Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
anderz86

Yamaha F80 till F100?

Rekommendera Poster

Hej, jag har hört att om man tar bort en holk i insuget på en F80 EFI och uppgraderar softan i ecun så skall det bli F100, stämmer det verkligen? Blir det verkligen som en F100 då eller skiljer också kammar mellan motorena?

 

Nån som har erfarenhet av denna ändring på en Yamaha F80 EFI?

 

 

Mvh

Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var en artikel i senaste Vi Båtägare om detta ämne. Läs där. Intressant!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var en artikel i senaste Vi Båtägare om detta ämne. Läs där. Intressant!

 

Tack ska leta reda på den då!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det räcker att ta bort strypningen i insuget för att få ett par hästar till. Jag gjorde det på min F80 och det gjorde skillnad.

Jag tror att man behöver byta styrboxen för att tändningen ska ställa sig rätt och få ut dom sista hästarna. Listpriset på den ligger omkring 10000 om jag inte minns fel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

stewe, fick du nå mera varv/fart när du tog bort strypningen?

 

 

http://www.lundinsmarin.se/ och deras samarbetspartner i Finland, [url=http://www.mikatek.fi/documents/online_editable_page_1.php kan byta softa i ecun, Kostar 495€ vid mikatek. Någon som har erfarenhet av denna uppdatering?

Redigerad av anderz86

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett "Problem" med att bara ta bort strypningen är att motorn kommer gå med ett snålare blandningsförhållande än innan. Det verkar dock funka ganska bra ändå för de flesta. Yammorna sägs gå lite fett orginal men man tarvar på denna säkerhetsmarginal och hamnar man för snålt finns risken att det händer tråkiga saker, brända kolvar t ex.

 

En sån här Yamaha har ett relativt dumt speed density-system som kör i open loop. Det är alltså ganska lätt att lura motorstyrningen att feta upp om man vet vad man pysslar med. Vill man känna sej safe så ser man till att få i en F100 programvara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja. Jag märkte en förbättring i varv och toppfart. Gasen på min motor som var från 06 verkade kontrolleras av luftspjället och jag upplevde att innan avmonteringen av strypningen fanns liksom ingen mer gas att ge från 3/4 av fullgas. Det gjorde ingen skillnad om man gasade mer. Däremot gjorde det efter att jag tog på pluggen.

Därför drog jag slutsatsen att den största strypningen låg på luftintaget och antog att insprutningen ställde sig automatiskt.

Men så var alltså inte fallet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja. Jag märkte en förbättring i varv och toppfart. Gasen på min motor som var från 06 verkade kontrolleras av luftspjället och jag upplevde att innan avmonteringen av strypningen fanns liksom ingen mer gas att ge från 3/4 av fullgas. Det gjorde ingen skillnad om man gasade mer. Däremot gjorde det efter att jag tog på pluggen.

Därför drog jag slutsatsen att den största strypningen låg på luftintaget och antog att insprutningen ställde sig automatiskt.

Men så var alltså inte fallet.

Nej, styrsystemen i utombordare är inte särskilt avancerade. De mäter ofta bara temperaturer på motor och inluft, varvtal samt gaspådrag och slår sedan upp i en tabell hur lång tid insprutarna skall vara öppna.

 

I insprutningssystem med lambda-sond mäts dessutom syreinnehållet i avgaserna, som sedan får justera bränslemängden. Bränslesystemet får därmed återkoppling på sin reglering och systemen betecknas därför closed loop, till skillnad från de utan återkoppling som följaktligen är open loop.

 

Ett closed loop system kan hantera ändrade förutsättningar som inte mäts med sytsmets givare, t.ex. ökad effekt eller högre inblandning av etanol, genom att läsa av konsekvenserna i avgasernas sammansättning och justerar därefter.

 

I ett open loop saknas återkopplingen och man är hänvisad till nytt styrprogram eller vid små förändringar, vilket jag tror jarb antydde ovan, lura systemet att tro att t.ex. temperaturen är något lägre än i verkligheten.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, lura motorn att den går med kallare insugsluft än den i verkligheten gör genom o manipulera MAT-sensorn eller öka upp bränsletrycket är väl de möjligheter som står till buds. Bränsletrycket är nämligen inte övervakat av ECU'n, den förutsätter att det ligger enligt tabellerna i ett visst förhållande till insugningsvacuumet. Men som sagt, man bör veta lite vad man pysslar med innan man exprimenterar. Har aldrig gjort detta själv men skulle inte känna mej trygg i exprimenterandet utan YDIS, järnkoll på stiften o helst oxå avgasmätning, uttag finns i regel i avgasmanifolden. Åtminstone inte så länge dessa motorer fortfarande representerar ett anseeligt värde. Himpa-vimpa lösningar på en gammal relativt värdelös motor känns mer OK. Men det är bara mina två ettöringar av myntet :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att "dra pluggen" borde bara förändra bränslebehovet vid höga varvtal. Ett ökat bränsletryck eller simulerad lägre temperatur på insugningsluften borde öka bränslemängden linjärt över hela varvtalsområdet. Motorn bör därmed generellt gå mindre bränsleekonomiskt, med ökad mängd oförbränt bränsle ut i avgaserna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst blir det så o skillnaden i spridarnas öppningstid mellan F80-100 är säkerligen inte linjär men det är nog inte heller så enkelt att F100 bara fetar på när ytan på spjällöppningen är större än strypningens yta. Det kommer troligen ske en tryck/hastighets ändring över strypningen långt tidigare. Yammors ECU slutar i regel helt att reglera på MAP vid 30% TP och under 10% kör den helt på MAP och skiter i TPS-värdet. Hursom stärker det argumenten för "rätt" programvara..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att tråden kom igång! 

 

Grejen är den att jag är lite intresserad av en Yamarin 56 sc som har en F80 monterad men jag skulle vilja ha en med F100. Det skulle ju gå att köpa den med F80 bara man visste med säkerhet att man får den uppgraderad till F100 och att det inte är bara så att det kommer nån hk till.

 

Har någon tagit bort strypningen och/eller byt program i ecun och kan säga hur många knop det gav eller hur mycket varv det gav och på vilken båt? Ny stigning på propellern blir ju troligen aktuellt om man får den till F100

 

Vet nån var man hittar sprängskisser på Yamaha utombordare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sprängskisser på F75 och F90 hittar jag på boats.net och dom emellan så har kammarna samma serienummer iaf.  Då är frågan hur skiljer sig F75 och F90 mot våra F80 och F100?

 

 

Tack för alla svar såhär långt!

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du tar väck strypningen och byter programvara har du en F100. Så det går alldeles utmärkt att köpa en F80 och bygga om den till F100. Det är att inte gå hela vägen utan att bara ta bort strypningen som är tveksamt. Det här är inget nytt, nu effektreglerar man i huvudsak med mjukvara, på tvåtaktarnas tid var det i huvudsak förgasarna som styrde effekten inom samma motorfamilj.. Det gjorde man för övrigt oxå på F80-100 innan de fick EFI. Smäller man på F100 förgasare på en F80 har man en F100 med F80-dekaler..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Lånar denna tråden lite då jag går i samma tankar som trådskaparen. Jag har tänkt att lämna in min ecu för omprogrammering hos lundins marin men det där med att ta bort strypningen verkar krångligt och riskabelt. Min tanke är att köpa motsvarande del till en f100 och montera den på min f80 så har jag gjort vad jag kan för att inget ska kunna gå fel. 

 

Nu till min fråga. Vad behöver jag köpa och var köper jag det billigast? Att döma av vad jag läst hittils är det luftburken i sin helhet samt ett rör innehållande strypningen som jag måste byta ut. Finns det möjligtvis någon vänlig själ som har artikelnummren på dessa så att jag kan börja leta runt efter ett bra pris? Jag tänkte mig att utföra själva arbetet till nästa säsong så jag har gott om tid på mig..

 

Tacksam för all hjälp jag kan få! / Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som har testat mera? Såg på en sprängskiss att det är ett annat art nr på ena kamaxeln i F100

Tänkte därför göra en budgetlösning och svarva en ny strypning med lite större hål i (+20%) och kolla stiften efter en riktig bombrepa. Vad tror experterna om det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag väcker en gammal tråd...

 

Jag har en Yamaha utombordare fyrtakt, 80Hk EFI med tillverkningsnummer 6D7/1002313 som gått 140 timmar och som jag ägt i 10 år. Tror det är en 2006:a.

 

Nu börjar barnen bli så stora så vi börjar dra en del ring och annan vattenlek. Tanken har slagit mig att höja motorkraften då jag förstått att 80 och 100 HK är samma motor med bara en annan ECU och en begränsning i luftfiltret.

 

Vet någon vad ECU har för artikelnummer? Har någon gjort detta på sin motor? Sett på eBay att folk säljer dessa ECU:s.

Eller har någon en firma att rekomendera?

 

-Jag har varit i kontakt med Lundins Marin som jag hört är duktiga och seriösa och som gör detta. De tar 5500kr för 100hk eller 6500kr för 110hk. Enligt han jag pratade med så har de kört i testbänk och motorn skulle inte på något sätt bli varmare än original och vara lika driftsäker som 100hk versionen. Ännu bättre bottenvrid och dra mindre i marschfart än versionen med 100hk.

 

Ös på med tankar och funderingar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...