GrunkaB 0 Postad 7 Maj , 2014 Jag ska köra över en Bayliner 4550 Pilothouse från South Carolina till Malmö i Juli och söker någon erfaren följeslagare. Vi är två men bör bli fyra för att inte vakterna ska bli för långa. Båten är USA reggad och max utrustad för turen någon klar rutt har vi ännu inte men vi siktar på New Murtle Beach - Bermuda - Azorerna och Europa. Resan planeras till mitten på Juli och vi kör så långt tygen håller med korta stop för bunkring. Vi klarar 1700 nm vid 16 kts så något dygn stannar vi på resp plats. Jag står för resa till USA. Kost och logi för dygnen i USA och Kost under överfarten samt några spänn i Malmö då Båten är frammeså detta blir mer ett äventyr än ett jobb även för mej. Vi är nu två men behöver bli fyra ombord. Hör av er om detta kan vara något Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 7 Maj , 2014 (redigerade) ??? Bermuda - Azores är > 1950 Nm. Hur skal det gå med 1700 Nm range? En std. Bayliner 4550 har tank capasitet på 2000 liter och dricker + - 4 liter / Nm........................... Med 20% reserv måsste denna båten ha extra tankcapasitet på 7000 liter. Var? Redigerad 7 Maj , 2014 av Oldtimer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 8 Maj , 2014 Eller ca 1800M ev något mindre pga storcirkeln. 17 kn tror jag är optimistiskt, 12 är nog mer realistiskt. -- Det jag är mest nyfiken på hur ni hanterar tullen när ni kommer till Sverige och hur ni lyckas försäkra båten för resan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wtf_mate 2 Postad 8 Maj , 2014 Har du tänkt igenom det här ordentligt? Om du trots allt genomför resan så måste du uppdatera oss här på forumet om hur det går/hur det gick.Hur ser det ut med försäkring? Jag är precis som bhemac nyfiken på vem som vill försäkra båten för den resan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 8 Maj , 2014 Ursäkta. Tråden är antagligen "på skoj" Denna Bayliner'en är ingen "cross Atlantic" - båt. OM en 08'a eller en 040'a har en villfaren idé borde hen stellas till svars. Jag är (var) skeppare högsta klass. Mina tidigare (dålda (?) frågor försvann *lol* Ju då. Jag kann ta en båt från USA til Sverige. Men, inte med denna båt OCH inte med dessa (2) primära i mannskapet. Äventyrare finns det gott om............................ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 289 Postad 8 Maj , 2014 Jag hade kunnat tänka mig ett sånt här äventyr Finns ju färdväg där det skulle funka att gå med denna typ av båt. Rutten över Atlanten som anges skulle kräva minst 10kubik diesel för att vara på den säkra sidan så den blir tuff Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 8 Maj , 2014 Kom igen, så himla omöjligt är det inte. Som en del vet så minskar bränsleförbrukningen ganska rejält när man minskar farten. Men varför fyra i besättningen, tre går utmärkt med vanliga 4-tim vakter. Man klar lätt några veckor på två om man går 6-om-6. Mindre besättning = mindre vatten, mindre mat, färe problem. Eftersom det blir lite enformigt s måste man tåla varandra. Bra om man har sysselsättning det minskar tristessen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser