jj64 0 Postad 8 Maj , 2014 Hej Jag upptäckte ett oljeläckage ur propelleraxeln enligt bild. När jag roterar på axeln tränger det fram vattenblandad olja. Innanför finns det en oljesmord tätning med en oljebehållare ovan vattenlinjen. Kan jag sjösätta med detta läckage? Närliggande varv säger NEJ, kollegor och kamrater säger att det går, men kanske kommer förbruka lite olja. Mitt förnuft säger att oljan har högre tryck än vattnet som är utanför eftersom oljebehållaren är ovan vattenlinjen Vad säger den stora massan på nätet? Det är stort jobb att fixa detta. Måste ha ut motorn och för att få ut motorn så måste man riva halva pentryt. Båten är en Compis 28. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 914 Postad 8 Maj , 2014 Oljebehållaren ovan vattenlinjen innebär, som du skriver, att det står tryck på tätningen så det kommer att stå olja i tätningen. Om det är tätt inåt idag så är det med största sannolikhet tätt till i höst. Du får väl ha lite extra koll på oljebehållaren i sommar. Fyll inte för mycket i taget för då ökar "oljeutsläppet" runt aktern (högre tryck på oljan - mer utflöde). Dilemmat med en läckande packbox är att alla båtgrannar kommer att betrakta dig "som miljösvin" eftersom det kommer att flyta upp oljeringar kring din båt hela sommaren. Du ska kanske skaffa en oljeuppsugande länsa att lägga runt aktern på båten? Det finns ju sådan som flyter och inte tar upp vatten. Kan nog förvaras i en plastback mellan användningarna. Är det inte enklare att riva delar av motorn istället för att riva inredningen? Sist jag plockade ut inombordaren så klädde jag av generator, luftrenare mm och då krymper den lite. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vilse 12 Postad 8 Maj , 2014 Hej Jag upptäckte ett oljeläckage ur propelleraxeln enligt bild. När jag roterar på axeln tränger det fram vattenblandad olja. Innanför finns det en oljesmord tätning med en oljebehållare ovan vattenlinjen. Kan jag sjösätta med detta läckage? Närliggande varv säger NEJ, kollegor och kamrater säger att det går, men kanske kommer förbruka lite olja. Mitt förnuft säger att oljan har högre tryck än vattnet som är utanför eftersom oljebehållaren är ovan vattenlinjen Vad säger den stora massan på nätet? Det är stort jobb att fixa detta. Måste ha ut motorn och för att få ut motorn så måste man riva halva pentryt. Båten är en Compis 28. Hejsan Jag har haft resonemang/fel som du tidigare och lät det vara.....ingen vatten kom ju in i båten... ....men när jag bytte motor/drivlina något år senare fann jag att cutlesslagret helt igengeggat då oljan löst upp gummit. Den aktre tätningen läckte och på land rann oljan ner och la sig axelhylsan. Den skall vara ett minimalt spel på våren för att gummit sväller i vatten och i räfflorna skall vattnet kunna rinna ut på vid torrsättning och in vid sjösättning. Jag är nästan övertygad att ditt lager tagit skada av oljeläckaget. Har inte Compis en lucka i sittbrunnen över motorn, i så fall kan du kanske komma åt där. Den k a n går att byta cutlesslagret med axeln kvar. Kör du med låg belastning och lite kan du nog avvakta tillhösten, men jag skulle nog ta tag i detta NU och skjuta upp sjösättningen om möjligt. Att riva pentryt tar inte så lång tid som man tror och du bör ha en Yamnar och det skadar inte att kolla motorfästen, oljerör och lite annat samtidigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser