ante39 0 Postad 8 Maj , 2014 Har en gammal plåtbåt (deplacement, knappt 7 meter, ca 2,5 ton, bombåt, kölkylning) med en MD21 (Peugeotblocket) i bedrövligt skick. Av vad jag forskat fram så var de på ca 65 hk. Nu är frågan, skall jag försöka hitta en liknande eller leta nån helt annan (lågvarvig?) diesel med några hästar till. Båten ska användas till att dra och knuffa tunga saker så kraft är prioriterat. Max storlek på proppen blir ca 45 cm och jag vet givetvis att stigningen är viktig också. Det kommer att sitta en is-strut i form av rundjärnsstänger kring proppen. Ni som kan bombåtar vet vad jag menar :-) Förslag mottages tacksamt om alternativ. Har ingen jättebudget så det gäller främst det som går att hitta på begmarknaden och att man får tag i reservdelar i Sverige. Kanske duger det med en nyare MD21 bara stigningen är den rätta på proppen? Det vore isf den simplaste lösningen eftersom backslaget verkar vara i hyfsat skick... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s59746 88 Postad 9 Maj , 2014 (redigerade) MD21 är billig att renovera (jämfört med rena VP motorer). Den är däremot inte speciellt stark , toppeffekten är 62 hk men i praktiken bör man inte ta ut mer än 45 för att den skall hålla länge. Mycket bra och robust i snipor men nog inte särskilt bra att bogsera med pga sitt höga varv. En liten propeller med högt varv är ju inge vidare när man skall bogsera i låg fart och det blir svårt att hitta en vettig stigning som passar för marchfart med. Du blir begränsad av den utväxling du har i backslaget med. Om du bara kan få plats med en stor nog propeller så är nog någon gammal lågvarvig diesel bättre. Perfekt vore ju nog nån riktigt gammal penta baserade på Volvos gamla trecylindriga traktormotor som BM 1113 , de hade massor med vrid och lågt varv. De var otroligt slitstarka och delar finns än idag. Dock kan det vara problem med kylssystemdelar och framför allt backslag med delar. De hade runt 60 hk. Hörde nån gammal skröna om att när dieslarna kom i bogserbåtar så testade man dem mot de gamla med ångmaskiner genom att provdra mot pollare i en Engelsk hamn. Dieslarna drog bra och hade högre effekt på papperet, men de gamla med ångmaskin drog pollarna ur kajen. Ångmaskiner kan ge maximalt vridmoment vid hur lågt varv som helst, vilket dieslar aldrig kan. Redigerad 9 Maj , 2014 av s59746 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ante39 0 Postad 10 Maj , 2014 Tack för svaret! Jo, jag har funderat på de gamla maskinerna och jag läser allt just nu för att lära mig mer. Känns ändå som att det måste finnas något lite modernare (80-90tal) som går lätt att underhålla. Timmerassistans med små starka båtar är en utdöd bransch, så man förstår samtidigt att det inte finns någon större marknad för såna typer av motorer nuförtiden... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser