Anders67 4 Postad 8 Maj , 2014 Hej. Ser ut enligt följande, 6,5 m race alubåt. 225 hk. Johnsson. Som kommer trimmas in med typ, 10.25 hk mer. Nu sitter 14 1/2 X 24" 3 blad. Om man tar stål 4 blad, ska man ta 22" eller 24". Tacksam för hjälp. Men inte lätt att svara på.. Får väl varva ur den o se.... Mvh... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AlfaAlfa 63 Postad 8 Maj , 2014 Lite mer detaljer behövs: Knop "as is", vid rpm, vilken utväxling, typ av 3 blad som testas och tänkt typ 4 blad. Ligger båten bra i vattnet vid max i dag, bra grepp på propellern och är båten bra balanserad i dag? Eller andra orsaker tills behov av 4-bladig? Sen kan man hjälpa! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders67 4 Postad 8 Maj , 2014 (redigerade) Återkommer med mer info. Båten gör 65knt i dag ca. 3 bladig stål 14 1/4 X 24 ska det vara inte 1/2 . 4 bladiga samma diameter o från 22-26p Vill ha lite högre knt om det går. Kanske lite bättre ekonomi o jämnare gång. Om alla dessa parametrar på något sätt kan sammanstråla. Båten ballanserbar med ballasttank. Motorn ska tas upp en 10-25 hp mer, så därför kanske det går o vrida ur båten lite till. Får väl repa ur den med den som sitter o se hur den varvar upp o toppvarvar.... Redigerad 8 Maj , 2014 av Anders67 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AlfaAlfa 63 Postad 9 Maj , 2014 Mycket sällan går det att få 4 bladig att gå fortare än 3 bladig. Flera blad ger mer motstånd = lägre knop... Men om båten är tung, om båten ligger med aktern tungt i vattnet så den behöver lyftas för att få mindre motstånd i vattnet, då ville kanske 4-bladig gå snabbare. Och om du har en 3 bladig som är usel på grepp i vattnet, så att motorn står lågt monterat för att greppa, vill du vid att ha en 4 bladig med bättre grepp i vattnet, kunna hissa motorn upp. Detta ger mindre motstånd i vattnet och då kanske kan du få högre hastighet med 4 blad....om och kanske... Men också då ville en bättre 3 bladig vara ännu bättre på max... Men du har en liten lätt båt. Så du vill kanske få mer knop med bytte av propp till annan 3 bladig. Om du väljer en där du kan få motorn monterat ett till två steg upp (beroende på hur högt den sitter nu). T.ex. Det kan ge mycket! Mycket mera än vad 25hk till kan ge. Vill du ha bättre marsfart så vill en 4 bladig kunna ge dig detta. Om du väljer rett prop. Men du vill gå ner något på max. +/- 2 knop. Sitter det ballasttank i nosen. Beh¨vs detta vis vågor eller allmänt for att få båten att gå bra i sjön. Om du har propeller som lyfter nosen mycket ville du kanske ha bättre av en annen design på propellern. Detta blir mycket om och kanske, - mera info ger mer noggranna svar! Vilken propeller har du nu och hur högt är motorn monterat? Rpm vid 65kn? Det låter ju som en Raker. Och är det goda gamla Raker så har du inte mycket att göra. Den är grymt bra på max, men inte så bra på marschfart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders67 4 Postad 10 Maj , 2014 (redigerade) Återkommer med mer info så fort tester börjar. Båten är 6, 70 m lång. Vikten troligtvis 6-700. Ska köra den på vågen. Ballasttanken sitter typ 2m in bakåt från nosen. Vad är fördelarna 4 bladig stål då ?. Bättre grepp?, bättre ekonomi och planing på lägre fart? , bättre vrid i start ?.. Bara nyfiken på vad andra säger.... . Mvh....Anders Redigerad 10 Maj , 2014 av Anders67 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders67 4 Postad 10 Maj , 2014 Tack föresten för utförliga svar. Det glömde jag säga... Mvh..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders67 4 Postad 10 Maj , 2014 En Michigan SSO 924-C är det på i dag... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AlfaAlfa 63 Postad 10 Maj , 2014 Om man har stor tung båt vil man ha mer kraft för att driva detta genom vattnet. Mer kraft får man vha mer bladarea. Dia på en propp ges av plats mellan axel och kavitasjonsplattan. Dvs för att få tillräckligt bladarea blir inte dia nog och man går till 4 blad. Eller man vil ha mer grepp på låga varv og bättre marschfart. Bättre aks. Till vattenskidor och vattensport. Och till store vågor dvs typ offshore, igen bättre grepp. Och har man större båt typ många drevbåtar så är 4 bladig std lösning, men 5 bladig blir alternativet med mer grepp/marchfart...på samme sätt som 3vs4 blad på din lätta båt. Din Michigan gick ur produktion 1990 och jag känner inte denna. Men det har kommit mycket spännande efter detta. Så det borde var möjligt att genom fakta med test av olika rpm-knops sammanställningar att hitta något som ger dig antigen flera knop och/eller marschfart, grepp eller vad du söker! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders67 4 Postad 10 Maj , 2014 Rpm 5700-6000. Men här måste jag slänga den i spat o dra ur den för att få mer exakt vart hon ligger. Ratio 1,86 ska det vara.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser