Stephan_D 73 Postad 8 Maj , 2014 Ska byta ut mina osäkra P-ringar mot en riktig Bojsten. P-ringarna släppte i helgen efter fyra års användning och båten for in i bryggan, inga skador dock, som tur var så befann jag mej ombord. Nu kommer det svåra valet - kätting eller bojlina mellan bojen och bojstenen? Vore glad att slippa kolla kättingen år efter år. De satser som säljs komplett med blyad mooring-lina, schackel och rörkaus har ju ändå infört detaljer som rostar i form av kausen och schacklen, hur tänkte man då, är det nåt jag inte förstått? Borde inte alla detaljer under vattnet vara i syntetmaterial i så fall? Det går tyvärr inte att dra en lina genom bojstenen utan den har en ögla på ovansidan, Det är cirka sex meter djup i hamnen. Alla förslag mottages tacksamt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 921 Postad 8 Maj , 2014 Använd lina! Den behöver inte vara plastad, vanlig grov polyesterlina fungerar alldeles utmärkt (kommer att hålla i över 20 år). Med galvad ten i bojstenen så måste du ha galvad shackel till linan och galvad kaus, annars får du en snabb galvanisk korrosion mellan de delarna. Virelåset som du klämmer ihop linan med kan vara rostfritt, det sitter ju inte i kontakt med det galvade. Den shackel du använder genom tenen ska vara så grov som möjligt. Det är inte styrkan på shakeln som är intressant utan livslängden. Grövre gods - längre livslängd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stephan_D 73 Postad 8 Maj , 2014 Kan man inte ha nylon-kaus? Eller slits dom ut? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AlfaAlfa 63 Postad 8 Maj , 2014 Lina, och dra den genom öglan - med bit av plastslang rundt linan. Sen en knut, stor och ful - eller rostfri wirelås. Och fest en anod på öglan i stenen. Ger bra livslängd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 921 Postad 8 Maj , 2014 Nylonkaus,plastslangar och liknande gnags sönder när det börjar rosta i shackel och ögla . Om du hade satt en rostfri ögla i stenen så kunde det fungerat med att knyta grov tross direkt i öglan men med galvad ögla - nej. Nere på botten så är vattnet syrefattigt så det rostar mycket långsammare än vid ytan. När du bytt schakel tre gånger uppe i bojen så är det dags att börja fundera på att det börjar bli klent nere vid bojstenen (under förutsättning att du har använt grov bergdubb och shackel i stenen.). Glömde förresten att påpeka att du ska sätta ett flöte en bit upp på linan så att den inte ligger och gnager mot botten. Sen är linan så lätt att bojen brukar vilja lägga sig ner. Det löser du med en bit kätting eller annan tyngd under bojen. (Jag har ju bara 20 års erfarenhet av att serva bojförtöjningar så jag kan ju ha fel....) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stephan_D 73 Postad 8 Maj , 2014 Det var något sånt här jag tänkte: http://www.bryggan.nu/Hemsida/Tagvirke_Fortojning/Katting_Mooringlina/Mooringlina_Tillbehor/MOORINGLINA_32MM?id=06359 Men min fundering var varför man ändå infört rostande komponenter i något som kunde vara nästan underhållsfritt. Men om man bara behöver lyfta vart femte år så är det väl OK ändå... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 921 Postad 8 Maj , 2014 Plastad lina o rörkaus är overkill enligt min uppfattning men vill du kosta på dig det så OK. Om du tittar på bilden så ser du att virelåsen är den komponent som har klenast dimension. De kommer att ta slut först. Satsa på rostfria do så håller det längre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ove-T 294 Postad 9 Maj , 2014 Hej Här är SXK:s konstruktion som används till alla bojar på västkusten, http://www.vastkustkretsen.se/pmwiki/uploads/HAK/hak_bojkonstruktion.pdf Hälsningar Ove Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 9 Maj , 2014 Fördelen med en kraftig kätting är att den ger "fjädring" pga sin större vikt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 491 Postad 9 Maj , 2014 ... Vore glad att slippa kolla kättingen år efter år. ... Måste man inte kolla bojlinor? Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 921 Postad 9 Maj , 2014 De delar som sitter uppe i vattenytan (schackel, kaus, virelås, bojten) måste kolla årligen. De delar som sitter nere vid bojstenen kan ha längre besiktingsintervall p.g.a. att det är syrefattigare och rostar mycket långsammare där. Kätting är mer problematisk avseende rost för den rostar längs hela vägen. Dessutom brukar man använda en rätt måttlig dimension på kätting för bojförtöjningar så att bojen ska orka bära kättingen (6 m kätting av riktigt grov dimension blir väldigt tung)- Med lina så kan schacklar mm vara överdimensionerade och därmed få längre livslängd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser