rilloo 0 Postad 8 Maj , 2014 (redigerade) Har en 77as evinrude 75 hästare på en liten sportbåt 4.5 meter, den går perfekt då man passerar en viss fart, då skjuter det iväg, men i början är den seg. Ska man dra upp en wakeboard åkare på 80 kilo så är det preciis att det går för den orkar inte.. man får hålla full gas säkert 20 sekunder innan den mest erfarna åkaren tar sig upp, går inte dra upp en ovan. har precis köpt ny propeller oxå som ska vara ganska axsnabb, men ingen skillnad. båten varvar 5600 maxvarv 33 knop och går bra men segt just där i början. Går detta ändra på nått sätt, sitter det nå accpumpar i gasarna som kan kitta igen eller nåt sånt? Eller är dom så här sega i starten? Tycker 75 hk borde vara starkare, polares 30 hästare drar nästan bättre. Redigerad 8 Maj , 2014 av rilloo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 8 Maj , 2014 Seg i början,,,,,,,,,,,,, vad sammanliknar du med? "Seg" är i min värld något realistisk. Min fru börjar bli nogot seg.....tacka gud...........;.-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 9 Maj , 2014 Skulle snarare säga att du har en propp för att åka fort när den planat och inte en som ska dra tungt. Din propp har inte tillräckligt grepp i vattnet innan plan och orkar därför inte dra upp wakebordåkaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knoparn 6 Postad 9 Maj , 2014 Ja, min är likadan. 70hk Evinrude -79, dålig acceleration men går på bra när den planar ut... Har också hela tiden trott att det har med propellern att göra. Mig gör det inte så mycket för vi åker inte skidor är mer nöjd med den eftersom den går tyst och någorlunda bränslesnålt. Är man fler än fem i båten så blir det dock segt upp i plan... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawing 10 Postad 10 Maj , 2014 Fel propeller, man måste välja på hög fart med lite last eller bra drag med mycket last. Eller en propeller som är ett mellanting och varken bra på det ena eller andra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 10 Maj , 2014 Jag gissar att riggvinkeln ställs in manuellt på nämnda motor och då kan man prova att ställa in så att båten planar lättare. På äldre motorer brukar det finnas en sprint och olika hål att sätta den i. Sätt sprinten så att propellern kommer närmare båten för snabbare planing Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rilloo 0 Postad 10 Maj , 2014 Står i mina original-broschyr för motorn att 17" propeller är för snabb hastighet och 15 för med sportigt,(en bild på en vattenskidåkare på bilden), köpte då alltså en 15 tummare men vart inte mycket skillnad från 17 tummarn, har sett 13" finns oxå tror ni det blir nån stor skillnad om jag byter till en sån? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 718 Postad 11 Maj , 2014 (redigerade) För stor stigning på propellern är som att försöka starta bilen i treans växel, det går tungt. Själv gick jag ner en tum i stigning på min Evinrude 50 för att få upp båten i plan när den är fullastad. Fick offra ett par knop i toppfart men det är ändå sällan jag verkligen behöver köra för fullt så det spelar ingen roll. Innan du börjar köpa upp dig på ett knippe propellrar kan det vara en god idé att åtminstone göra ett kompressionstest på motorn så du vet att alla hästar är hemma. Kolla samtidigt att alla tändstift ser likadana ut, alltså ändan som sitter inne i cylindern. (Gav samma råd till en kompis som senare sa att de är lika vita och fina allihop, han hade inte skruvat ut dom :-) ). Kan ju vara att du har en dålig tändspole eller skit i ena förgasaren. Redigerad 11 Maj , 2014 av Faderullan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rilloo 0 Postad 11 Maj , 2014 (redigerade) även min båt åkte ner från 35 knop till 33. Böt även stift här om dan för dom såg gamla ut men vart inte bättre, ska kolla kompressionen oxå men känns bra eftersom den drar på fint just efter visst varv. rengjorde även förgasarna då jag köpte båten och hittade då en metallflisa i ett munstycke :S efter det började den gå bättre. Läste även att denna motor ska varva mellan 5200-5800, min varvar kring 5500-5600 på full gas ensam i båten. Kanske kan köpa en ännu mindre propeller så den varvar kanske samma fast med last? som sagt, toppfart är inget jag bryr mig om används bara till vattensporter. ska iväg och kolla kompen nu har en mätare liggandes så får vi se. Redigerad 11 Maj , 2014 av rilloo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rilloo 0 Postad 14 Maj , 2014 8.8, 9.3, 9,7 var kompen på Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rilloo 0 Postad 27 Juni , 2014 det är väl okej?.. har nu köpt en ännu värre propeller 13 " 11 nu ca 28 knop. det vart bättre, men inte bra nog.. när jag kör själv på låga varv så stegrar båten litegrann och går djupt bak, får man upp fart rätar den på sig.. det är ju samma när man drar någon bakom, den går lixom för djupt bak i början. Jag har lastat 50 kg i fronten på båten och bak har jag batteri och tank, Vad tror ni kan jag lasta på ännu mer vikt fram eller? Och hur ska motorn vara i höjd jämfört med båten? bifogar bild Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 28 Juni , 2014 Om man ser på skrovvinkeln har den ganska mycket V-form vilket betyder att den behöver mycket motoreffekt att ta sig upp i planing fort nog. Att då dra upp en åkare kan bli besvärligt. Tittar man på rena wakeboardbåtar är de väldigt platta i botten just för att komma upp fort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 487 Postad 29 Juni , 2014 Har du provat att trimma in riggen som någon föreslog tidigare? Det borde ge önskat resultat, eller i alla fall en bra bit på väg. Istället för att lasta i vikter i fören borde det vara enklare att lasta i personer som tar sig i och ur båten själva. När du hittat rätt vikt så lägg i vikterna. 50 kg tror jag inte räcker, snarare 100 kg. Men som sagt, prova dig fram. Vattensäckar är praktiska om du ofta vill ta bort och lägga till vikt, bara att hälla ut eller fylla på. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ljusdans 13 Postad 29 Juni , 2014 Din båt ser ut att sakna trimplan, vilket borde göra stor skillnad. Särskilt om motorn saknar powertrim. Men billigaste lösningen = trimma in riggen manuellt så långt det går och lägg barlast/passagerare i fören. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rilloo 0 Postad 29 Juni , 2014 jo jag har justerat riggen så långt det går. ska prova ha en kille sittandes på fören så får jag se , är nog det att jag har fel båt då för motorn går rent å fint Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 487 Postad 29 Juni , 2014 Jag vet inte om trimplan kan hjälpa när båten är så v-bottnad som din är. Någon annan som vet? Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frans73 8 Postad 29 Juni , 2014 Tror inte det har så mycket med v-bottnen att göra snarare tror jag att bärigheten på den smala båten är för dålig+ att gammla Evinrude inte är kända för att vara acc-snabba, men be någon båtmeck att kolla upp tändinställningen och förgasarna dom är nämligen väldigt kännsliga på det MVH P Fransson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rilloo 0 Postad 6 Juli , 2014 kan nån tipsa hur man kollar upp tändinställningen själv? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 10 Juli , 2014 Den kan ju vara lite snålt ställd på lågfarten, ge de en kvart på varje skruv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rilloo 0 Postad 10 Juli , 2014 finns ingen skruv, står i min bok att det är fixed high and low speed jets. no adjustment is required. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rilloo 0 Postad 13 Juli , 2014 ingen som vet hur jag kollar tändningen?? eller vilka munstycken det ska vara i förgasarna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rilloo 0 Postad 15 Juli , 2014 har kollar lite och tändplattan följer med när jag gasar.. Men den följer bara med till halv gas ungefär, sen när jag trycker fullt så står plattan i samma läge som på halv gas. Ska det vara så eller ska plattan följa med så den är i maxläge endast på fullgas? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rilloo 0 Postad 15 Juli , 2014 Här har ni en film på hur stagen går, tändplattan högst upp går alltså till maxläge före förgasarna ens börjar gasa, stämmer detta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JCreutzer 1 Postad 22 Juli , 2014 Ang. filmen så ser det ut att stämma. tändningen kollas lättast med ett stroboskop typ http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Testinstrument-och-Elektronik/Tandinstallningslampa-151355/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser