Gå till innehåll
onsdag 15 januari 2025
Maxws

Skall köpa en navigerings-app till iPad ikväll - isailor?

Rekommendera Poster

Ber så hemskt mycket om ursäkt för att det blir ännu en tråd om navigationsappar till iPad! Jag har lusläst alla trådar men eftersom många är gamla så känns de inte helt aktuella...

 

Jag skall köpa en nav-app till ipaden som skall användas på västkusten i sommar. Jag står och väger mellan de olika men det känns ändå hopplöst att välja. Finns det ingen klockren? Dessutom hittar jag bara undermåliga test från 2011 när jag googlar.

 

Ge mig gärna aktuella synpunkter på de olika i form av plus och minus.

 

uppfattningen jag fått hittils:

 

Transas isailor:

Verkar gedigen, säker och avancerad? Är den "flickvänsvänlig" eller är den för krånglig? Finns ej svenska som språk. Hanterar den namn med åäö? Dåligt med sociala funktioner? Är billig - och inget dumt abonnemang på sjökorten. Finns väl ej hydrographicas på västkusten? Klarar man sig utan?

 

Seapilot: Dumt system med abonnemang på sjökorten, blir dyrt. Annars verkar den ju omåttligt populär - varför?

 

Navionics: Något säkerhetsproblem med att inte grund syns i utzoomat läge? Allmänt osäker, mest som komplement? Skall vara "trevligt planeringsverktyg". Vad har den egentligen som inte iSailor har?

 

Jag vill ha en robust och pålitlig app som både skall fungera som planeringsverktyg hemma i soffan med trevlig kartbild och lättlästa namn osv. samt vara säker och tillräcklig för riktig navigering.

 

Jag vill kunna planera upp rutter som jag sparar och namnger, där jag ser distans mm . Jag vill kunna spara de rutter som jag har färdats och namnge med datum.

Jag vill även kunna lägga till intressepunkter t.ex. fiskeplatser, vrak, naturhamnar med foton mm. Gärna kunna ta del av andra som lagt in sådant (någon share-funktion) alltså?

 

Hur är det med gästhamnsinformation i de olika apparna? Är det en utopi att kunna klicka på en gästhamn och få upp flygfoton och online-information om platser och priser osv? Vilken app har kommit längst på det planet?

 

 

Vilken app har mest att erbjuda? Jag vill ha nåt som ligger i framkant med funktioner och uppdateringar. Känner mig helt vilsen bland trådar från 2011....

 

Mycket Tacksam för synpunkter och tips

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Seapilot appen är helt suverän.

Tycker man den är dyr får man tänka om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej. jag kör med Seapilot på Ipad och är mycket nöjd. Lättöverskådligt och användarvänligt. jag är nog en dålig referens då jag inte prövat något annat system. Jag tänker om det funkar försök inte fixa det. kostar typ 350 kronor om året att få nya kort men det tycker jag det är värt, då vet man att man har ny-uppdaterade kort. enkelt och bra för min typ av båtåka. Jag tycker det är lätt att dra rutter och spara, självklart ser man distans etc. det är lätt att spara körda rutter, samt att sätta markörer på fiskeplatser eller favoritvikar. däremot tror jag inte det går att lägga in bilder. Har man paddan uppkopplad så fungerar AIS funktionen fint.

 

Ps vi har med oss riktiga papperskort också och har gjort det till en lek att snabbt hitta vår position i dessa.

 

MVH/ Ronnie

Redigerad av Ronsson74

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag och mina polare har ISailor i Ipaden och tycker den funkar mycket bra och enkel 

att använda. Seglade Skåne till Tyskland förra sommaren och ISailor funkade fint.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har testat navionics och 88sea och seapilot, av dom seapilot är klart bäst.

Förut köpte man korten men det ingick bara uppdateringar ett år, jag betalar gärna för att få uppdateringarna så det blev ingen skillnad för mig när de ändrade till hyra.

Tycker det är bra att man kan köpa till hydrografica kort på de platser där man ofta är och det är lite snårigt.

 

/Bernte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Isailor tycker jag funkar bra speciellt nya isailor som blivit ännu bättre...

Enkelt att göra samt döpa rutter och även lätt att sätta en Poi.

Den har bra funktioner och även enkel att använda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Seapilot appen är helt suverän.

Tycker man den är dyr får man tänka om.

 

Vadå tänka om?

Sepilot bör tänka om,  när det gäller filosofin om sjökortens försäljning.

 

Visst är Seapilot bra.

Kör den i Ifånen.

Helnöjd.

När den nu även finns för PC tänkte jag köpa den till motorbåten.

 

Att jag ratar den nu är att de har ändrat sjökortsfilosofin.

Jag köpte korten förra året och hade fri uppdatering i ett år, samt att jag äger korten, bra.

I år måste man abonnera på sjökorten, och jag äger dom inte längre, dåligt.

Således blir kortkostnaden onödigt hög varje år.

Seapilots motivering är att man alltid skall ha "friska" kort.

Onödigt tycker jag, som rättar mina kort och kan ha dem i flera år.

http://lasselundell.se/pcnav.html

 

Köpte även (2013) 88 Sea, men fick flera år gamla sjökort, otroligt dåligt och en viss risk att köra med äldre kort.

Om inte upphävande av köpet varit "besvärligt" skulle jag häva köpet.

Hoppas att 88 Sea numera levereras med färska kort och att det går att uppdatera dessa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varifrån kommer sjökortsdatan till iSailor och hur uppdateras korten?

Uppfyller de S57 standard?

 

Seapilot är otroligt bra tack vare sjökorten.

Vad är någon hundralapp per år i det stora hela?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kör med Garmins app, BlueChart. Funkar skitbra och kan allt det du efterfrågar. Dock ett frågetecken runt vad du menar med "sociala funktioner".

Hustru-ok (från mitt perspektiv :rolleyes: )

Sjökorten har dock gått upp till ca det dubbla sedan förra året.

Har funktionen att man kan koppla ihop den med nätverkskompatibla (trådlösa) Garmin-plottrar då man kan föra över rutter mellan plattan och plottern. Man kan också låta en Garmin-autopilot styras av rutter från plattan. Har dock inte skaffat det tillbehöret till min tråd-baserade Garmin 4010 och kan inte uttala mig om hur bra det funkar.

 

PS

Innehåller Hydrograficas kort redan från början. Kanske därför kartorna är så dyra?

Redigerad av ChristerN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör inavx med tyskarnas sjökort, funkar mycket bra! Navionics har jag oxå men det känns som en osäker leksak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man en app så är det lätt att snöa in på den. Jag kör SeaPilot, Navionics, iSailor, Plan2Nav, PathAway och Eniro. Numera kör jag mest iSailor och Navionics. Den mest intuitiva är Navionics och den har fördelen av en strandlinje som är uppdaterad mha flygfoton. iSailor är mycket mer "riktig" navigator. Nyligen uppdaterades iSailor och den är nu riktigt bra och min favorit. Men jag vill ha kvar Navionics som tex har möjligheten att få Googlemaps som overlay för landområden. SeaPilot är bra men inget extra  och med nya priser på sjökort så tycker jag den är ointressant. Plan2Nav kan kanske bli bra men ligger efter i utvecklingen ännu. 88sea köpte jag inte och av det jag sett så verkar jag inte förlora så mycket.

 

Det är Transas som gör iSailor och det är väl det enda företaget i sammanhanget som gör professionella system. iSailor använder S57 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har man en app så är det lätt att snöa in på den. Jag kör SeaPilot, Navionics, iSailor, Plan2Nav, PathAway och Eniro. Numera kör jag mest iSailor och Navionics. Den mest intuitiva är Navionics och den har fördelen av en strandlinje som är uppdaterad mha flygfoton. iSailor är mycket mer "riktig" navigator. Nyligen uppdaterades iSailor och den är nu riktigt bra och min favorit. Men jag vill ha kvar Navionics som tex har möjligheten att få Googlemaps som overlay för landområden. SeaPilot är bra men inget extra och med nya priser på sjökort så tycker jag den är ointressant. Plan2Nav kan kanske bli bra men ligger efter i utvecklingen ännu. 88sea köpte jag inte och av det jag sett så verkar jag inte förlora så mycket.

 

Det är Transas som gör iSailor och det är väl det enda företaget i sammanhanget som gör professionella system. iSailor använder S57

Tack för detta svar och alla andra. Det blev transas iSailor efter att ha läst kommentarerna här och i appstore.

Känns intuitiv och välgjord hitills. Lite tråkig kartbild i utzoomat läge där många ortsnamn försvinner. Hanterar ej åäö vad det verkar som och saknar hydrographicas på västlusten. I övrigt mkt nöjd hittils. 189kr för västkusten, som hittat!

Redigerad av Maxws

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hydrographica går att köpa till för 75kr/blad. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Seapilot appen är helt suverän.

Tycker man den är dyr får man tänka om.

 

Vadå tänka om?

Sepilot bör tänka om,  när det gäller filosofin om sjökortens försäljning.

 

Visst är Seapilot bra.

Kör den i Ifånen.

Helnöjd.

När den nu även finns för PC tänkte jag köpa den till motorbåten.

 

Att jag ratar den nu är att de har ändrat sjökortsfilosofin.

Jag köpte korten förra året och hade fri uppdatering i ett år, samt att jag äger korten, bra.

I år måste man abonnera på sjökorten, och jag äger dom inte längre, dåligt.

Således blir kortkostnaden onödigt hög varje år.

Seapilots motivering är att man alltid skall ha "friska" kort.

Onödigt tycker jag, som rättar mina kort och kan ha dem i flera år.

http://lasselundell.se/pcnav.html

 

Köpte även (2013) 88 Sea, men fick flera år gamla sjökort, otroligt dåligt och en viss risk att köra med äldre kort.

Om inte upphävande av köpet varit "besvärligt" skulle jag häva köpet.

Hoppas att 88 Sea numera levereras med färska kort och att det går att uppdatera dessa.

 

Har men en grundfilosofi att allt digital ska vara gratis, bör man tänka om.

Eller lägga av med båtlivet om man tycker detta är en stor kostnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Seapilot appen är helt suverän.

Tycker man den är dyr får man tänka om.

 

Vadå tänka om?

Sepilot bör tänka om,  när det gäller filosofin om sjökortens försäljning.

 

Visst är Seapilot bra.

Kör den i Ifånen.

Helnöjd.

När den nu även finns för PC tänkte jag köpa den till motorbåten.

 

Att jag ratar den nu är att de har ändrat sjökortsfilosofin.

Jag köpte korten förra året och hade fri uppdatering i ett år, samt att jag äger korten, bra.

I år måste man abonnera på sjökorten, och jag äger dom inte längre, dåligt.

Således blir kortkostnaden onödigt hög varje år.

Seapilots motivering är att man alltid skall ha "friska" kort.

Onödigt tycker jag, som rättar mina kort och kan ha dem i flera år.

http://lasselundell.se/pcnav.html

 

Köpte även (2013) 88 Sea, men fick flera år gamla sjökort, otroligt dåligt och en viss risk att köra med äldre kort.

Om inte upphävande av köpet varit "besvärligt" skulle jag häva köpet.

Hoppas att 88 Sea numera levereras med färska kort och att det går att uppdatera dessa.

 

Har men en grundfilosofi att allt digital ska vara gratis, bör man tänka om.

Eller lägga av med båtlivet om man tycker detta är en stor kostnad.

 

 

Ett litet försvar för hur jag har förstått att Lasse tänker.

 

Lasse är mycket intresserad av elektronik och elektronisk navigation.

