u22224103 0 Postad 7 Maj , 2014 hej. undrar hur många amper en generator ska ha, motorn är en md 17 med tre batterier på 70 amper vardera ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 7 Maj , 2014 Har du den gamla 35 Amp originalgeneratorn och den är felfri, så räcker den gott. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 664 Postad 7 Maj , 2014 Kort svar: Så mycket som möjligt, beroende på hur mycket annat du har i båten som också drar ström när du kör. Längre svar: Generatorn skall dels ge ström till det som förbrukas i båten, dels ha såpass mycket kvar när det är avräknat att batterierna oftast får den laddström de vill ha. Observera det sista - det är alltså batterierna själva som bestämmer hur mycket ström de vill sluka av det generatorn kan ge, oftast inte mer än 10-15% av kapacitetstalet (Ah) - även om de är riktigt urladdade. Dina tre 70Ah-batterier kan jag tänka mig slukar tillsammans 25-35A som mest när de är väldigt urladdade. Men det är en ström som ganska snabbt sjunker till kanske 10-15A. Det blir alltså inte snabbare laddning för att du har en 140A-generator istället för en 55A. Inte heller med Skyllermarks monster-superduperkablar - om du ser till att de du har är i bra skick. Inte heller blir det mycket spänningsfall ens med mer normala dimensioner (10mm²), eftersom strömmen alltså snabbt sjunker. Toppladdat blir det också, även om man har lite spänningsfall initialt eftersom det kommer försvinna i takt med sjunkande laddström. "Dubbel laddning" - javisst, kanske. Men bara under max de första minutrarna. Sedan blir skillnaden minimal. Generatorns märkström är dock max vad den kan ge, och detta är under optimala förhållanden under hyfsat höga varv. Man bör därför ta en storlek större än vad som kanske skulle räcka. En modern bil (som jämförelse) drar dessutom inte sällan 25-30A för att hålla alla system igång, varför en generator i en sådan ofta verkar vara på väldigt högt A-tal trots att det bara har ett enda batteri att ladda. Men det är inte laddströmmen som styr där, det är all förbrukning när bilen går. Den "grundförbrukningen" har du dock knappast i en båt med en MD17 i..... Jag skulle sätta dit en 55A om du hittar, annars kommer du rätt långt med 35A också (som väl är standard på den motorn). "Jo, men under de minutrarna jag får min dubbla laddning är det ju jättebra. Då behöver jag ju bara köra motorn halva tiden för att ladda batterierna". Räkna på det påståendet. Ponera att du verkligen får i 25A i din 210Ah-bank i snitt under en hel kvart (ganska vanlig "körtid" för den som i hamnen startar motorn för att "ladda batterierna") och inte bara under de första minutrarna. Hur mycket har batterierna laddats ? Jo, man har fått i hela 25A/4 Ah, dvs ungefär 6Ah i batteribanken. Eller ungefär hela 3%..... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s59746 88 Postad 8 Maj , 2014 (redigerade) Det finns ett annat problem med för stor generator. Om batterierna är rejält urladdade och man samtidigt har hög annan förbrukning så går det rejält tungt! På gamla motorer med bara endast en vanlig kilrem så kan en 100A generator eller mer ställa till problem. Det är svårt att få bara en rem att orka dra all last den första stunden efter start. Dessutom levererar dessa generatorer ganska rejält med ström redan på tomgång vilket gör att en liten motor får svårt att orka med. Man får ställa upp tomgången högre än vad backslaget mår bra av när generatorn går lätt, på många dieslar är reglering av tomgångsvarv inte den bästa och bensinmotorer är det ännu värre . Men med upp till bara 50A blir dessa problem hanterbara. Redigerad 8 Maj , 2014 av s59746 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 9 Maj , 2014 (redigerade) Jag tog bort mitt tidigare inlägg, hade läst fel. Mina råd och slutsatser var helt fel... En tumregel som SXK rekommenderar är; Segelbåt som mest seglas, generatorns laddström ska vara på minst 1/3 av batteribankens storlek i Ah. 1/3 av 3x70 är 70 A. För motorbåt som oftast körs längre tider gäller minst 1/5 av batteribankens storlek. 1/5 av 3x70 är ca 40 A. Jag läste någon gång ett test där man använde en 115 A generator på en mindre och en större batteribank, båda ganska urladdade. Med en batteribank på 2x80 Ah hade man glädje av generatorn i typ ingen tid alls. Efter 15 minuter var laddströmen ca 60 A och efter 30 minuter var den 40 A. På en större batteribank på 4x80 Ah låg laddningen kvar på 115 A i ca. en halvtimme och sjönk sedan. Omräknat till 3x70 Ah batteri är alltså en 75 A generator ganska lagom stor för att få så snabb laddning som möjligt utan att köpa en för stor generator. En generator mellan 40 A och 75 A verkar ju bar på en motorbåt, men som någon tidigare skrev så räcker även 35 A. Mackey Redigerad 9 Maj , 2014 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser