Gå till innehåll
tisdag 31 december 2024
Snoilsky

Tips på båtmodell, tyst motorgång mm.

Rekommendera Poster

Hej,

Tyvärr blir jag mer o mer ljudkänslig (tinnitus) för varje år. Söker en relativt snabb, bekväm familjeseglare med tyst motorgång (beror givetvis både på placering, isolering, installation och motor). Ett önskemål/krav är att kunna vistas i salongen när motorn är igång även om man är ljudkänslig. Elmotor är inte ett alternativ. Jag har läst lite om Lombardini och det verkar vara en tyst motor. 

Krav:

Tyst motorgång även då man vistas i salongen.

Önskemål 

Snabb, trevlig seglare (gärna SRS ca 1,15 och uppåt)

Storskot på rufftak

Bekväm för två vuxna och tre barn

Partialriggad

Trevlig akterkoj (dubbel med ok takhöjd)

Pris<500'

Jag har tittat på alla möjliga båtar (läst) och är inte lås vid någon speciell typ av båt. Skulle jag komma fram till att Najad 34 är den som har bäst motorplacering och installation för att få tyst gång även i salong så skulle jag kunna tänka mig det även om jag föredrar snabbare båt. Den båt som hitintills ligger närmast mina önskemål är en Facil 35 (med VP MD7?) (snabb och snygg båt). Riktigt tyst men jag får lite bunkerkänsla i salongen och akterkojerna är inte så mysiga... De nyare båtarna är inget alternativ då jag hoppas kunna hitta en båt för under 500'.

Har ni tips om segelbåtar med mycket tyst motorgång så är jag tacksam. 

/Snoilsky

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej där!

Har de besvär du beskriver sedan 20år tillbaka. Det var riktigt jobbigt med min Yanmarmotor 2qm, en tvåcylindrig stenkross. Som tur var för mig sprack topplocket och det blev motorbyte till en VP 2030 29 hkr och det blev betydligt tystare vid motorgång.

För övrigt kan jag tipsa om att använda en masker/hörapparat med volymkontroll i vilken man hör ett svagt ex. Skogssus. Denna apparat hjälpte mig att få herraväldet över tinnitustjutet. Har ett högfrekvent oljud konstant i båda sidor. Samt ett dovare ljud som hörs när det är tyst utanför öronen.

Jag trodde inte på expertisen som hävdade att man vänjer sig med åren. Men dom fick rätt. Jag tål eländet bättre nu när ja disponerar min tid och inte behöver stressa. Jag hör sämre nu det kanske gör att jag inte heller är så ljuskänslig längre?

Min bästa terapi är att vara ute under segel. Och vintertid för nya motorn som är så tyst att man kan höra sjöns ljud utanför doghouset vid motorgång.

Prova att komma ut med någon och lyssna vad du kan acceptera för oljud med olika maskiner.

Lycka till med nya båtköpet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej där!

Har de besvär du beskriver sedan 20år tillbaka. Det var riktigt jobbigt med min Yanmarmotor 2qm, en tvåcylindrig stenkross. Som tur var för mig sprack topplocket och det blev motorbyte till en VP 2030 29 hkr och det blev betydligt tystare vid motorgång.

För övrigt kan jag tipsa om att använda en masker/hörapparat med volymkontroll i vilken man hör ett svagt ex. Skogssus. Denna apparat hjälpte mig att få herraväldet över tinnitustjutet. Har ett högfrekvent oljud konstant i båda sidor. Samt ett dovare ljud som hörs när det är tyst utanför öronen.

Jag trodde inte på expertisen som hävdade att man vänjer sig med åren. Men dom fick rätt. Jag tål eländet bättre nu när ja disponerar min tid och inte behöver stressa. Jag hör sämre nu det kanske gör att jag inte heller är så ljuskänslig längre?

Min bästa terapi är att vara ute under segel. Och vintertid för nya motorn som är så tyst att man kan höra sjöns ljud utanför doghouset vid motorgång.

Prova att komma ut med någon och lyssna vad du kan acceptera för oljud med olika maskiner.

Lycka till med nya båtköpet.

Tack för bra tips!

Har själv haft en Y2GM och var mycket nöjd med motorn förutom ljudnivån. Ska be en bekant att få komma och lyssna på hans VP 2030.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Lider själv av tinnitus sedan ett par tre år.

Har en md2010 som jag är nöjd med. Inkl ljudet och motorgången.

Mer symaskinsgång än enstånka hamrandes. Tyvärr stör jag mig på

mitt avgasutsläpp som ligger högt över vattenlinjen och plaskar väldigt

störande efter en stund. Visst blir man mycket mer ljudkänslig nr man fått

konstant tinnitus.

Segla är godis för ett trött sinne!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Angående plask av kylvatten jag löste jag detta med en krökt slang i avgashålet i aktern.

Vid lite fart går utsläppet under vattnet och splachet minimeras. Slangen hittade jag på en bilskrot. Har säkrat den med en lina för den har en tendens att ryka loss vid längre anv.

Slangen på bilden är lite för kort men dyker vid sex knop, då båten sätter sig på häcken.

post-101822-0-58365600-1399490753_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Tack för tips så långt. VP 20X0-serien verkar vara tyst. Är även VP 2020 tyst? 

Har tidigare haft en VP 2003, MD7 (13hk) och en MD5 (7,5 på propelleraxeln). Mitt ex av MD5 lät förskräckligt. MD7 (13 hk) mins jag som tyst och VP 2003 lät ganska mycket. Någon med Lombardini som kan berätta om deras erfarenheter?

/Snoilsky

Redigerad av Snoilsky

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...