 

Han är också mycket intresserad av att rätta sina sjökort med den informationen som kommer oss tillhanda mycket regelbundet.

 

Eftersom Lasse rättar sina sjökort varje gång som det kommer en rättelse, behöver han inte heller köpa nya sjökort varje år som vi latmaskar måste gör om vi vill ha sjökort som dessutom är gamla redan när vi köper dem.

 

Tommy

 

Som nyss rättat sina pappersjökort mellan Öregrund och Härnösand från 1988 - rättade senast 2004. Efter Navionickskort nedladdade för ett par veckor sen - hur gamla de nu är!?

 

Dessutom satte jag ut en golfflagga vid varje prick, boj och fyr i öppen sjö - så att man ser läget även om man inte har inzoomat så att man inte har nån framförhållning.

 

Nu ser man golfflaggor över hela Bottenhavet även om man zoomat ut på plottern så att man ser ett område på 200 distansminuter.  ;)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Seapilot appen är helt suverän.

Tycker man den är dyr får man tänka om.

 

Vadå tänka om?

Sepilot bör tänka om,  när det gäller filosofin om sjökortens försäljning.

 

Visst är Seapilot bra.

Kör den i Ifånen.

Helnöjd.

När den nu även finns för PC tänkte jag köpa den till motorbåten.

 

Att jag ratar den nu är att de har ändrat sjökortsfilosofin.

Jag köpte korten förra året och hade fri uppdatering i ett år, samt att jag äger korten, bra.

I år måste man abonnera på sjökorten, och jag äger dom inte längre, dåligt.

Således blir kortkostnaden onödigt hög varje år.

Seapilots motivering är att man alltid skall ha "friska" kort.

Onödigt tycker jag, som rättar mina kort och kan ha dem i flera år.

http://lasselundell.se/pcnav.html

 

Köpte även (2013) 88 Sea, men fick flera år gamla sjökort, otroligt dåligt och en viss risk att köra med äldre kort.

Om inte upphävande av köpet varit "besvärligt" skulle jag häva köpet.

Hoppas att 88 Sea numera levereras med färska kort och att det går att uppdatera dessa.

 

Har men en grundfilosofi att allt digital ska vara gratis, bör man tänka om.

Eller lägga av med båtlivet om man tycker detta är en stor kostnad.

 

Vad menar du med att:  "Har men en grundfilosofi att allt digital ska vara gratis, bör man tänka om."

 

Jag tycker du är elak när du antyder att jag inte vill "betala för mej" när det gäller "digitalt".

 

Min "grundfilosofi"  är att man skall göra rätt för sej.

Allt digitalt i mina båtar är betalt.

Men kostnaden skall vara skälig.

Om vi inte protesterar mot oskäliga priser eller ändrade affärsmetoder, blir det bara dyrare.

Seapilots ändrade prissättningsfilosofi på sjökort protesterar jag emot.

Det handlar inte om kostnaden, utan sättet de tvingar oss att betala varje år, istället för att få köpa deras sjökort.

Därför avstår jag från att köpa Seapilot till PCen och Paddan i motorbåten.

Kommer att uppdatera med ny BSB-kort till PCena istället.

Lite tråkigt för jag gillade Seapilot.

 

Många företag skor sej på båtägarna.

Kolla Volvo Pentas hutlösa reservdelspriser.

 

http://lasselundell.se/ais.html

post-52966-0-16131200-1399580629_thumb.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har men en grundfilosofi att allt digital ska vara gratis, bör man tänka om.

 

Eller lägga av med båtlivet om man tycker detta är en stor kostnad.

Mycket orättvist mot Lasse-L.

Det är inte fråga om att inte betala utan om att ha möjlighet att spara genom eget arbete.

 

Jag tror Lasse-L är lika sur på Seapilot som jag är på Navionics och då väljer man en annan leverantör som man trivs bättre med.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är Transas som gör iSailor och det är väl det enda företaget i sammanhanget som gör professionella system. iSailor använder S57

Här gissas det friskt som vanligt.

