Ok ja då är jag med på hur ja ska göra. ... Samma grovlek på alla kablar eller? För att ladda denna batteribank med batteriladdare räcker det då med att koppla laddaren till det ena batteriet så laddas de båda 2 eller ska laddaren kopplas på + på det första batteriet och minus på det sista batteriet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 511 Postad 9 Maj , 2014 Ok ja då är jag med på hur ja ska göra. ... Samma grovlek på alla kablar eller? För att ladda denna batteribank med batteriladdare räcker det då med att koppla laddaren till det ena batteriet så laddas de båda 2 eller ska laddaren kopplas på + på det första batteriet och minus på det sista batteriet? Det är egalt hur du sätter laddanslutningen på batterierna. Bara det är + till + och - till -. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Havkat 5 Postad 9 Maj , 2014 Om man tar ström över båda batterier är det lämpligt att ladda på samma sätt. Det har jag fått lära mig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 9 Maj , 2014 (redigerade) Här kan den nördige lära sig att parallellkoppla batterier. Metod 2 är vad många använder i praktiken. Laddaren ska kopplas in där generatorn är ansluten, dvs. plus längst ner och minus högst upp i bilden. Mackey Redigerad 9 Maj , 2014 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eken 5 Postad 12 Maj , 2014 Bra beskrivning då har ja koll:-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser