MaPyc 0 Postad 7 Maj , 2014 Hej, har en Göta 2-takts inombordare som hamnat under vattnet. Har tagit bort tändstiften och försökt få ut så mycket vatten jag kunnat, men det verkar finnas en del nere i vevhuset som inte kommer upp. Har också hällt i lite karburatorsprit direkt i motorn och dragit genom lite olja. Vad mer kan jag göra? Antar att det är viktigt att köra motorn med bensin+K-sprit ett tag, men tyvärr måste man ju vänta. Lampan lyser när man vrider om nyckeln, men ingen gnista från tändstiften. Har beställt nya. Klarar sig motorn i två dagar tror ni? Tacksam för svar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders67 4 Postad 7 Maj , 2014 Salt eller sötvattendränkt?. Är det salt och uppe i luft, skynda dig så fort du kan... Torka tändningen från vatten, vet ej hur den ser ut på den, batteri eller magnet?, någon som vet?. o spraya med WD40. Byt oljan om du kan, så du får ut så mycket vatten som möjligt, sen i med billig olja bara för att köra ur den, sedan byt igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MaPyc 0 Postad 7 Maj , 2014 Bräckt vatten. Behöver man inte oroa sig nämnvärt för rost då (så länge elektroniken ordnar sig)? Har torkat tändningen och sprayat med kontaktspray men ändå ingen gnista. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders67 4 Postad 7 Maj , 2014 Du har magnettänding va?. På tändningen till tändstiften?. Den är viktigast att du rengör i sånt fall...... Sen när detta fungerar så kollar du, om du kan tömma oljan alt, byta filter. Fyll på med billig normal olja, Om du får igång den så kör du timmen eller två timmar så den är genomvarm, byter olja igen å sen kör. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 939 Postad 7 Maj , 2014 Färe-Göta är en äldre 2-takts bensininombordare. Det finns ingen olja i den, förutom i backslaget och det är slutet.... Om du bara får tändningen att fungera så kommer det att lösa sig. Torka/blås rent tändspolen som sitter inne bakom svänghjulet. Skruva ur tändstiftet och torka av det. Kör med startmotorn för att försöka blåsa ut vatten ur vevhus och cylinder. Dränera flottörhuset och blås rent från vatten i förgasaren. Håll tändstiftet mot gods på motorn för att kolla om du får gnista. Återmontera tändstiftet och försök starta. Om det inte går så skruva ur tändstiftet igen - torka - återmontera och försök starta. Om det inte går så skruva ur tändstiftet o.s.v. Med lite idoghet så kommer motorn att starta till slut. Gamla 2-taktare är rätt tåliga maskiner så finns det bara gnista till tändstiftet och att bensinen kan passera förgasaren så brukar de gå igång. Det största fel du kan göra är att låta motorn stå, då kommer det väldigt snabbt att börja rosta inne i motorn. När du fått igång den så kör någon timme så kommer den att torka invändigt (ev tillsätt lite fetare oljeblandning till bensinen för att få lite bättre smörjning.) 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders67 4 Postad 7 Maj , 2014 Ja det stämmer ju. Mitt fel. Den är ju tvåtakt...... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser