Eken 5 Postad 8 Maj , 2014 Har installerat en Eberspächer d2 i båten och vill självklart att värmaren skall låta så lite som möjligt..... Har funderat på om man skulle bygga en liten låda och ljudisolera och montera värmaren i.... Skulle de funka eller kommer det bli för varmt för brännaren monterad i en låda? Som det är nu tycker jag det blir ganska varmt i stuvutrymmet den sitter monterad i. Bränslepumpen tickande tänkte jag ta lite rörisolering det borde dämpa lite. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 209 Postad 8 Maj , 2014 Börja med att ta reda på var det låter. Sannolikt borde en ljuddämpare på slangen vara mer effektiv..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eken 5 Postad 8 Maj , 2014 Mm får försöka lokalisera var det låter som mest...... Avgasljudämpare samt luftljudämpare är redan monterat. Har bara provkört den lite provisoriskt i båten änsålänge så lite småfisk återstår. ... Tyckte det lät rätt mkt när man körde full effekt men vred ja ner värmen Så var de ju inte så farligt. .. Vet inte riktigt var man brukar montera den analoga minireglaget man justerar värmen med och var som blir bäst i båten? Tycker mina kablar är rätt korta typ nåra meter bara så ja kan ju inte dra dom spec långt i båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 8 Maj , 2014 Har någon ljuddämpad en öppen spis?? Mysigt med lite mullrande värme, tycker jag ;-) Min båtgranne tar batteriet ur sin quartz-klocka om natten...................Jag tar en whisky innan läggdags ;-) "Vana" är en god lösning på "problemet". Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eken 5 Postad 9 Maj , 2014 Hehe ja en whiskey både värmer och gör att man somnar gott:-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
moggep 27 Postad 9 Maj , 2014 Mm får försöka lokalisera var det låter som mest...... Avgasljudämpare samt luftljudämpare är redan monterat. Har bara provkört den lite provisoriskt i båten änsålänge så lite småfisk återstår. ... Tyckte det lät rätt mkt när man körde full effekt men vred ja ner värmen Så var de ju inte så farligt. .. Vet inte riktigt var man brukar montera den analoga minireglaget man justerar värmen med och var som blir bäst i båten? Tycker mina kablar är rätt korta typ nåra meter bara så ja kan ju inte dra dom spec långt i båten. Är det inte bara att förlänga kablarna? Märk upp dem i båda ändar om du inte har kablar i samma färger som i härvan. Att det blir en skarv gör nog inte så mycket, det är ju inga strömmar att tala om i dessa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eken 5 Postad 9 Maj , 2014 Jo det är klart man kan förlänga kablarna så det kanske blir att jag får göra så. Var brukar man montera reglaget i ruffen eller sittbrunnen? Ström till värmaren tar jag direkt från batt och det kan väl bli 3-4 meter kabel kanske... Hur grov kabel behövs där? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sator 25 Postad 9 Maj , 2014 Höj! Har nyligen installerat eber jag med. Tycker själv den låter lite mycket på full effekt. Men prova först ett tag. Minn har alldrig gått upp till full effekt igen, efter uppstarten. ( och den nått temperatur) trots att det bara varit några grader varmt utanför. Skarva kabeln till termostater om det behövs. Sätt den mitt i båten om möjligt. Hyffsat högt.. ( bröst höjd?) Har själv gjort så enl installatör tips från eber installatör. Dumt att montera långt bak i båten. Kanske nära kallas från rufflucka. Har satt 4,5 kvmm, direktmatad från förbruknings batteriet. Ca 4 meter lång matningskabel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eken 5 Postad 10 Maj , 2014 Saknar även den externa tempsensor men vet inte om man måste ha den? Borde väl funka att bara justera tempen på minireglaget så som man gör i bilar utan klima. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
moggep 27 Postad 10 Maj , 2014 Isf spelar det ingen roll var du sätter den. Har du ingen extern sensor mäter värmaren tempen på tilluftssidan. Jag har en digital termostat med inbyggd tempsensor, jag har satt min i ruffen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RikardE 265 Postad 10 Maj , 2014 Om du störs av ljudet är det väl smartare att flytta värmaren till ex motorutrymme eller liknande. Bygga en låda runt känns lite tveksamt, hade det varit ok hade tillverkaren redan gjort det och sålt värmaren som riktigt tyst.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eken 5 Postad 10 Maj , 2014 Ja vi får se om jag kommer störas av ljudet eller inte. ... Låter ju som mest när den går på full effekt och ska värma upp sen efter en stund när den går ner i varv är det inte så farligt. .. Har monterat den i aktern och skulle de ändå störa får jag väl stänga dörren in till ruffen när ja ska sova. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser