Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025
Eken

paralellkoppla batteri

Rekommendera Poster

Som det är nu har jag ett startbateri och ett förbrukarbatteri kopplade till varsin huvudströmbrytare.

skall byta ut förbrukarbatteriet och tänkte då komplettera med ett till så jag får 2 förbrukarbatterier.

När jag kopplar ihop dessa tar jag då en kabel från + från det ena batteriet till + det andra och sen en kabel från minus från de ena batteriet till minus på det andra batteriet.... Är de så enkelt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Koppla då helst + på ena batteriet och - på det andra så jobbar dom som ett batteri.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, men man brukar rekommendera att man kopplar in batterierna diagonalt. Dvs du kopplar ihop batterierna med plus till plus och minus till minus. Men sedan kopplar du plus från det första batteriet till plusplinten, och minus från det andra batteriet till minusplinten. Då belastas och laddas batterierna jämnare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok ja då är jag med på hur ja ska göra. ... Samma grovlek på alla kablar eller?

För att ladda denna batteribank med batteriladdare räcker det då med att koppla laddaren till det ena batteriet så laddas de båda 2 eller ska laddaren kopplas på + på det första batteriet och minus på det sista batteriet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok ja då är jag med på hur ja ska göra. ... Samma grovlek på alla kablar eller?

För att ladda denna batteribank med batteriladdare räcker det då med att koppla laddaren till det ena batteriet så laddas de båda 2 eller ska laddaren kopplas på + på det första batteriet och minus på det sista batteriet?

Det är egalt hur du sätter laddanslutningen på batterierna. Bara det är + till + och - till -.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man tar ström över båda batterier är det lämpligt att ladda på

samma sätt. Det har jag fått lära mig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Här kan den nördige lära sig att parallellkoppla batterier.

Metod 2 är vad många använder i praktiken.

batt_new.gif

Laddaren ska kopplas in där generatorn är ansluten, dvs. plus längst ner och minus högst upp i bilden.

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra beskrivning då har ja koll:-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...