True heading som utvecklat Seapilot är ganska välkända inom yrkessjöfarten. Googla så så får du se.

 

Seapilot köper sjökorten från Sjöfartsverket och det är S57.

 

Har fortfarande inte fått svar på hur eller vad kostar att uppdatera sjökorten i isailor. Detta bör ju göras minst en gång i månaden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför bör man uppdatera just isailor minst en gång i månaden?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför bör man uppdatera just isailor minst en gång i månaden?

Inte bara just isailor. Alla sjökort och sjökortssystem skall hållas kontinuerligt rättade enligt lag.

En månad har blivit någon sorts praxis sedan man rättade papperskort efter UFS.

Finns dock ingen fast tidsram enligt lag.

 

Men därför är det ju trevligt med smidiga uppdateringar av korten.

Då kan man ju rätta eller åtminstone jämföra sina papperssjökort med det digitala kortet. Med Seapilot är ju korten alltid rättade.

Därför undrar jag hur det fungerar med isailor.

Kostnaden kanske inte skiljer sig så mycket som många tror?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det är Transas som gör iSailor och det är väl det enda företaget i sammanhanget som gör professionella system. iSailor använder S57

Här gissas det friskt som vanligt.

True heading som utvecklat Seapilot är ganska välkända inom yrkessjöfarten. Googla så så får du se.

 

Seapilot köper sjökorten från Sjöfartsverket och det är S57.

 

Har fortfarande inte fått svar på hur eller vad kostar att uppdatera sjökorten i isailor. Detta bör ju göras minst en gång i månaden.

 

 

Jag visste inte att True Heading gjorde ECDIS-system? Trodde mest de gjorde AIS och GPS system

Transas är marknadsledande inom svensk yrkestrafik och används bland annat av polisen, militären och kustbevakningen. Tror även de flesta SSRS enheterna an

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med att uppdatera sjökort beror väl lite på hur man använder sjökorten och båten.

 

Jag tror de flesta skulle klara sig ganska bra med en karta helt utan sjömärken på och även om det kommer lite nya grynnor då och då så är ju risken minimal att man ska stöta på "månadens grund" just månad efter att det dök upp.

 

Jag menar inte att det är onödigt att använda aktuella sjökort, men i de flesta situationer gör det inte så mycket om ett sjömärke tillkommit eller försvunnit eller om några fyrar ändrat karakteristik.

 

Nu får jag väl smisk på fingrarna, men det får jag tåla.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo - fy på dig, fast jag dras nog åt det tänkesättet själv också. Dessutom har man ju en båt som "tål att gå på grund med" - Åtminstone under lungare förhållande. ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Det är Transas som gör iSailor och det är väl det enda företaget i sammanhanget som gör professionella system. iSailor använder S57

Här gissas det friskt som vanligt.

True heading som utvecklat Seapilot är ganska välkända inom yrkessjöfarten. Googla så så får du se.

 

Seapilot köper sjökorten från Sjöfartsverket och det är S57.

 

Har fortfarande inte fått svar på hur eller vad kostar att uppdatera sjökorten i isailor. Detta bör ju göras minst en gång i månaden.

Jag visste inte att True Heading gjorde ECDIS-system? Trodde mest de gjorde AIS och GPS system

Transas är marknadsledande inom svensk yrkestrafik och används bland annat av polisen, militären och kustbevakningen. Tror även de flesta SSRS enheterna an

Jasså är Transas marknadsledande i Sverige?

Trodde faktiskt ADVETO var vanligare i Svenska fartyg.

Bara jag som har "otur" då :-)

 

Men åter till min fråga kanske.

Vad kostar det att hålla sina isailorkort rättade om man nu vill följa praxis?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Här gissas det friskt som vanligt.

True heading som utvecklat Seapilot är ganska välkända inom yrkessjöfarten. Googla så så får du se.

 

Seapilot köper sjökorten från Sjöfartsverket och det är S57.

 

Har fortfarande inte fått svar på hur eller vad kostar att uppdatera sjökorten i isailor. Detta bör ju göras minst en gång i månaden.

 

 

Förstår inte vad du menar med att det gissas.

Seapilot har idel beröm här, utom vad det gäller deras nya sjökortsförsäljningsfilosofi.

Är väl insatt i vad True Heading kan. A Bergström (vd i bolaget) är den i hela världen som vet mest om AIS.

Handlat av honom: AIS mottagare, trandsponder, Nobeltec nav-program och Radar. Många tusingar har det blivit under årens lopp. B)

Det är tråkigt att avbryta kommande "handel" pga. sjökortsfilosofin.

 

Jag uppdaterar och rättar mina kort när det behövs enl. UFS.

Inte är det så ofta som varje månad det kommer "faror" som berör mina seglatser på västkusten.

 

http://lasselundell.se/ais.html

http://lasselundell.se/pcnav.html

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte iSailor i veckan. Har sedan tidigare Navionics. Idag sjösatte jag och provade iSailor under de två timmarna från varvet till hamnen. Utmärkt funktion med många funktioner. Det enda jag saknar just nu är att det inte finns något kort över Strömsholms kanal där vi planerar att gå i sommar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Det är Transas som gör iSailor och det är väl det enda företaget i sammanhanget som gör professionella system. iSailor använder S57

Här gissas det friskt som vanligt.

True heading som utvecklat Seapilot är ganska välkända inom yrkessjöfarten. Googla så så får du se.

 

Seapilot köper sjökorten från Sjöfartsverket och det är S57.

 

Har fortfarande inte fått svar på hur eller vad kostar att uppdatera sjökorten i isailor. Detta bör ju göras minst en gång i månaden.

Jag visste inte att True Heading gjorde ECDIS-system? Trodde mest de gjorde AIS och GPS system

Transas är marknadsledande inom svensk yrkestrafik och används bland annat av polisen, militären och kustbevakningen. Tror även de flesta SSRS enheterna an

Jasså är Transas marknadsledande i Sverige?

Trodde faktiskt ADVETO var vanligare i Svenska fartyg.

Bara jag som har "otur" då :-)

 

Men åter till min fråga kanske.

Vad kostar det att hålla sina isailorkort rättade om man nu vill följa praxis?

 

Ja i alla fall enl vad man skriver HÄR. Om det inte stämmer bör man se till att det hamnar hos Marknadsdomstolen, man får inte skriva sådant om man inte kan visa att det är sant.

 

Vem som är störst av Transas, Adveto eller Kongsberg vet jag inte. Men frågan är väl närmast akademisk eftersom det bara är Transas som gör appar till iPad.

 

Vill man veta vad uppdateringar till iSailor kostar är det nog bäst att kontakta Transas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag laddade hem Isailor förra sommaren och köpte de korten jag behövde..

Har inte betalat något mer än i inledningskedet, däremot har det kommit ett par uppdateringar som jag laddat ned utan kostnad.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har både Seapilot och Navionics i paddan, men gillar inte att navigera efter den. Syns väldigt dåligt i solsken gämfört med en vanlig plotter och dessutom inte lika tålig och lätt att placera i en segelbåt. Provade förra sommaren att ha iPad som enda navigeringshjälpmedel, jag kan säga att jag saknade min 7-tumsplotter väldigt mycket!

(fattar inte hur så många kan vara nöjda med att navigera på detta sätt.)

 Angående Seapilot vs Navioniks i paddan så är Seaplilot klart bättre, bättre visning och hantering och dessutom kul med AIS-mottagning (men eftersom den går på GSM så är det inget att lita på)

 

Om det nu är så att mina gamla köpta kartor till Seapilot inte fungerar längre blir det väl att avinstallera appen. Jag köper helllre en till riktig GPS i så fall, eftersom jag har paddan mest till att planera seglingar och liknande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...