ICEMAN55 0 Postad 7 Maj , 2014 Hej ! Har fått tips på hur bytet av backslag går till då mitt nuvarande havererat. En föreslog att sätta i pinnbultar mot motorn för att underlätta bytet. Är det någon som vet var det är för dimension på bultarna då jag i nu läget ej är i närheten av båten/motorn? Alltså de bultar som förbinder motor och backslag. /Bengt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 257 Postad 7 Maj , 2014 Hej. Det är M10. Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ICEMAN55 0 Postad 8 Maj , 2014 Hej. Det är M10. Ingemar Tack för infot ! Kanske du har mer matnyttigt som kan vara bra att veta inför backslagsbytet? MVH Bengt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 980 Postad 8 Maj , 2014 Töm ur motoroljan innan Du demonterar backslaget, annars hamnar den i kölsvinet. /Claes 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ICEMAN55 0 Postad 11 Maj , 2014 Tack för tipsen ! Nu är bytet klart och båten /backslaget provkört. Jag fick dela det gamla backslaget för att bättre komma åt insexbultarna som förbinder backslaget och motorn . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 11 Maj , 2014 (redigerade) Har fungerade MD11C med en hydralpump i stället för ett backslag. Dessutom har jag en skuren MD2B med ett fungerande backslag (för 2 spakar) För en annan som är helt novis på motorer verkar det ju inte va några stora skillnader på MD11C och MD2B. Passar MD2;ans backslag på MD11;an? Redigerad 11 Maj , 2014 av toaen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ICEMAN55 0 Postad 11 Maj , 2014 Detta har jag inte ngn erfarenhet av , men det går väl att jämföra mellan motor och backslag mellan de båda motorerna ! Annars fråga ngn . marinfirma . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 11 Maj , 2014 (redigerade) Detta har jag inte ngn erfarenhet av , men det går väl att jämföra mellan motor och backslag mellan de båda motorerna ! Annars fråga ngn . marinfirma . Jag har heller ingen erfarenhet av detta, det var därför jag ställde frågan här på MG. Här finns det massvis med kunniga människor med erfarenhet och kunskap om det mesta. Visst skulle jag kunna transportera den en motorn som väger ca 250 kg ett par km dit där den andra står. Om man skall jämföra måste man med all sannolikhet skruva bort hydralpumpen på den ena motorn och skruva loss backslaget på den skurna. Det räcker nog att det är en ytterst liten skillnad för att det inte skall fungera. Det backslaget som sitter på den skurna motorn och som i alla fall var ok innan motorn skar är ett RB-backslag och jag har för mig att det har gemensamt oljeutrymme med motorn och att man får skruva isär det en del för att få loss det från motorn. Bytte ett RB.backslag mot ett MS-backslag en gång på en MD1;a och har för mig att det var ett pill att få loss RB-backslaget. Är det nån som vet om ett RB-backslag från en MD2B passar på en MD11C? Redigerad 11 Maj , 2014 av toaen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser