MrMe 179 Postad 7 Maj , 2014 Hej, Håller på att rensa bort 40 års in och urkopplingar i elsystemet. Hittills har jag väl lyckats få bort några hundra meter kabel och det börjar se rätt prydligt ut - med ett undantag: Generator - och tillhörande el. Det ser väldigt skumt ut och jag vill gärna riva bort allt och få ordning en gång för alla. Motorn är en Perkins HT 6.354 med 24V system. Jag försöker här att beskriva i text hur kopplingarna ser ut: Systemet har följande komponenter: Generator, Laddlampa, Amperemätare (fungerar inte), relä Till generatorn går det två kabelhärvor - en från elcentralen vid förarplatsen och en mot batteribanken Härvan mot förarplatsen är kopplad enligt nedan i generatorn: Generatorns anslutning FDenna kabel går till elcentralen där den skarvats till två olika anslutningar:1 - Går till glödlampa (laddlampa)2 - Går till ett 24V relä Generatorns anslutning +Denna kabel går via en säkring (äldre modell av okänt storlek). Andra änden av denna säkring är kopplad till huvudströmbrytaren vid batteribanken och till 24V reläet Generatorns anslutning -Denna kabel är jordad i startmotorns jordplint Generatorns anslutning ADenna har jag inte lyckats följa var den terminerar ännu :-( Härvan mot batteribanken är ännu värre:Den har tre kablar anslutna i ena änden:1. Generatorns anslutning -2. Generatorns anslutning F3. Generatorns anslutning + Denna går sedan in i något som närmast kan beskrivas som en gammaldags "scartkontakt" som inte är ansluten till något. Men ut ur denna kontakt kommer två kablar som går vidare till + och - på batteribanken (?!?) Relät är kopplat enligt nedan:1. Kabel mot jordplint2. Skarvas ihop med en direktmatning från huvudströmbrytaren in till en säkring (äldre modell av okänd storlek) och vidare till generatorns anslutning +3. Kabel mot amperemätaren4. Skarvad tillsammans med en kabel som går från laddlampa till generatorns anslutning F Amperemätaren är kopplad enligt nedan (fungerar inte):1. Kopplad mot en något som jag trott varit ett startrelä modell större.2. Jord3. Kopplad till relät Just nu ger generatorn troligtvis laddning - men inte särskilt mycket (har inte mätt upp det). Amperemätaren fungerar inte. Reläet vet jag inte vad det är - har trott att det var ett skiljerelä men kopplingarna tyder knappast på det. Laddlampan fungerar (lyser i alla fall). Som jag skulle vilja koppla och behöver råd och dåd i detta:1. Grov kabel från + till startmotorns + anslutning som sedan går vidare med 50 mm2 kabel till huvudströmbrytare2. Grov kabel från - till startmotorns - anslutning som sedan går vidare med 50 mm2 kabel till batteribank3. Kabel från genertorns F till laddlampan4. A på generatorn gissar jag ska få en spänning från tändningsnyckeln. Eller har jag fel här? Med dessa kopplingar bör jag få en bra laddning. Eller? MEN - jag kommer inte att ha en fungerande Amperemätare. Hur ska den kopplas in? Om jag förstått det rätt bör den kopplas i serie mellan generator och batteri men det går inte rent praktiskt att dra särskilt grova kablar för detta. Jag gissar att relät spelar en roll här? Borde jag skippa både amperemätare och relä? Generatorn är någon gång bytt. Kan det vara så att det har suttit en gammal likströmsgenerator som sedan bytts till en växelströms dito och att behovet av amperemätare därmed är tveksamt? Hemkt ledsen för ett långt och förvirrat inlägg - men jag känner mig rätt förvirrad just nu... Tack på förhand! /Christian Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
batelektriker 21 Postad 4 Juni , 2014 Hej! Har du fått ordning på det? Mvh Kurt Vilén Stockholms Marine El www.batelektriker.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser